13
september
2007
|
02:00
Europe/Brussels

19 innovatieve modellen: Modulaire technologieën garanderen de luxeauto een zuinige en zuivere toekomst

Op de IAA 2007 toont Mercedes-Benz een uniek en uiteenlopend aanbod van nieuwe en bijzonder zuinige modellen met intelligent gecombineerde aandrijf-technologieën. Met 19 nieuwe modellen – waaronder zeven hybride modellen uit vijf verschillende bouwreeksen die elk in hun categorie de laagste CO2-emissies ter wereld hebben – en met het baanbrekende onderzoeksvoertuig F 700 toont het merk met de ster in Frankfurt zijn route naar de toekomst.& 
Zuinige en milieuvriendelijke luxeauto’s zonder enige beperking van de veiligheid, het comfort en het superieure rijplezier: dat is het doel van de ontwikkelingsstrategie die Mercedes-Benz in zijn “Road to the Future” beschreven heeft en waarin consequent het duurzame karakter ervan benadrukt wordt. Een van de punten waar veel aandacht naar toe gaat, is de ontwikkeling van modulaire aandrijftechnologieën, met in de eerste plaats verbeterde verbrandingsmotoren die gekoppeld worden aan hybride oplossingen op maat van elke afzonderlijke motor. Afhankelijk van de autocategorie, het gebruiksprofiel en de wens van de klant kunnen die technieken afzonderlijk of samen ingebouwd worden.
Daarnaast toont Mercedes-Benz op de IAA talrijke nieuwe productiemodellen die gebruik maken van de BLUETEC-technologie om dieseluitlaatgassen te zuiveren. Die techniek is overigens al sinds 2006 met veel succes in de VS ingevoerd. Het modulaire aandrijfconcept “BLUETEC HYBRID” maakt het op zijn beurt mogelijk om de zuiverste en zuinigste auto’s op basis van een verbrandingsmotor te bouwen. De zes BLUETEC-modellen die in Frankfurt voorgesteld worden, hebben allemaal het potentieel om ook in de toekomst aan de strengste emissienormen te voldoen, waaronder de EU6-norm en de Amerikaanse BIN5-norm. Daarnaast stelt Mercedes-Benz in Frankfurt ook een personenauto met brandstofcelaandrijving voor waarvan de serieproductie in 2010 van start gaat.
Het modulaire technologieconcept maakt het mogelijk om snel en flexibel innovatieve technologieën in alle bouwreeksen van Mercedes-Benz te integreren. 'Op die manier geven we onze klanten de garantie dat hun Mercedes ook in de toekomst nog aan de hoogste eisen op het vlak van veiligheid, comfort en rijplezier zal voldoen, en dat op een bijzonder milieuvriendelijke manier,” aldus Dr. Dieter Zetsche, CEO van DaimlerChrysler AG.
De F 700 met DIESOTTO-motor: het beste van twee werelden
Het onderzoeksvoertuig F 700 wordt voorgesteld als de concrete voorloper van de grote luxelimousine van de toekomst. De auto wordt aangedreven door een innovatieve DIESOTTO-motor die de beste eigenschappen van diesel- en benzinemotoren bundelt. De 1,8-liter viercilinder ontwikkelt dankzij de turbo-oplading een vermogen van 175 kW/238 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. In combinatie met een 15 kW/20 pk sterke hybride module heeft de DIESOTTO-hybride een maximumvermogen van 190 kW/258 pk. Toch verbruikt de F 700 niet meer dan 5,3 liter benzine per 100 km.
“De CO2-emissie van de F 700 bedraagt maar 127 g/km, net zo veel als de uitstoot van de huidige compacte dieselmodellen. Het nieuwe aandrijfconcept maakt van de F 700 een luxueuze reiswagen met veruit het laagste benzineverbruik uit de geschiedenis van de auto,” verduidelijkt Dr. Thomas Weber, lid van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG en bevoegd voor het onderzoek binnen het concern en de ontwikkeling van de Mercedes Car Group. Ondanks zijn ongeëvenaard lage verbruik biedt de F 700 de superieure prestaties van een auto uit de hoogste categorie. Zo accelereert hij in enkel 7,5 seconden van 0 tot 100 km/u.
