05
april
2007
|
02:00
Europe/Brussels

40 Jaar AMG: Van een tweemanszaak in het begin tot een bedrijf met wereldbekendheid

Van een gespecialiseerd autosport- en tuningbedrijf 40 jaar geleden is Mercedes-AMG GmbH uitgegroeid tot een leverancier van exclusieve hoogperformante auto’s met zo’n 750 werknemers, een uitgebreid gamma dat nu 16 verschillende AMG-modellen omvat, klanten over heel de wereld en een merknaam die een hoog niveau van erkenning heeft gekregen.

Het bedrijf werd opgericht in 1967 door Hans Werner Aufrecht (A) en zijn partner Erhard Melcher (M), terwijl de geboorteplaats van Aufrecht, Großaspach (G), de derde letter van de bedrijfsnaam leverde. De twee mannen omschreven zichzelf officieel als 'ontwerp-, bouw- en testspecialisten bij de ontwikkeling van racemotoren'. Het bedrijf was gevestigd in een oude malerij in Burgstall (nabij Affalterbach).

1971: klassezege in de 24 Uren van Spa betekent de doorbraak

In de beginjaren van het bedrijf spitsten de oprichters zich toe op de bouw van racewagens op basis van de Mercedes-Benz 300 SE en op de deelname aan Europese races voor toerwagens. Ze moesten niet lang wachten op hun doorbraak: een Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG won verrassend in zijn klasse tijdens de 24 Uren van Spa in 1971 in België, en eindigde tweede in het algemeen klassement. De 315 kW/428 pk krachtige raceberline werd afwisselend bestuurd door Hans Heyer en Clemens Schickentanz.

Deze historische overwinning werd gevolgd door tal van successen in uiterst uiteenlopende autosportcompetities: AMG won de DTM-teamzege niet minder dan vijf keer. Bernd Schneider, Gary Paffet en Klaus Ludwig verzamelden in total acht DTM-titels, terwijl Schneider ook de ITC-titel (Internationaal Toerwagenkampioenschap) op zijn naam schreef. Diezelfde Bernd Schneider won in de CLK-GTR van het team uit Affalterbach de titel voor piloten in het openingsseizoen van het FIA GT-kampioenschap in 1997. Dat succes werd het jaar nadien overgedaan door Klaus Ludwig en Ricardo Zonta, toen ze de constructeurstitel voor het Team AMG Mercedes in de wacht sleepten – de CLK-GTR won alle elf de wedstrijden van het seizoen. In het huidige DTM is Bernd Schneider (die al een recordaantal overwinningen op zijn naam heeft) vastbesloten om al het mogelijke te doen om zijn kampioenschapstitel van 2006 te verdedigen in de gloednieuwe AMG Mercedes-Benz C-Klasse.

Opmerkelijke technologische verwezenlijkingen drijven de zaken op

Het succes van AMG kreeg weerklank tot ver buiten de internationale autosportwereld. In de jaren zeventig kregen de klanten de smaak te pakken voor meer gepersonaliseerde auto’s. Het bedrijf gebruikte die trend om verder uit te breiden. De technologische overdracht van de autosport naar de serieproductie maakte al integraal deel uit van de bedrijfsfilosofie. Door het vermogen van AMG om dankzij zijn betrokkenheid in de autosport opmerkelijke technologische verwezenlijkingen en eersteklaskwaliteit te leveren, bouwde het bedrijf al snel een naam op en werd het hoog aangeslagen. Als gevolg van de streefdoelen die AMG zichzelf had opgelegd, werd het al snel een van de leiders op het vlak van verfijning en tuning van luxewagens.

De oorspronkelijke tweemanszaak wordt een middelgrote onderneming

De grote vraag naar verfijnde en getunede auto’s van Mercedes-Benz in de tweede helft van de jaren zeventig leidde tot een gestage toename van het aantal bestellingen dat AMG in de wacht sleepte. Het bedrijf werd te groot voor zijn vestiging in Burgstall en verhuisde in 1978 naar Affalterbach. Als het eerste tuningbedrijf voor Mercedes-Benz werd AMG een voorbeeld voor een hele tak in de auto-industrie. De impact van het bedrijf werd duidelijk op de Frankfurt Motor Show van 1981, waar in totaal 176 exposanten zich bezighielden met tuning en accessoires voor Mercedes-Benz. Een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van AMG was de lancering van de Mercedes-Benz 190 in 1983. De compacte Berline werd al snel een favoriet bij Duitse autotuners en hielp AMG een volledig nieuw publiek aan te spreken.

