17
oktober
2001
|
02:00
Europe/Brussels

Autosalon van Tokyo 2001: Mercedes-Benz F400

  • Ontwerpstudie met nieuwe systemen voor nog meer veiligheid

  • In bochten hellen de buitenste wielen tot 20 graden over

  • De actieve beïnvloeding van de wielvlucht verhoogt de stabiliteit

  • Minder kans op slippen en kortere remwegen in noodsituaties

  • De vooruitstrevende techniek is ondergebracht in een unieke vorm

Met de ontwerpstudie F400 Carving stelt DaimlerChrysler op het 35e Autosalon van Tokyo een onderzoeksauto voor die uitgerust is met een groot aantal systemen voor de auto van overmorgen. Die systemen verhogen in grote mate de veiligheid, de rijdynamiek en het rijplezier.

De grootste blikvanger van de F400 Carving is een nieuw systeem dat de wielvluchthoek van de buitenste wielen afhankelijk van de rijsituatie tot 20 graden verhoogt. In combinatie met de nieuw ontwikkelde banden kunnen daardoor 30% grotere spoorkrachten overgedragen worden dan bij een klassiek chassis met een vaste wielvluchthoek en gewone banden. Dat verhoogt in aanzienlijke mate de actieve veiligheid, want hoe groter de spoorkracht van de banden in de bochten, hoe beter het contact met het wegdek en hoe groter de stabiliteit.

De bijnaam ‘Carving’ van de onderzoeksauto symboliseert die nieuwe technologie. Hij verwijst naar de bijzonder dynamische skitechniek waarbij bochten genomen worden met speciale ski’s die een erg goede grip hebben.

Minder kans op slippen en kortere remwegen in noodsituaties

De F400 Carving is voor de ingenieurs van DaimlerChrysler een rijdend laboratorium waarmee ze andere mogelijkheden van die nieuwe chassistechniek onderzoeken. Want die techniek verhoogt niet alleen de stabiliteit in bochten, maar zorgt ook voor extra veiligheid in noodsituaties. Bijvoorbeeld door de wielvlucht bij slipgevaar gericht te vergroten zodat de grotere spoorkracht de werking van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® ondersteunt. Bij een noodstop wordt de wielvlucht van de vier wielen van de onderzoeksauto bliksemsnel aangepast zodat de remweg bij 100 km/h ruim vijf meter ingekort wordt.

Elektronische stuurinrichting, actieve hydropneumatica en licht uit glasvezels

Naast de actieve aanpassing van de wielvlucht is de onderzoeksauto F400 Carving nog met andere vooruitstrevende stuur- en chassissystemen uitgerust. Daarbij hoort bijvoorbeeld een elektronische stuurinrichting die zonder mechanische onderdelen werkt. Sensoren registreren de stuurbewegingen van de bestuurder en geven die door aan twee microcomputers die de elektrische stuurinrichting sturen. Ook bij de afstelling van het chassis boren de ingenieurs van DaimlerChrysler nieuwe technieken aan: voor het eerst maken ze gebruik van een actieve hydropneumatica die zowel de vering als de schokdempers van de auto bliksemsnel aan elke situatie aanpast.

Met xenonlampen onder de motorkap waarvan het licht via glasvezelleidingen naar de schijnwerpers geleid wordt, stellen de auto-onderzoekers uit Stuttgart in de F400 Carving ook een compleet nieuwe lichttechniek voor. Die techniek neemt erg weinig plaats in en onderscheidt zich door zijn hoge lichtsterkte. In bochten worden daarnaast nog zijdelings geplaatste schijnwerpers ingeschakeld.