Mercedes-Benz BLUETEC-personenauto’s: vanaf eind 2007 in Europa
De nieuwe E 300 BLUETEC is het eerste model dat de “Road to the Future” van Merce-des-Benz oprijdt. Nadat de eerste BLUETEC-personenauto ter wereld met succes in de VS uitgebracht werd – de E 320 BLUETEC die in de VS tot “World Green Car of the Year 2007” gekozen werd – komt die technologie, waarmee de zuiverste dieselmotoren ter wereld gebouwd kunnen worden, ook in Europa op de markt. Vanaf december 2007 is de E 300 BLUETEC, de zuiverste en zuinigste EU5-diesel van de zakenklasse, in Europa te koop.
Al in 2008 volgen de R-, ML- en GL 320 BLUETEC. Het gaat om de eerste diesel SUV’s die aan de strenge Amerikaanse BIN5-norm die in de 50 VS-staten geldt, voldoen en die het in zich hebben om ook aan de toekomstige EU6-emissienorm te voldoen.
Met alle modellen die de “Road to the Future” oprijden, onderbouwt Mercedes Car Group en vooral Mercedes-Benz de belofte om hun klanten in de toekomst superieure, luxueuze en veilige auto’s aan te bieden die het milieu zo weinig mogelijk belasten.
Nu al „on the road“: de smart fortwo ed met een emissievrije elektrische aandrijving
De eerste 100 exemplaren van de smart fortwo ed met “electric drive” werken nu in Londen een groots opgezette praktijktest af. Het hart van de emissievrije aandrijving is een 30 kW/41 pk krachtige elektrische motor met permanente magneet (PM) die al vanaf de eerste omwenteling een maximumkoppel van 140 Nm vrijgeeft. Daarmee kan de smart fortwo ed zuivere en vinnige prestaties in het stadsverkeer leveren, waar hij een reikwijdte tot 115 km heeft.
De smart fortwo mhd; vanaf 2007 met een zuinige benzine-microhybride aandrijving

De eerste van de drie verschillende hybride oplossingen die de Mercedes Car Group op de IAA in Frankfurt voorstelt, vindt u vanaf oktober 2007 in de smart mhd – de afkorting staat voor “micro hybrid drive”.
Het verbruik van de zuinige driecilinder benzinemotor die in de smart fortwo een ver-mogen van 52 kW/71 pk en een maximumkoppel van 92 Nm ontwikkelt, daalt dankzij het intelligente start-stop-systeem van 4,7 tot 4,3 liter per 100 km. Dat stemt overeen met een CO2-emissie van 103 gram per kilometer.
smart fortwo cdi mhd: de nieuwe CO2-kampioen met 78 g/km
Met een verbruik van 3,3 l/100 km en een overeenstemmend lage CO2-uitstoot van 88 g/km is de smart cdi op dit moment de zuinigste en milieuvriendelijkste auto ter wereld. Op de IAA toont smart een nieuwe dieselversie die nog verbeterd en verder ont-wikkeld is, de smart cdi mhd. Dankzij de start-stop-techniek stelt de smart fortwo cdi mhd een nieuwe internationale norm: een verbruik van 2,9 l/100 km en een uitstoot van 78 gram CO2 per kilometer. Uiteraard is de smart fortwo cdi mhd uitgerust met een gesloten dieselpartikelfilter die de uitstoot van partikeltjes tot een nog nauwelijks meetbare hoeveelheid reduceert. Ook wat de uitstoot van andere vervuilende bestand-deeltjes betreft, blijft de smart fortwo cdi mhd ruim onder de strenge EU5-emissienorm.
E 300 BLUETEC: de zuiverste diesel ter wereld is vanaf december in Europa te koop
Ook nog dit jaar brengt Mercedes-Benz met de E 300 BLUETEC de zuiverste en zuinigste EU5 dieselauto van de zakenklasse op de Europese markt. De meest succesvolle auto van zijn categorie kan nu ook in Europa met de zuiverste dieseltechnologie van het moment uitgerust worden: het samengaan van motorinterne maatregelen, de oxi-datiekatalysator en de partikelfilter met BLUETEC-technologie – in dit geval met een bijzonder duurzame NOx-opslagkatalysator en een speciale SCR-katalysator (SCR – Selective Catalytic Reduction) – levert voorbeeldig lage waarden op voor alle bestanddelen van de uitlaatgassen. Zo blijft het NOx-gehalte ruim onder de limieten van de EU5-norm zodat deze technologie ook het potentieel heeft om aan EU6 te voldoen.
