06
maart
2008
|
01:00
Europe/Brussels

BlueEFFICIENCY in de C-Klasse:12% lager brandstofverbruik

Verbeterde aerodynamica, lichte constructies, banden en aandrijftechnologie
Vanaf de lente van 2008 voegt Mercedes-Benz drie extra zuinige BlueEFFICIENCY-versies toe aan het C-Klasse-gamma. Dankzij een reeks intelligente ingrepen en technologieën is men erin geslaagd het brandstofverbruik van de erg populaire C 180 KOMPRESSOR en C 200 CDI met 12 procent terug te dringen, zonder daarbij te raken aan het hoogstaande comfort- en veiligheidsniveau waarvoor Mercedes-Benz bekend staat. De BlueEFFICIENCY-versie van de 100 kW/136 pk sterke C 200 CDI stelt zich tevreden met slechts 5,1 L/100 km terwijl de C 180 KOMPRESSOR BlueEFFICIENCY met 115 kW/156 pk slechts 6,5 liter hoogwaardige benzine per honderd kilometer vraagt. Dat stemt overeen met een CO2-uitstoot van respectievelijk 135 en 156 gram per kilometer. Een derde BlueEFFICIENCY-variant die Mercedes-Benz in Genève toont, is de C 350 CGI met directe benzine-injectie. De zescilinder verbrandt ongeveer 10 procent minder brandstof dan de berline met de huidige V6-motor.
Voor de nieuwe BlueEFFICIENCY-modellen hebben de Mercedes-ingenieurs de meest uiteenlopende maatregelen getroffen om gewicht te besparen, de lucht- en rolweerstand te beperken en het energiebeheer van de berlines in kwestie te optimaliseren. Over de NEDC-cyclus zijn deze maatregelen goed voor een brandstofbesparing van 0,9 liter per 100 km voor de C 180 KOMPRESSOR en 0,6 liter voor de C 200 CDI.
De specialisten in Sindelfingen hebben een aantal detailwijzigingen doorgevoerd aan het lichte constructieconcept van de C-Klasse en zijn erin geslaagd om naargelang het model 19 tot 32 kg van het gewicht af te schaven. Dat is onder meer te danken aan het gebruik van een nieuw ontwikkelde voorruit van gelaagd glas die ongeveer 1,2 kg minder weegt dan voorheen. Daarvoor werd een technologie gebruikt die recht uit de Maybach luxeberlines komt: tussen de glaslagen bevindt zich een nieuw plastic membraan dat windgeluiden heel efficiënt absorbeert om een verzorgde geluidsdemping te verzekeren. Daardoor konden de Mercedes-ingenieurs de dikte van de voorruit beperken, waardoor het gewicht nog verder werd teruggedrongen zonder compromissen op het vlak van geluidscomfort.
Ook de geluidsisolerende bekleding van het brandschot werd lichter gemaakt met behulp van speciale materialen en de nieuwste berekeningsmethodes. Mercedes-Benz gebruikte computersimulaties om de vereiste brandschotisolatie te herberekenen en de dikte van het geluidsabsorberende harsschuim te bepalen in functie van de geluidsinput. Deze uitgekiende aanpassingen dringen het gewicht van de bekleding met ongeveer 20% terug.
De extra lichte, gesmede velgen hebben eveneens een positief effect op het gewicht. Ze zetten per stuk ongeveer 1,8 kilogram minder op de weegschaal dan de klassieke lichtmetalen velgen, goed voor een totale besparing van nog eens 7 kilogram. De nieuwe lichte velgen (6J x 16 ET 39), die ook de luchtweerstand ten goede komen, zijn standaard op de nieuwe BlueEFFICIENCY-versies van de C 180 KOMPRESSOR en de C 200 CDI.

Nieuw ontwikkelde banden: 17 procent minder rolweerstand
Naast de maatregelen om het gewicht te beperken, besteedde Mercedes-Benz ook heel wat aandacht aan het terugdringen van de rol- en luchtweerstand. Zo ontwikkelden de Mercedes-ingenieurs samen met Michelin extra lichte banden met een uitzonderlijk lage rolweerstand. Die worden nu voor het eerst in serie gemonteerd op de C-Klasse en helpen het verbruik te drukken. Rolweerstand wordt voornamelijk veroorzaakt door de vervorming van de band bij contact met het wegdek. Dat remt de wagen af aangezien er bijkomende energie nodig is om deze weerstand te voorkomen. Gevolg: hoe hoger de rolweerstand, hoe hoger het brandstofverbruik. Tot ongeveer 100 km/u heeft de rolweerstand een grotere invloed op het verbruik dan de luchtweerstand.
