25
juli
2012
|
02:00
Europe/Brussels

Beltbag: een airbag voor de veiligheidsgordel en een betere bescherming voor de achterpassagiers

Zodra de crashsensoren een zware frontale aanrijding registreren, activeert de regeleenheid van de airbags de ontstekingseenheid van de beltbag. Een gasgenerator blaast de gordel, die in meerdere lagen opgevouwen is en van velcrostrips voorzien is, op zodat hij tot drie keer breder wordt. De kracht die bij de botsing op de inzittenden uitgeoefend wordt, wordt nu gelijkmatiger over het grotere oppervlak van de gordel verdeeld zodat de kans op verwondingen kleiner wordt.

De beltbag kan als een klassieke veiligheidsgordel gebruikt worden. Hij heeft echter een ander ontwerp dan de standaardgordel en kreeg bij praktische tests uitstekende beoordelingen voor het bijzonder hoge draagcomfort en de opvallend zachte gordelranden.

Net als het onlangs door Mercedes-Benz voorgestelde en eveneens voor een topmodel geplande actieve gordelslot, werd ook de beltbag speciaal met het oog op de nieuwe markten ontwikkeld. Daar ligt de bezettingsgraad van de achterbank tot 30% hoger dan in Europa.

 

Met de beltbag blijft Mercedes-Benz het veiligheidssysteem voor de achterpassagiers verder verbeteren – vandaag al zijn de gordels van de tweede rij, anders dan bij veel andere constructeurs, van gordelspanners en spankrachtbegrenzers voorzien. Voor de inzittenden voorin is geen beltbag voorzien, omdat die al kunnen rekenen op airbags als bijkomend veiligheidssysteem.

Omdat de meettechniek die bij dummy’s gebruikt wordt, de voordelen van een bredere gordelband – zoals de kleinere belasting op de inzittenden – niet kan berekenen, hebben de veiligheidsexperts van Mercedes-Benz intensief met virtuele mensmodellen gewerkt. Die computermodellen maken immers gedetailleerde uitspraken mogelijk over de biomechanische belasting bij een ongeval.