De innovatieve BLUETEC-technologie biedt Mercedes-Benz al sinds oktober 2006 in de VS aan, meer bepaald in de E 320 BLUETEC die daar als de eerste BIN8 dieselauto ter wereld veel succes heeft en tot de “World Green Car of the Year 2007” gekozen werd. In Europa biedt Mercedes-Benz de nieuwe E 300 BLUETEC aan, parallel naast de E 320 CDI die nog beschikbaar blijft. Het iets lagere maximumvermogen van het nieuwe BLUETEC-model – 155 kW/211 pk in plaats van 165 kW/224 pk – is het gevolg van maatregelen om de emissies nog verder terug te dringen. Andere verbeteringen aan de motor zijn de speciale piëzo-injectoren en de gerichte “fijnafstelling” van de turbolader en de uitlaatgaszuivering. Het maximumkoppel werd niet gewijzigd. Dat bedraagt 540 Nm bij 1.600 t/min en staat garant voor superieure prestaties bij een laag verbruik en zeer zuivere uitlaatgassen. Het verbruik van de E 300 BLUETEC volgens NEFZ be-draagt 7,3 liter per 100 km.

De E 350 CGI met directe benzine-injectie van de tweede generatie
Parallel met de E 300 BLUETEC breidt Mercedes-Benz zijn modelaanbod uit met de ultramoderne benzinemotor met directe injectie en een verbrandingsproces dat door de injectiestralen gestuurd wordt. Die V6-benzinemotor wordt al sinds de lente 2006 in de CLS 350 CGI aangeboden. Het is de eerste krachtbron ter wereld met dat innovatieve verbrandingssysteem en met de piëzo-injectie. Vanaf december komt die kracht-bron ook in de E 350 CGI op de markt en is hij zowel in de sedan- als breakuitvoering van de goed verkopende E-Klasse beschikbaar.
In vergelijking met de E 350 die ook nog beschikbaar blijft, biedt de 215 kW/292 pk sterke V-motor een 20 pk hoger vermogen en een 15 Nm groter koppel (365 Nm) terwijl hij toch 10 % minder verbruikt. Gemiddeld verbruikt de E 350 CGI limousine, die in 6,8 seconden van 0 tot 100 km/u accelereert, 8,7 liter superbenzine per 100 km (NEFZ). In beide modellen is de topsnelheid elektronisch tot 250 km/u begrensd.
Vanaf december 2007: de nieuwe C 220 CDI Break met een vermogen van 170 pk en een verbruik van maar 6,1 l/100 km
Dat meer vermogen ook tot een lager verbruik kan leiden, bewijst bijvoorbeeld de nieuwe C 220 CDI Break. Het koppel van zijn verder ontwikkelde viercilinder is met 60 Nm gestegen (+ 18 %) waardoor het mogelijk is om de toerentallen en tegelijk ook het reële verbruik terug te dringen. Met de standaard ingebouwde handbediende zesversnellingsbak stelt de C 220 CDI Break zich tevreden met maar 6,1 liter diesel per 100 km – dat is 0,8 liter minder dan zijn voorganger hoewel zijn vermogen met 13 % toegenomen is, van 110 kW/150 pk tot 125 kW/170 pk. Andere elementen die tot dat lagere verbruik bijdragen, zijn de uitstekende aërodynamische eigenschappen en het gewicht dat in vergelijking met de kleinere voorganger zo goed als ongewijzigd gebleven is. De C 220 CDI Break accelereert in 8,9 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 224 km/u.
Daarnaast onderscheidt de C 220 CDI Break zich door zijn sierlijke vormgeving, zijn grote bruikbaarheid en zijn voor Mercedes-Benz kenmerkende rijcultuur. Het motoraanbod voor de nieuwe breakversie die begin december op de markt komt, telt acht moderne vier- en zescilindermotoren.
Vanaf 2008: de C 200 CDI legt 100 kilometer af met 5,1 liter diesel
In april 2008 brengt Mercedes-Benz nog een bijzonder zuinige versie van de nieuwe C-Klasse op de markt: de C 200 CDI die volgens de NEFZ-normen genoeg heeft aan 5,1 liter diesel per 100 kilometer en daardoor ook met een voor zijn voertuig- en vermogensklasse zeer lage CO2-uitstoot van 135 g/km kan uitpakken. Dat is onder andere te danken aan het efficiëntiepakket. Dat omvat een 15 mm verlaagde carrosserie, aërodynamische verbeteringen, banden met een bijzonder lage rolweerstand en de nog verder verbeterde viercilinder diesel. Die krachtbron heeft nu een maximumvermogen van 100 kW/136 pk en een maximumkoppel van 270 Nm.