De gordel van deze nieuw ontwikkelde band voor de C-Klasse bevat een meerlagig net van uiterst sterk staal om de vervorming te beperken. Het is ook lichter dan de klassieke concepten, waardoor per bandenset nog eens 1,7 kg kon worden bespaard. Het geheim ligt echter vooral in de chemische samenstelling: het rubbermengsel voor het loopvlak en de zijwanden is ontwikkeld om de rolweerstand met 17 procent terug te dringen zonder dat het weg- en remgedrag in het gedrang komen.
Aerodynamische ingrepen: uitzonderlijke Cd-waarde van 0,25
Bij 120 km/u is de luchtweerstand van het koetswerk al verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de dynamische weerstand die een personenwagen moet overwinnen. Daarom spitst het merk met de ster zich al jarenlang toe op de stroomlijn van de wagens. Zo heeft de constructeur een opmerkelijke vooruitgang geboekt die een positieve invloed had op de verbruikscijfers van de modellen.
Met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,27 behoort de C-Klasse al tot de meest aerodynamische vierdeursberlines in dit segment. Dat is te danken aan een hele reeks uitgekiende details zoals de achterlichten met verluchtingsspleet: die beperken de luchtweerstand door de luchtstroom langs de zijwanden te beïnvloeden, waardoor die afbreekt aan de achterlichten zonder turbulentie achter de wagen te veroorzaken. In dat opzicht vervangen de gepatenteerde achterlichten van de C-Klasse de klassieke spoilerlippen.
Bij de nieuwe BlueEFFICIENCY-versies van de C 180 KOMPRESSOR en de C 200 CDI zijn de Mercedes-ingenieurs erin geslaagd om de al erg indrukwekkende Cd-waarde van de C-Klasse nog te verbeteren dankzij een aantal detailingrepen:
De vloeiende bodemplaat zorgt ervoor dat de lucht zonder turbulenties onder de auto kan stromen. De volledige bekleding van het motorcompartiment en de onderzijde in de dieselversies is ook standaard in de BlueEFFICIENCY-versie van de C 180 KOMPRESSOR.
• Door het radiatorrooster gedeeltelijk af te dekken beperkt men de luchtstroom naar het motorcompartiment en dus ook de luchtweerstand. Dat heeft uiteraard geen invloed op de koeling van de viercilindermotoren.
• Door de naden tussen de motorkap en de koplampen en tussen de bumper en de koplampen af te dichten, verbeterde de luchtstroom rond de voorpartij.
• De behuizingen van de buitenspiegels werden ontwikkeld in de windtunnel en ogen bijzonder gestroomlijnd.
• De ophanging werd met 15 millimeter verlaagd om de luchtweerstand te beperken en dat heeft een merkbaar effect bij hogere snelheden.
Het ontwerp van de nieuwe lichtmetalen velgen voldoet ook aan de aerodynamische vereisten en verbetert de luchtstroom rond de flanken van de wagen.
Dankzij deze uitgebreide waaier aan aerodynamische ingrepen kunnen de nieuwe BlueEFFICIENCY-modellen een 7 procent lagere luchtweerstand voorleggen: de Cd-waarde van 0,25 draagt in grote mate bij tot het lagere verbruik.
Efficiënt energiebeheer: stuurbekrachtiging op vraag
Het zijn echter niet alleen de intelligente lichte constructie, de banden met lage rolweerstand en de goede stroomlijn die de huidige personenwagens zuiniger en milieuvriendelijker maken. Ook een intelligente controle van de randsystemen en de beperking van de wrijvingsverliezen kunnen in dit opzicht een belangrijke bijdrage leveren.
Energiebeheer is de sleutel: in de BlueEFFICIENCY-versies van de C-Klasse wordt de stuurbekrachtiging enkel wanneer nodig geactiveerd en dat bespaart energie. De standaard gemonteerde stuurbekrachtiging van de C-Klasse heeft een bijkomende klep die de servopomp uitschakelt wanneer ze niet nodig is. Terwijl deze pomp bij klassieke stuursystemen voortdurend en in alle rijsituaties werkt, onderbreekt de nieuwe klep de toevoer van hydraulische vloeistof wanneer de wagen al een tijdje rechtdoor rijdt en wordt de servopomp uitgeschakeld. Dat heeft als voordeel dat de motor niet langer energie moet leveren aan de servopomp, en minder energie betekent ook minder verbruik. Dankzij deze technologie ging het verbruik over de NEDC-cyclus met 0,14 l/100 km naar beneden. In het geval van de C 200 CDI stemt dat overeen met een daling van 2,5%.
Nog een bijdrage die het gewicht en de wrijving beperkt, is het feit dat de BlueEFFICIENCY-versies van de C 180 KOMPRESSOR en C 200 CDI zijn uitgerust met een volledig nieuwe eindoverbrenging met verder geoptimaliseerde, wrijvingswerende lagers, gesmede tandwielen in het differentieel en een geavanceerde, lichte constructie. Deze maatregelen beperken de wrijvingskrachten binnen de transmissie, waardoor de motor minder energie moet leveren om die krachten te neutraliseren.
