13
augustus
2003
|
02:00
Europe/Brussels

Alert blijven achter het stuur: Meer verkeersveiligheid door fitte bestuurders dankzij stressverminderend comfort

  • Kenmerkende kwaliteitseigenschappen van de personenauto's van Mercedes

  • Perfecte interactie tussen mens en auto

  • Hoogtechnologische systemen beperken de stress en handhaven de alertheid

  • Intelligent algemeen voertuigconcept en efficiënte ondersteunende systemen

  • Fysiologische belasting aanzienlijk lager in Mercedes-modellen

De experts van Mercedes-Benz zijn ervan overtuigd dat de fitheid en het welzijn van de automobilisten tijdens lange ritten een belangrijke rol spelen in het stressvrij, veilig rijden. Om deze reden ontwikkelen de ingenieurs in Stuttgart systemen die de bestuurdersstress aanzienlijk beperken en helpen om de fitheid en alertheid te handhaven - of in sommige gevallen zelfs te verbeteren. Dankzij deze systemen kunnen de bestuurders meer aandacht schenken aan de weg. Zo blijven hun prestatiereserves op peil, zodat ze veilig en gepast kunnen reageren in kritieke situaties.

Dit is wat de experts noemen “veiligheid door fitheid”. Het is een van de kenmerkende en onmiskenbare eigenschappen van een Mercedes-Benz. Geen enkel ander automerk besteedt zoveel aandacht aan dit aspect van de voertuigontwikkeling als Mercedes-Benz. De onderneming doet nu al meer dan twee decennia praktisch onderzoek naar de mentale en fysieke belasting tijdens het rijden.
Als interdisciplinair onderzoeksdomein omvat “veiligheid door fitheid” zowel het veringontwerp en de beperking van het geluid en de trillingen als het zitcomfort en de klimaatregeling. Een ander belangrijk aandachtspunt is de ontwikkeling van efficiënte ondersteunende systemen die tijdens het rijden bepaalde taken kunnen overnemen om de bestuurder te helpen of om zijn comfort te verbeteren, afhankelijk van de situatie. Het actieve cruisecontrolsysteem DISTRONIC, de spraakbesturing LINGUATRONIC, de intelligente airconditioning met vier zones THERMO-TRONIC en de dynamische multicontourzetel zijn voorbeelden van ondersteunende systemen die ontwikkeld werden door Mercedes-Benz en die het stressverminderend comfort significant verbeteren.

Hartslag tot tien procent lager bij bestuurders van de E-Klasse

Mercedes-Benz heeft een opmerkelijke vooruitgang geboekt op het gebied van veiligheid door fitheid. Bij studies waaraan totnogtoe ca. 2500 personen hebben deelgenomen, hebben onderzoekers van DaimlerChrysler vastgesteld dat bestuurders van de huidige Mercedes-modelreeks aan veel minder stress zijn blootgesteld dan die van de vorige modellen. De spierspanning was bijvoorbeeld zo'n 25 procent lager bij bestuurders van de huidige S-Klasse dan bij die van de vorige reeks. Aan de hand van de spierspanning kunnen wetenschappers conclusies trekken met betrekking tot het algemeen lichamelijk comfort en de alertheid van de bestuurder. De waarden voor de hartslag en de huidgeleiding, eveneens betrouwbare indicatoren voor de fysiologische stress, waren ook significant lager bij bestuurders van de huidige S-Klasse.
In de E-Klasse heeft het intelligente algemene concept van het voertuig, in combinatie met een uitstekende vering, klimatologisch en zitcomfort en het gebruik van ultramoderne ondersteunende systemen, onmiskenbaar een positief effect. Dit blijkt uit een vergelijkende studie die werd uitgevoerd in 2003 waarbij de gemeten hartslag van de bestuurders van de huidige E-Klasse in het stadsverkeer tot 10 procent en in het snelwegverkeer zo'n 7 procent lager was dan de waarden die werden geregistreerd bij bestuurders van andere voertuigen. Dit wijst duidelijk op een groter, stressverminderend comfort en een voorbeeldige veiligheid door fitheid.

DISTRONIC-systeem vermindert stress en verhoogt veiligheid

De door Mercedes-Benz, ontwikkelde ondersteunende systemen leveren ook een aanzienlijke bijdrage tot de vermindering van de stress bij de bestuurder en de verhoging van de veiligheid. Uit testen met DISTRONIC, waarbij meer dan 140 mannelijke en vrouwelijke bestuurders in Duitsland en de V.S. betrokken waren, bleek bijvoorbeeld dat deze actieve cruisecontrol het stressniveau van de bestuurders aanzienlijk vermindert. Als DISTRONIC ingeschakeld was, lag het gemiddelde hartritme slechts 1,8 slagen per minuut hoger dan het normale hartritme. Als het systeem niet ingeschakeld was, lag het hartritme daarentegen 3,2 slagen per minuut hoger. Bovendien steeg de gemiddelde afstand tussen de voertuigen met wel 29 procent dankzij DISTRONIC.

U vindt het volledige dossier betreffende deze materis onder de rubriek 'Documenten'