De A 160 CDI: maar 119 gram CO2 per kilometer
Een opvallende eigenschap van de A 160 CDI die in juni 2008 op de markt komt, is zijn lage verbruik van maar 4,5 liter diesel per 100 km, wat met een CO2-uitstoot van 119 g/km overeenstemt. Die daling van het verbruik in vergelijking met zijn voorgan-ger (0,4 liter minder) is te danken aan intelligente verbeteringen in al de belangrijke auto-onderdelen.
De B 170 NGT met zuivere aardgasmotor: vanaf de zomer 2008
Met de B 170 NGT stelt Mercedes-Benz op de IAA zijn eerste compacte model met een aardgasmotor voor. Deze 85 kW/116 pk krachtige versie van de B-Klasse komt in juni 2008 op de markt (niet in België) als de tweede aardgasauto naast de E 200 NGT. De nieuwe versie biedt in principe dezelfde voordelen als de grote limousine: de CO2-emissies liggen ongeveer 20 % lager dan die van een vergelijkbare benzinewagen; en bij een gemiddeld verbruik van 4,9 kg aardgas per 100 km stoot de B 170 NGT maar 135 gram CO2 per kilometer uit. Bovendien bedragen de gebruikskosten slechts de helft van die van een vergelijkbare benzinewagen.
Alternatieve en synthetische brandstoffen voor verbrandingsmotoren zullen almaar meer bijdragen tot een duurzame mobiliteit. Het gebruik van zulke brandstoffen kan de CO2-balans aanzienlijk verbeteren en ons minder afhankelijk maken van fossiele brandstoffen. Het gebruik van aardgas is voor Mercedes-Benz een belangrijke stap op weg naar een ruimer gebruik van synthetische brandstoffen uit biomassa.
2008: het startschot voor de R 320 BLUETEC en twee andere BLUETEC-SUV’s
Na de positieve ervaringen met de E 320 BLUETEC in de VS zet Mercedes-Benz zijn BLUETEC-initiatief consequent voort. Al in 2008 brengt het merk met de ster drie BLUETEC SUV’s met een V6-motor op de markt: de op de IAA voorgestelde R 320 BLUETEC alsook de ML- en de GL 320 BLUETEC. Die drie modellen zijn met de BLUE-TEC-technologie en de AdBlue-injectie uitgerust. Daarbij wordt ureum, een waterige en onschadelijke vloeistof, in de stroom uitlaatgassen ingespoten. Daardoor komt er ammoniak vrij die in de SCR-katalysator tot 80 % van de stikstofoxides in onschadelijk stikstof en water omzet. De optimale hoeveelheid AdBlue voor elk bedrijfsmoment wordt elektronisch berekend. De drie SUV-modellen voldoen allemaal aan de strenge Amerikaanse emissienorm BIN5 die in 50 van de VS-staten geldt, en hebben ook de mogelijkheid om aan de geplande EU6-emissienorm te voldoen.
De 155 kW/211 pk sterke V6-motor van de R 320 BLUETEC (de ML en GL BLUETEC worden uitgerust met dezelfde motor) geeft een maximumkoppel van 540 Nm vrij. Daardoor verbruikt de versie van die comfortabele SUV-tourer met achterwielaandrij-ving niet meer dan 7,8 liter diesel per 100 km. De variante met permanente vierwiel-aandrijving toont zich met een gemiddeld verbruik van 8,2 l/100 km (NEFZ) eveneens bijzonder zuinig op de weg. De V6-diesels van Mercedes-Benz hebben zich in de CDI-uitvoering al als een ideale krachtbron voor grote auto’s en SUV’s bewezen. In Europa worden nu al meer dan 80 % van de R-, M- en GL-Klasse met een dieselmotor geleverd.
Sinds 15 oktober 2006, de dag waarop in de hele VS zwavelarme diesel ingevoerd werd, biedt Mercedes-Benz ginds de modernste en zuiverste dieseltechnologie met oxidatiekatalysator, partikelfilter en BLUETEC aan.