1985: AMG opent zijn tweede fabriek en het personeelsbestand groeit tot 100

AMG bleef groeien: het bedrijf opende zijn tweede fabriek in 1985 en wierf zijn 100ste werknemer aan. Van over heel de wereld begonnen klanten naar Affalterbach af te zakken, onder wie vooraanstaande namen uit de wereld van de autosport, de film, de muziek, de sport en het zakenleven, en niet te vergeten klanten van koninklijken bloede. Steeds weer leidden de uiterst gespecialiseerde vereisten van deze erg kritische klanten tot uitzonderlijke projecten – uitdagingen waarvoor AMG altijd klaar stond met zijn kenmerkende passie en knowhow.

Als pionier en trendsetter in zijn sector kon AMG zijn immer groeiende ervaring altijd op een gunstige manier benutten. Het bedrijf trapt niet in de val van kortstondige grillen en zette zich toen al in voor zijn visie om in zijn sector leider op wereldvlak te worden – en te blijven – op het vlak van technologie, design, verkoop en verdiensten.

Samenwerkingsovereenkomst met Daimler-Benz AG in 1990

Een van de belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis van AMG vond plaats in 1990, met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met Daimler-Benz AG. De vraag en de bijval die werd geoogst bij de klanten gingen er sterk op vooruit nu AMG-producten verkocht en onderhouden konden worden door het wereldwijde Mercedes-Benz-netwerk van merkgebonden verkoop- en onderhoudspunten. Verdere expansie leidde tot de opening van een derde vestiging in 1990 en een stijging tot het personeelsbestand tot 400 medewerkers. In 1993 onthulde het bedrijf de Mercedes-Benz C 36 AMG, de eerste gezamenlijk ontwikkelde auto als gevolg van het samenwerkingsakkoord. Datzelfde jaar erkende het octrooibureau AMG als een handelsmerk, aangezien de naam ondertussen zo bekend was geraakt.

Inlijving in de DaimlerChrysler Groep in 1999

Op 1 januari 1999 droeg Hans Werner Aufrecht de meerderheid van de aandelen in het gestaag groeiende bedrijf over aan DaimlerChrysler AG. Op 1 januari 2005 verwierf DaimlerChrysler 100 procent van de aandelen. Hierdoor kon het nieuw opgerichte Mercedes-AMG GmbH nog meer genieten van de middelen en de wereldwijde faam van de Groep. Nog in 1999 werd de autosportafdeling overgedragen aan H.W.A. GmbH, het bedrijf van AMG-medeoprichter Hans Werner Aufrecht, dat gevestigd is vlakbij Mercedes-AMG GmbH. Zo’n 200 personeelsleden werken nu samen met Mercedes-Benz Motorsport om de langdurige betrokkenheid van de twee firma’s in het DTM, de Duitse toerwagencategorie, te regelen.

Betrokkenheid in de Formule 1 met de officiële F1 Safety Car

Mercedes-AMG maakt al meer dan tien jaar in grote mate deel uit van het veiligheidsconcept in de Formule 1. De officiële F1 Safety Car en de officiële F1 Medical Car zijn respectievelijk gebaseerd op de CLK 63 AMG en de C 55 AMG Break. De decennialange ervaring in de racerij met toerwagens en GT’s spelen een belangrijke rol in de constante ontwikkeling van deze twee erg speciale AMG-voertuigen.

Opening van de AMG PERFORMANCE STUDIO in 2006

De opening van de AMG PERFORMANCE STUDIO in 2006 betekende de start van een nieuw initiatief om klanten met erg speciale verzoeken aan te trekken. Naast de uiterst performante AMG-auto’s die verkrijgbaar zijn via de wereldwijde Mercedes-Benz-verkooporganisatie ontwikkelt en produceert de PERFORMANCE STUDIO speciale AMG-voertuigen in exclusieve, beperkte hoeveelheden. Deze unieke en speciale modellen, die worden aangeboden als de Signature Series, Black Series en Editions, onderscheiden zich door hun opmerkelijk weggedrag, hun circuitcapaciteiten, hun bijzondere technische en uiterlijke eigenschappen en hun exclusieve uitrustingskenmerken, afhankelijk van het voertuigtype in kwestie. Het jongste product van de AMG PERFORMANCE STUDIO is de SLK 55 AMG Black Series, een puristische lichtgewichtversie die is uitgerust met een krachtige AMG 5.5 V8-motor met een vermogen van 294 kW/400 pk en tal van componenten uit de autosport. Naast het zich toespitsen op bijzonder meeslepende AMG-modellen voldoet de AMG PERFORMANCE STUDIO aan de speciale verzoeken van individuele klanten – dit is altijd al een troef geweest van Mercedes-AMG. Deze speciale verzoeken kunnen gaan van specifieke technische aanpassingen zoals een AMG-sportophanging, een ultraperformant AMG-remsysteem, AMG-banden en -velgen, sperdifferentiëlen en een gepersonaliseerde interieuruitrusting tot unieke exemplaren.