Ook de langere eindoverbrengingsverhoudingen van de BlueEFFICIENCY-modellen komen het brandstofverbruik ten goede. De waarden zijn:
C 180 KOMPRESSOR: 2,87 : 1 (in plaats van 3,07 : 1)
C 200 CDI: 2,47 : 1 (in plaats van 265 : 1)
De C 180 KOMPRESSOR en C 200 CDI beschikken allebei over de handgeschakelde zesversnellingsbak met standaard overdrive. Met een verhouding van 0,838 : 1 respectievelijk 0,828 : 1 beperkt de zesde versnelling het motortoerental aanzienlijk en dat is een belangrijke voorwaarde om zuinig te rijden.
Nuttige informatie: nieuwe versnellings- en verbruiksindicator in de cockpit
Een nieuw ontwikkelde versnellingsindicator in de cockpit informeert de bestuurder wanneer hij moet schakelen om brandstof te besparen. De ervaring die Mercedes-Benz heeft opgedaan tijdens de opleidingen ecologisch rijden (ECO Training) heeft aangetoond dat bestuurders met een zuinige en energiebewuste rijstijl gemiddeld tot 15 procent minder verbruiken zonder aan rijplezier in te boeten.
Daarom heeft Mercedes-Benz in de toekomstige BlueEFFICIENCY-versies van de C-Klasse een stukje 'ECO Training' ingebouwd. Naast de schakelindicator omvat het instrumentenbord ook nog een nieuw scherm waarop het momentane brandstofverbruik wordt weergegeven. Dat verschijnt in het midden van de snelheidsmeter in de vorm van een gemakkelijk leesbaar staafdiagram. Een korte blik op het scherm volstaat om de bestuurder te informeren over het momentane brandstofverbruik in liter per honderd kilometer. Het staafdiagram reageert onmiddellijk wanneer de bestuurder een hogere versnelling inschakelt of zijn voet van het gaspedaal haalt om de brandstoftoevoer af te sluiten tijdens vertragingen.
Moderne krachtbronnen: kleinere C 180 met hetzelfde vermogen
Onder de motorkap van de nieuwe versies vindt men beproefde viercilindermotoren die tot de meest verkochte krachtbronnen in het modelgamma behoren: ongeveer een kwart van alle C-Klasse-kopers opteert voor deze viercilindermotoren.
Voor de C 180 KOMPRESSOR verkleinde Mercedes-Benz de totale cilinderinhoud van 1.796 tot 1.597 cm³ zonder daarbij te raken aan het vermogen (115 kW/156 pk) of het koppel (230 Nm). In combinatie met ingrepen om de verbrandingskamers, de vorming van het mengsel en de wrijvingen in de motor te optimaliseren, resulteert deze ‘downsizing’ in een potentiële verbruikswinst van 0,35 l/100 km.
Alles bij elkaar verbruikt de C 180 KOMPRESSOR BlueEFFICIENCY over de NEDC-cyclus slechts 6,5 liter hoogwaardige benzine per 100 kilometer. Dat is 0,9 liter of 12 procent minder dan voor het standaardmodel.
De cilinderinhoud, het vermogen en het koppel van de CDI-motor bleven onveranderd. Toch is men er met de efficiënte maatregelen in geslaagd om het NEDC-gemiddelde van de C 200 CDI BlueEFFICIENCY met 0,6 l/100 km (10,5%) terug te dringen tot amper 5,1 l/100 km. Dat stemt overeen met een CO2-uitstoot van 135 g/km.
De voornaamste motor-, prestatie- en verbruikscijfers in een oogopslag:
C 180 KOMPRESSOR
BlueEFFICIENCY
C 200 CDI
BlueEFFICIENCY
Cilinderinhoud
1.597 cm³
2.148 cm³
Vermogen
115 kW (156 pk) @ 5.200 t/min
100 kW (136 pk) @ 3.800 t/min
Koppel
230 Nm tussen 3.000 en 4.500 t/min
270 Nm tussen 1600 en 3.000 t/min
0-100 km/u
9,5 s
10,4 s
Topsnelheid
230 km/u
220 km/u
NEDC-verbruik*
6,5 l/100 km
5,1 l/100 km
CO2-emissies
156 g/km
135 g/km
* gemengde cyclus
C 350 CGI: 10 procent zuiniger dankzij directe benzine-injectie
Eind 2008 wordt het BlueEFFICIENCY-gamma van de C-Klasse aangevuld met ’s werelds eerste benzinemotor met piëzo-elektrische injectoren. Mercedes-Benz stelt de nieuwe C& 350 CGI BlueEFFICIENCY voor op het autosalon van Genève. Ondanks de vermogenswinst en nog grotere koppelwinst verbruikt het nieuwe model ongeveer 10 procent minder dan de C& 350 berline met de huidige V6-motor. De C 350 CGI zal dan ook een voor deze klasse tot nog toe ongeëvenaarde combinatie van vermogen, wendbaarheid, veiligheid, zuinigheid en milieuvriendelijkheid bieden.