2009: de C 250 BLUETEC, het vermogen van een V6, 4,9 l/100 km en EU6-potentieel
In 2009 komt de C 250 BLUETEC uit met de nieuwe generatie viercilinder dieselmotoren van Mercedes-Benz. De krachtige, zuivere en bijzonder zuinige 2,2-litermotor ontwikkelt een vermogen van 150 kW/204 pk en geeft een maximumkoppel van 480 Nm vrij – waarden die tot voor kort alleen met een zescilinder diesel met een cilinderinhoud van minstens drie liter mogelijk waren. De C 250 BLUETEC onderscheidt zich dan ook door uitstekende prestaties: van 0 tot 100 km/u in 7,9 seconden en een top van 245 km/u.
Daarbij ligt het verbruik op een voor die vermogenscategorie ongeëvenaard laag peil: de C 250 BLUETEC stelt zich tevreden met gemiddeld 4,9 liter diesel per 100 km. Dat stemt overeen met een CO2-uitstoot van maar 130 g/km. Dankzij de doorgedreven BLUETEC-reiniging van de uitlaatgassen is de nieuwe diesel even zuiver als een benzinemotor en blijft hij onder de limieten van een toekomstige EU6-norm.
2009: de ML 450 HYBRID, de zuinigste hybride SUV van zijn klasse
Een andere CO2-kampioen in zijn categorie is de ML 450 HYBRID die Mercedes-Benz op de IAA voorstelt. Dat model dat in 2009 op de markt komt, is de zuinigste hybride SUV van zijn klasse. Het innovatieve Two-Mode-Hybrid-System maakt het mogelijk om alleen op de elektrische motor te rijden en daarbij toch aan de hoogste eisen op het vlak van comfort te voldoen. De V6-benzinemotor heeft een vermogen van 205 kW/279 pk en een koppel van 338 Nm, de Two-Mode-Hybrid-module met twee elektri-sche motoren ontwikkelt een vermogen van 45 kW/61 pk. Het gecombineerde vermo-gen en maximumkoppel van resp. 250 kW/340 pk en 480 Nm bezorgen dit model een superieure aandrijfkracht, terwijl het verbruik beperkt blijft tot maar 7,7 l/100 km. Daarmee bereikt de ML 450 HYBRID met vierwielaandrijving een voor zijn klasse voorbeeldig lage CO2-uitstoot van maar 185 g/km.
In de ML 450 HYBRID worden twee compacte elektrische motoren met een totaalvermogen van 120 kW/163 pk ingebouwd. Die nemen duidelijk minder plaats in dan vergelijkbare systemen en garanderen zo een optimale benutting van de ruimte. De twee elektrische motoren van de ML 450 HYBRID zijn in de innovatieve Two-Mode-Hybrid-versnellingsbak ingebouwd. Dat unieke systeem met vier vaste versnellingen verenigt de voordelen van een versnellingsautomaat met die van een traploze CVT-versnellingsbak. Bovendien is die aandrijving zowel voor het stadsverkeer als voor het gebruik op ruw terrein ontwikkeld. Voor de elektrische voeding staat een accu van 288 Volt in, waarin grote hoeveelheden energie opgeslagen kunnen worden. In combi-natie met een intelligent energiebeheer biedt dit voertuig alle mogelijkheden van een volbloed hybride auto, zoals alleen op de elektrische motoren rijden, de start-stop-functie van de verbrandingsmotor, het boost-effect en de energierecuperatie bij het remmen.
Mercedes-Benz biedt daarmee een hybride techniek die een laag verbruik, een superieur vermogen, het allerhoogste comfort en een grote bruikbaarheid (ook de koffer-ruimte is volledig te gebruiken) garandeert. Daarnaast vermindert de Two-Mode-Hybrid het brandstofverbruik vooral bij hoge snelheden, een ander voordeel in vergelijking met de andere hybride concepten op de markt.
2009: de S 400 HYBRID legt nieuwe accenten in het luxesegment
Tegelijk met de ML 450 HYBRID brengt Mercedes-Benz een hybride S-Klasse uit. In de S 400 HYBRID, die in het midden van 2009 in Europa op de markt komt, is de 205 kW/279 pk sterke V6-benzinemotor gekoppeld aan een hybride module, die bij het wegrijden een koppel van 160 Nm en een vermogen van 15 kW/20 pk levert. Het ge-combineerde maximumvermogen bedraagt 220 kW/299 pk, het gecombineerde maximumkoppel 375 Nm. De S 400 HYBRID accelereert in 7,3 seconden van 0 tot 100 km/u en heeft een elektronisch begrensde top van 250 km/u.
