19
april
2002
|
02:00
Europe/Brussels

1922 : Verschijning van de compressor in de Targa Florio

De compressor die de nieuwe generatie 4 cilindermotoren van Mercedes-Benz zal uitrusten, werd reeds 80 jaar geleden gebruikt op de Mercedes racewagens.


Net zoals de legendarische Mille Miglia (Duizend Miles), was de niet minder befaamde Targa Florio in Sicilië een van de grote klassiekers onder de internationale lange afstand autoraces. Sinds enkele jaren wordt deze wedstrijd opnieuw gereden met historische voertuigen kwestie van een oude traditie levend te houden.

80 jaar geleden, op 2 april 1922, nam Daimler-Benz AG met 4 Mercedes racewagens deel aan de Targa Florio. Het was de eerste verschijning van de compressor in de autorace geschiedenis. Twee wagens werden met de nieuwe 6/40/65 pk, 1.500 cc motor uitgerust, en in de twee andere wagens werd een verbeterde versie van de 28/95 pk productiemotor gemonteerd. Een van deze laatste twee won in de categorie productiewagens boven 4,5 liter met Max Sailer aan het stuur. Paul Scheef eindigde in zijn nieuwe 1,5 liter wagen als derde in de reeks productiewagens tot 1,5 liter.

De Italiaanse graaf, Giulio Masetti eindigde eerste in de algemene classering, in de reeks racewagens met zijn private wagen, een rode Mercedes Grand-Prix 115 pk uit 1914. De rode kleur was toen reeds de traditionele kleur voor Italiaanse renwagens. Vanaf 1923 waren de compressormotoren beschikbaar op Mercedes seriewagens.