14
mei
2003
|
02:00
Europe/Brussels

7G-TRONIC: Mercedes-Benz presenteert de eerste automaat met 7 verhoudingen voor een personenwagen

  • Standaard op de vijf 8-cilindermodellen vanaf de herfst 2003

  • Brandstofbesparing: tot 0,6 l per 100 km

  • Nog betere acceleraties en hernemingen

Binnenkort zullen de Mercedes-modellen nog zuiniger en vinniger rijden met de allereerste 7-trapsautomaat ter wereld bestemd voor personenwagens. Bovendien zorgt de nieuwe overbrenging voor nog meer schakelcomfort.
De nieuwe 7-trapsautomaat, die 7G-TRONIC werd gedoopt, zal standaard gemonteerd worden op de modellen E 500, S 430, S 500 (behalve op de 4Matic-modellen), alsook op de CL 500 en SL 500. Hij zal uitsluitend op deze modellen de huidige vijftrapsautomaat vervangen.

Afhankelijk van het model zal de gloednieuw ontworpen 7-trapsautomaat goed zijn voor een verbruikswinst tot 0,6 liter per 100 km (volgens de nieuwe gemengde Europese cyclus). De optrektijd van 0 tot 100 km/h gaat er in bepaalde gevallen met 0,3 seconden op vooruit. Van 60 tot 120 km/h zullen de modellen ook aanzienlijk sneller hernemen. Tot slot zal het schakelen zelf nog soepeler en comfortabeler verlopen dan met de huidige automaten.

Al deze vooruitgang is in de eerste plaats het resultaat van de keuze van de Mercedes-ingenieurs voor het gebruik van zeven verhoudingen voor de overbrenging. Op die manier blijven de toerentalschommelingen beperkt, wat erg belangrijk is om een optimale overbrengingsverhouding te bekomen en bovendien kan het verschil tussen de kortste en de langste verhouding zo groter worden gemaakt. Zodoende kan de elektronische sturing van de versnellingsbak zo zuinig en spontaan mogelijk schakelen terwijl het gemiddelde toerental toch lager wordt gehouden : stuk voor stuk reële troeven inzake verbruik en qua geluidscomfort.

Snellere schakelmanoeuvres dankzij gegroepeerde terugschakelbewegingen

Wanneer snel moet worden teruggeschakeld (“kick down”-functie) hoeven de verhoudingen elkaar niet noodzakelijkerwijs nog op te volgen. De sturing van de nieuwe 7G-TRONIC-bak kan in bepaalde gevallen ook een versnelling overslaan. Zo bijvoorbeeld kan hij rechtstreeks van zevende naar vijfde schakelen voor hij dan naar derde gaat. Afhankelijk van de situatie wordt het aantal schakelmanoeuvres van vier tot twee beperkt om de auto zo sneller te laten accelereren na een kick down.

Zie ook schema in bijlage
De kwaliteit van het schakelen ging er eveneens op vooruit. De schakelmanoeuvres gebeuren vloeiender en sneller, zodat het opschakelen bijna onmerkbaar gebeurt.

Koppelomvormer in eerste al overbrugd

Zoals op de vorige overbrenging, beschikt de nieuwe 7-trapsautomaat over een koppelingsoverbrugging die geïntegreerd werd in de hydrodynamische koppelomvormer. In talrijke werkingssituaties elimineert dit systeem het slippen tussen het wiel van de pomp en het wiel van de turbine door een bijna rigide link te maken tussen de motoras en de as van de versnellingsbak zodat het verlies aan vermogen efficiënt wordt teruggedrongen. In tegenstelling tot klassieke automatische overbrengingen waarbij de koppelomvormer enkel overbrugd kan worden in de hoogste verhoudingen, komt de overbrugging bij de nieuwe 7-trapsautomaat van Mercedes-Benz al vanaf de eerste versnelling tussenbeide.

Ondanks de enorme technische vooruitgang die men boekte, is de 7G-TRONIC-bak nauwelijks groter of zwaarder dan de 5-trapsautomaat die vandaag in de personenwagens van Mercdedes-Benz ligt. Deze prestatie is in het bijzonder te danken aan het gebruik van magnesium voor het carter van de versnellingsbak. Dit lichte materiaal wordt voor de allereerste keer gebruikt in een massaproduct.

Elf miljoen Mercedes-automaten sinds 1959

De 7G-TRONIC vormt de vijfde generatie automatische versnellingsbakken van Mercedes-Benz en zet dus een lange traditie verder : sinds 1959 produceerde het merk uit Stuttgart immers meer dan elf miljoen automaten. Op de S-Klasse is zo’n automaat standaard en zowat 88 % van de Mercedes-klanten die een E-Klasse bestellen, opteren eveneens voor een automatische overbrenging. Voor de C-Klasse bedraagt het aantal Berlines, Breaks en Sportcoupés dat met een automaat geleverd wordt bijna 65 % en dit percentage blijft nog toenemen.

De 7-trapsautomaat wordt geproduceerd op de historische Mercedes-site van Stuttgart-Untertürkheim. DaimlerChrysler investeerde er ongeveer 400 miljoen Euro in een nieuw complex uitgerust met ultramoderne productie-eenheden waar zowat 1.100 werknemers en werkneemster aan de slag zijn.