Ondanks die uitstekende prestaties verbruikt dat model in de NEFZ-cyclus niet meer dan 7,9 l/100 km, wat met een voor deze voertuig- en vermogenscategorie zeer lage CO2-emissie van maar 190 g/km overeenstemt. Dat maakt van de S 400 HYBRID de zuinigste luxelimousine ter wereld, ongeacht of de concurrenten nu met een benzine-, diesel- of hybride aandrijving uitpakken. Alleen de S 300 BLUETEC HYBRID, de S 400 BLUETEC HYBRID en de F 700 die Mercedes-Benz ook op de IAA voorstelt, doen het op het vlak van het verbruik en de CO2-uitstoot nog beter dan de S 400 HYBRID.
Een bijzonder zuinige combinatie van rijplezier en zuinigheid
De compacte hybride module die in alle hybride versies van de S-Klasse ingebouwd wordt, is een schijfvormige elektrische motor die ook als startmotor en als dynamo dienst doet. Dat systeem biedt een dubbel voordeel: enerzijds helpt het om op verschillende manieren brandstof te besparen, anderzijds zorgt het ook voor een duidelij-ke toename van het rijplezier.
De hoofdreden voor het toegenomen rijplezier is het zogenaamde boost-effect, waarmee de elektrische motor de verbrandingsmotor in de gulzige acceleratiefase met een koppel van maximaal 160 Nm ondersteunt.
Met dat hoge koppel geeft de elektrische motor de verbrandingsmotor een bijzonder effectieve ondersteuning wanneer die vanuit erg lage toerentallen moet accelereren. Daardoor heeft de verbrandingsmotor minder tijd en energie nodig om op zijn beurt zijn maximumkoppel vrij te geven. Het enige wat de bestuurder van het samenspel van de twee motoren merkt, is de superieure krachtontplooiing bij elke acceleratie.
Daarnaast is de hybride module voorzien van een comfortabele start-stop-functie die de motor uitschakelt wanneer de auto halt houdt, bijvoorbeeld voor een rood licht. Wanneer de bestuurder verder wil rijden, zorgt de elektrische motor ervoor dat de hoofdmotor opmerkelijk zacht weer aanslaat. Omdat de motor praktisch onmiddellijk aanslaat, blijven ook de emissies tijdens de startfase tot een minimum beperkt, wat op zijn beurt tot een brandstofbesparing en tot een milieuvriendelijke motorwerking bijdraagt. Wanneer de auto vertraagt, werkt de elektrische motor als een generator en kan hij de remenergie recupereren: die wordt in een krachtige, maar compacte lithiumionenbatterij in het motorcompartiment opgeslagen en wanneer het nodig is weer vrijgegeven. Het beheer van dat complexe systeem is toevertrouwd aan een krachtige regeleenheid die ook dicht bij de motor ingebouwd is.
2010: met de B–Klasse F-Cell doet de brandstofcel haar intrede in de serieproductie

In de zomer van 2010 brengt Mercedes-Benz de eerste serieauto met een emissieloze brandstofcelaandrijving op de markt. De beperkte serieproductie van de B-Klasse F-Cell gaat begin 2010 van start. Dat innovatieve voertuig wordt aangedreven door een nieuwe generatie van de brandstofcelaandrijving, die niet alleen aanzienlijk compacter is dan de vorige, maar tegelijk ook meer kracht en een grotere bruikbaarheid biedt.
De technische basis is het verbeterde brandstofcelsysteem dat Mercedes-Benz in 2005 in het onderzoeksvoertuig F 600 HYGENIUS voorgesteld had. Die bijzonder compacte brandstofcel heeft een veel groter rendement dan de vorige generaties. De nieuw ontworpen “stack” is ongeveer 40 % kleiner en biedt 30 % meer vermogen bij een 16 % lager verbruik. Daarenboven onderscheidt dat systeem zich ook door zijn goede start-vermogen bij koud weer. Dat wordt bereikt door innovaties zoals de elektrische turbo-lader voor de luchtaanvoer en het nieuwe systeem voor de vochtregeling.
In de B-Klasse F-Cell wordt een verder ontwikkelde, nog compactere en tegelijk krachtiger elektrische motor ingebouwd. Die krachtbron heeft een maximumvermogen van 100 kW/136 pk en een maximumkoppel van 320 Nm. Daarmee komt de B-Klasse F-Cell tegemoet aan zelfs hoge vereisten op het vlak van de rijdynamiek: het model pres-teert immers beter dan een 2,0-liter benzinemotor. Toch verbruikt de emissieloze brandstofcelaandrijving van deze compacte gezinswagen omgerekend maar 2,9 liter brandstof (dieselequivalent) per 100 km.
