30
juli
2004
|
02:00
Europe/Brussels

65 jaar geleden: het begin van de veiligheidsontwikkeling bij Mercedez-Benz

Precies 65 jaar geleden betekende de aanwerving van het vindingrijke genie Béla Barényi het begin van systematische veiligheidsontwikkeling voor de personenwagens bij Mercedez-Benz.

De kreukelzone, de stuurkolom, de schokweerstand in de stuurkolom en de zijdelingse bescherming tegen schokken zijn voorbeelden van de eerste uitvindingen die op naam van deze eerste veiligheidsingenieur kunnen worden geschreven.

In het begin bestond het departement voor de ontwikkeling van veiligheid, dat op 1 augustus 1939 werd opgericht, uit slecht vier werknemers. Aan het hoofd stond de Oostenrijkse ingenieur Béla Barényi (1907/1997).

Béla Barényi ontwikkelde het principe van de kreukelzone in de jaren 40. Het verkreeg een patent in augustus 1952 en werd in 1959 in serie geproduceerd in de Mercedes-Benz 220 (W 111). Toen hij eind 1972 met pensioen ging, had deze voortrekker van de veiligheid van personenwagens een patent genomen op meer dan 2500 uitvindingen.
Zelf 65 jaar na de oprichting van dit eerste departement voor veiligheid in personenwagens, benadrukken uitvindingen als het ABS, het BAS, het ESP, het sandwich concept van de A-Klasse en het pre-safe systeem de leiderspositie van Mercedes-Benz in dit belangrijk segment van de automobiele technologie.