02
mei
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Aandrijvingstechnologie uit één huis van smart tot Maybach

  • Gelijklopende ontwikkelingstrends bij benzine- en dieselmotoren om het brandstofverbruik en de emissies nog verder te beperken.

  • Nieuwe brandstoffen openen nieuwe perspectieven

Op het 23ste Internationale Motorsymposium van Wenen stelde Dr. Hans-Joachim Schöpf, Directeur Ontwikkeling bij Mercedes-Benz-personenwagens, de belangrijke trends in de aandrijvingstechnologie van de toekomst voor. Het doel is telkens de optimale technologie aan te bieden voor het ruime productassortiment van smart tot en met Maybach - aangepast aan de uiteenlopende eisen van de verschillende wereldmarkten.

Op technologisch vlak ziet de Directeur Ontwikkeling gelijklopende ontwikkelingstrends bij de verschillende aandrijvingsconcepten, omdat technologische innovaties zowel in de benzine- als de dieselmotoren worden toegepast, om aan de vraag naar nog zuinigere en emissie-armere auto's tegemoet te komen.

Bij de benzinemotoren zal naast het conventionele benzine-inspuitsysteem met aangepaste uitlaatgas-nabehandeling ook de directe inspuiting in de toekomst aan belang winnen.

Het brandstofverbruik is sinds 1990 met meer dan 21% gedaald, terwijl het gemiddelde vermogen is toegenomen met 13% en de emissies drastisch werden beperkt. Tot deze ontwikkeling heeft de Mercedes-Benz-dieselmotor met zijn revolutionaire CDI-technologie in hoge mate bijgedragen. De Common-Rail-technologie betekende een doorbraak op het vlak van vermogenskarakteristiek en emissiegedrag en behoort tot de meest toekomstgerichte dieseltechnologieën.
De toekomst van de dieselmotor wordt bepaald door betere verbrandingsprocédés en hogedruk-injectiesystemen in combinatie met geschikte uitlaatgas-nabehandelingssystemen, bijvoorbeeld roetfilters, die noodzakelijk zijn om onder de emissiegrenswaarden te blijven.

Nieuwe perspectieven voor de wereldwijde toepassing van dieselmotoren bieden echter ook de uit aardgas gewonnen synthetische brandstoffen, die nog lagere verbruiks- en emissiewaarden mogelijk maken. Voor deze technologie moet ook de olie-industrie worden gewonnen en actief willen meewerken.

Mercedes-Benz & smart bieden vandaag personenwagens aan met benzine- en dieselmotoren binnen een vermogensbereik van 30 kW tot maar liefst 405 kW. In combinatie met de handgeschakelde, automatische en geautomatiseerde transmissies en vierwielaandrijvingen kunnen deze wagens perfect inspelen op de uiteenlopende eisen van alle wereldmarkten.