AMG, het hogeprestatiemerk binnen de Mercedes Car Group

AMG – wereldwijd staan deze drie suggestieve letters voor individualiteit, dynamisme en exclusiviteit. Gedurende de jongste vier decennia is Mercedes-AMG GmbH geëvolueerd van een in luxewagens gespecialiseerd tuningbedrijf tot een volwaardige autoconstructeur. Vandaag is AMG het hogeprestatiemerk binnen de Mercedes Car Group. Mercedes-AMG GmbH is gespecialiseerd in unieke, ultraperformante voertuigen; de sportieve Berlines, SUV’s, Coupés, Cabriolets, Roadsters en speciaal gebouwde unieke exemplaren van het merk vormen een productportfolio dat voldoet aan alle wensen van de klanten. Het hooggespecialiseerde bedrijf is volledig verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het design, de stroomlijn, het interieur en het aandrijfgeheel, de motor, de ophanging, de remmen en de elektronica – tot bij de uiteindelijke productiegoedkeuring van het volledige AMG-voertuig. Mercedes-AMG GmbH is ook verantwoordelijk voor alle activiteiten in verband met de marketing en de verkoop van zijn producten.

Vroegtijdige betrokkenheid in de strategie en de productfases

Sinds het op 1 januari 1999 deel uitmaakt van DaimlerChrysler AG kan Mercedes-AMG GmbH ook verzekeren dat het in een vroege fase betrokken is bij de strategie en de productfases en kan het indien nodig ook optimaal gebruik maken van de middelen van de Groep. Nieuwe AMG-versies met hoge prestaties worden van bij het begin van de ontwerpfase opgenomen in het bestek en doorlopen op dezelfde manier als Mercedes-Benz-modellen alle stappen van het ontwikkelingsproces tot ze rijp zijn voor serieproductie. Naast zijn eigen hoogtechnologische testuitrusting heeft Mercedes-AMG ook toegang tot alle testfaciliteiten van de Mercedes Car Group. Bovendien heeft Mercedes-AMG ook zijn eigen testcentrum op het Nürburgring-racecircuit, waar bijzonder zware, specifiek voor AMG bedoelde ontwikkelings- en testprogramma’s gevoerd kunnen worden op de legendarische 'Nordschleife' – ’s werelds meest uitdagende stuk racecircuit. Het uiteindelijke product van dit ontwikkelingsproces is altijd een perfect afgestelde AMG-auto.

Tijdens hun ontwikkeling en productie moeten alle AMG-producten voldoen aan dezelfde hoge normen op het vlak van kwaliteit, veiligheid en milieu die van toepassing zijn op elk model van het merk met de ster. En omdat iedere sportwagen van AMG ook een echte Mercedes-Benz is, is het uitgebreide service- en garantiepakket van Mercedes ook volledig van toepassing op modellen met het AMG-logo.

In het AMG-hoofdkwartier te Affalterbach werken zo’n 750 AMG-personeelsleden

De kracht van Mercedes-AMG schuilt in zijn uiterst gemotiveerde werknemers en de samenvoeging van alle automobielfuncties in een erg compacte organisatie. Dit garandeert een snelle besluitvorming en de mogelijkheid om snel en flexibel de nodige stappen te implementeren om te voldoen aan de erg uiteenlopende wensen van de klanten, getuige de snelle groei van het gamma van het bedrijf. Mercedes-AMG biedt ook een uitgebreid gamma accessoires en optionele uitrusting voor haast alle modellen van Mercedes-Benz.

Op dit moment werken zo’n 750 personeelsleden in het hoofdkwartier van Mercedes-AMG GmbH te Affalterbach. Het zijn stuk voor stuk hooggekwalificeerde specialisten, wiens engagement tot de hoogste graad van vakmanschap en precisie centraal staat in hun eigen zin voor professionele integriteit. Ze worden gemotiveerd door prestaties – het concept dat de kern van AMG vormt – wat iedere dag tot uiting komt in hun onvoorwaardelijke engagement.