2010: de nieuwe Business Class in de E 300 BLUETEC HYBRID
In 2010 komt de nieuwe E-Klasse als het eerste van in totaal drie Mercedes-Benz modellen uit die BLUETEC, 7G-TRONIC en de hybride technologie op een unieke manier combineren. Het modulaire technologieconcept van de E 300 BLUETEC HYBRID bestaat uit de nieuwe viercilinder diesel, die uit een cilinderinhoud van 2,2 liter een vermogen van 150 kW/240 pk en een maximumkoppel van 480 Nm puurt, en een compacte hybride module met een bijkomend vermogen van 15 kW/20 pk. Wegens de specifieke voordelen die een diesel op het vlak van koppel en verbruik te bieden heeft, werkt de combinatie BLUETEC-hybride nog heel wat zuiniger dan alle tot nu toe gekende benzine-hybride-modellen.
Met de hoge gecombineerde koppel van 560 Nm van zijn viercilindermotor biedt de E 300 BLUETEC HYBRID superieure prestaties en overtroeft hij heel wat zescilinders met een cilinderinhoud van drie liter. Een verbruik van maar 5,1 liter diesel per 100 km en een CO2-uitstoot van 134 g/km maken van de E 300 BLUETEC HYBRID de zuinigste en zuiverste zakenlimousine van de wereld.
2010: de S 300 BLUETEC HYBRID - 560 Nm en maar 5,4 l/100 km
Hoe groot het besparingspotentieel van het modulaire technologieconcept van Mercedes-Benz wel is, wordt duidelijk gemaakt door de S 300 BLUETEC HYBRID, die normaal ook in 2010 op de markt komt. De configuratie en de prestaties van zijn aandrij-ving zijn identiek aan die van de E 300 BLUETEC HYBRID. Ook in de S-Klasse ontwikkelt de BLUETEC-hybride combinatie een maximumkoppel van 560 Nm, een waarde die je eerder van een grote V8-benzinemotor verwacht.
In combinatie met de standaard ingebouwde 7-trapsautomaat 7G-TRONIC accelereert de S 300 BLUETEC HYBRID in 8,4 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt hij een top van 240 km/u. Ondanks die superieure prestaties verbruikt hij maar 5,4 liter diesel per 100 km. Dat stemt overeen met 142 gram CO2 per kilometer. Daarmee stoot dit model per kilometer 57 gram minder CO2 uit dan de limousine in het segment van de S-Klasse die vandaag de beste cijfers op dat vlak kan voorleggen (- 30 %).
In de S-Klasse wordt de BLUETEC-technologie met AdBlue-injectie toegepast. Dankzij de unieke combinatie van de BLUETEC- en de hybride technologie om de zuinigste en milieuvriendelijkste luxeauto van de wereld te bouwen, heeft ook de S 300 BLUETEC HYBRID het potentieel om aan de strengste emissienormen ter wereld te voldoen – bijv. de EU6-norm of de BIN5-norm voor de 50 VS-staten.
Na 2010: de C 300 BLUETEC HYBRID - 224 pk en slechts 4,6 l/100km
In 2011 komt met de C 300 BLUETEC HYBRID nog een model van Mercedes-Benz met het unieke modulaire technologieconcept op de markt. Met een gecombineerd vermogen van 165 kW/224 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 560 Nm is het aandrijfsysteem even krachtig als dat van de S- en de E 300 BLUETEC HYBRID. Maar omdat de C 300 BLUETEC HYBRID lichter is, versnelt hij nog sneller (0-100 km/u in 7,2 s). Zijn topsnelheid bedraagt 236 km/u.
Ondanks de uitstekende rijprestaties voor zijn categorie, verbruikt de C 300 BLUETEC HYBRID gemiddeld maar 4,6 liter diesel per 100 km, zodat hij de laagste CO2-uitstoot van zijn categorie heeft, niet meer dan 122 g/km. Het bijzonder doeltreffende systeem voor de uitlaatgaszuivering bestaat zoals in de E 300 BLUETEC HYBRID uit een oxidatiekatalysator, een dieselpartikelfilter en de BLUETEC-technologie met NOx-opslagkatalysator. Daardoor heeft ook de C 300 BLUETEC HYBRID het potentieel om aan de strengste emissienormen, zoals BIN5 en EU6, te voldoen.