De CGI-motor levert een vermogen van 215 kW/292 pk en een maximumkoppel van 365 Nm bij 3.000 t/min. Dat is 15 kW/20 pk en 15 Nm meer dan de huidige V6 met poortinjectie. Dankzij de uiterst geavanceerde motortechnologie kon men het verbruik van de C 350 CGI BlueEFFICIENCY beperken tot ongeveer 8,4 l/100 km (voorlopige NEDC-waarde), hetzij een liter minder dan de huidige C 350. De nieuwe zescilinder levert dan ook een merkbare bijdrage in de strijd tegen de CO2-emissies. Deze aanzienlijk betere vermogens- en verbruikscijfers werden behaald met kostefficiënte hoogwaardige benzine (RON 95).
De CGI-motor biedt indrukwekkende sensaties in combinatie met uitzonderlijk lage verbruiks- en emissiewaarden: de C 350 CGI BlueEFFICIENCY heeft slechts 6,2 seconden nodig voor de sprint van 0 tot 100 km/u en haalt een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u (voorlopige cijfers). In 2006 lanceerde Mercedes-Benz als eerste autoconstructeur een directe benzine-injectie met piëzo-injectoren in een seriemodel. Deze technologie presteert een stuk beter dan een directe injectie met wantgeleide luchtinlaat die andere constructeurs gebruiken: de Mercedes-technologie kan bogen op een veel grotere efficiëntie dankzij zijn groter thermodynamisch rendement. Dat betekent dat zowel het verbruik als de emissies lager liggen.
De uitzonderlijke troeven van de zescilinder zijn vooral merkbaar bij een gestratificeerde werking wanneer de krachtbron met een overschot aan lucht draait en dus erg zuinig voor de dag komt. In de rechtstreeks ingespoten Mercedes-motor is deze gunstige werking met arme mengsels in de verbrandingskamer voor het eerst ook mogelijk bij hogere toerentallen en belastingen aangezien er bij elke slag in een fractie van een seconde verschillende opeenvolgende injecties gebeuren in de verbrandingskamers van de motor. Zo worden de vorming van het mengsel, de verbranding en het verbruik aanzienlijk geoptimaliseerd. Terwijl de gestratificeerde werking vroeger enkel haalbaar was over een beperkt toerentalgebied, kan de CGI-zescilinder deze werking voortaan in een veel breder gebied aan.
Piëzo-elektrische injectoren: voor een bliksemsnelle meervoudige injectie
De ultrasnelle, ultranauwkeurige piëzo-elektrische injectoren behoren tot de voornaamste onderdelen van de directe benzine-injectie van de tweede generatie. De uitvinding van deze injectoren heeft zowat alle vooruitgang op het vlak van rechtstreeks ingespoten verbrandingssystemen gedreven. De piëzo-elektrische kleppen openen hun injectoren naar buiten toe om een hoekige opening van enkele micron breed te creëren. Zo wordt de brandstof verstoven in het uniforme patroon van een holle kegel. Dankzij de ultrakorte omschakelingstijden kunnen de piëzo-elektrische injectoren de meervoudige injectie leveren die arme mengsels mogelijk maakt en de ideale omstandigheden creëert voor voorbeeldige verbruikscijfers. Een hogedrukpomp met verdeler en drukklep levert de brandstof aan en regelt de dosis brandstof volgens de vereisten van het moment. Met een druk tot 200 bar ontwikkelt het systeem ongeveer vijftig keer meer druk dan een klassieke poortinjectie.
Het verbrandingssysteem dat de Mercedes-ingenieurs hebben ontwikkeld, met meerdere, snel op elkaar volgende injecties tijdens elke slag, komt ook de soepele werking van de V6 en de emissiebeperking ten goede. Metingen hebben aangetoond dat de onbehandelde emissies (koolwaterstoffen) in de opwarmingsfase met ruim de helft worden gereduceerd. Een actieve controle van de injectie en verbranding produceert ook hogere temperaturen in het uitlaatspruitstuk en zorgt voor een snellere opwarming van de katalysatoren.
De gegevens voor de nieuwe C 350 CGI BlueEFFICIENCY in een oogopslag
Cilinderinhoud
3.498 cm³
Boring/slag
92,9/86,0 mm
Compressieverhouding
12,2
Vermogen
Sommige modules zijn uitgeschakeld omdat cookies zijn geweigerd. Om de volledige functionaliteit van deze pagina te benutten kunt u de cookies alsnog accepteren.
ACCEPTEER COOKIES