Na 2010: de verbluffende kracht en zuinigheid van de S 400 BLUETEC HYBRID
Vanaf 2010 koppelt Mercedes-Benz met de BLUETEC-hybride technologie een bijzon-der zuinige en milieuvriendelijke aandrijfbron aan superieur rijplezier in een topmo-del: in de S 400 BLUETEC HYBRID wordt de 15 kW/20 pk krachtige hybride module gecombineerd met de V6-dieselmotor die in verschillende bouwreeksen al zijn waarde bewezen heeft. De verder ontwikkelde en nog aanzienlijk zuiniger motor ontwikkelt een maximumvermogen van 180 kW/245 pk, terwijl de gecombineerde BLUETEC-hybride aandrijving een maximumvermogen van 195 kW/265 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 630 Nm heeft. Andere combinaties, bijv. met een 45 kW/61 pk krachtige hybride module, worden op het ogenblik uitgetest. Met een vermogen van 195 kW/265 pk en een koppel van 630 Nm (telkens gecombineerde waarden) levert de S 400 BLUETEC HYBRID bijzonder dynamische prestaties. De sprint van 0 tot 100 km/u legt hij met de standaard ingebouwde 7G-TRONIC af in 7,3 seconden. De – elektronisch begrensde – topsnelheid bedraagt 250 km/u. Daar staat een gemid-deld verbruik van maar 5,8 liter per 100 km tegenover (CO2-uitstoot: 154 g/km).
In dat model wordt ook, zoals in de S 300 BLUETEC HYBRID, de BLUETEC-technologie met AdBlue-injectie toegepast. Dat betekent dat de S 400 BLUETEC HYBRID op zijn beurt het potentieel heeft om aan de strengste emissienormen ter wereld – zoals de EU6-norm of de BIN5-norm voor 50 van de VS-staten – te voldoen.
De F 700: de toekomst van de superieure reislimousine
Met het onderzoeksvoertuig F 700 geeft Mercedes-Benz een nieuwe definitie van de superieure rijcultuur: die ontwerpstudie van een toekomstige, luxueuze reislimousine maakt duidelijk hoe een ongeëvenaard rijcomfort gecombineerd kan worden met een grote milieuvriendelijkheid, goede rijprestaties en een verrassend laag verbruik. Op die manier belichaamt de 5,17 meter lange F 700 met zijn innovatieve en zeer ruime interieurconcept een volledig nieuwe en hoogst comfortabele manier van reizen.
De F 700 is de allereerste auto die op voorhand de staat van het wegdek vaststelt om oneffenheden met zijn actieve PRE-SCAN-chassis op te vangen, waardoor het veercomfort duidelijk toeneemt. De in de F 700 voorgestelde, baanbrekende DiesOttoaandrijving, een viercilinder met een inhoud van slechts 1,8 liter, combineert de voordelen van de emissiearme benzinemotor en het lage verbruik van de dieselmotor. De CO2-uitstoot van maar 127 g/km stemt overeen met een verbruik van 5,3 liter benzine per 100 km, wat voor een auto van die categorie extreem weinig is. Daarmee blijft hij ook onder de limieten van de geplande EU6-norm.
Dat is mogelijk dankzij het baanbrekende aandrijfconcept met als kern de DIESOTTO-technologie – de verdere ontwikkeling van de verbrandingsmotor die Mercedes-Benz uitgewerkt heeft. Die krachtbron paart met zijn nieuwe gelaagde verbranding, de directe injectie en de turbo-oplading het hoge vermogen van de benzinemotor aan het voorbeeldige koppel en het lage verbruik van een dieselmotor. Daarbij haalt de viercilinder met tweetraps oplading van de F 700 het prestatieniveau van de atmosferische V6-benzinemotor van 3,5 liter of de V6-turbodiesel van 3,0 liter in de huidige S-Klasse. “Het is onze bedoeling om de benzinemotor even zuinig te maken als de dieselmotor. Het nieuwe DIESOTTO-concept is een belangrijke stap op die weg. Het bundelt de beste eigenschappen van de benzine- en dieselmotoren,” onderstreept Dr. Thomas Weber, lid van de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG en bevoegd voor het onderzoek binnen het concern en voor de ontwikkeling van de Mercedes Car Group.