11
januari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

BLUETEC : De technologie voor de properste diesel ter wereld

De E 320 BLUETEC en de Vision GL 320 BLUETEC die te bekijken zijn op de Detroit Motor Show 2006 geven het startsein voor een uniek initiatief van Mercedes-Benz: vooruitstrevende BLUETEC-toptechnologie maakt dieselmotoren in iedere voertuigcategorie de properste ter wereld.
Detroit, Brussel – De E 320 BLUETEC en de Vision GL 320 BLUETEC die te be-kijken zijn op de Detroit Motor Show 2006 geven het startsein voor een uniek initiatief van Mercedes-Benz: vooruitstrevende BLUETEC-toptechnologie maakt dieselmotoren in iedere voertuigcategorie de properste ter wereld. Bovendien staan Mercedes-Benz-dieselvoertuigen bekend voor hun uitzonderlijke koppel en trekkracht, hun lage verbruik en hun indrukwekkend nuttig toerentalbereik. Dat alles leidt tot een aandrijfgroep op maat die begin 2006 beschikbaar zal zijn voor klanten in de VS.
Door de innovatieve modulaire BLUETEC-technologie te introduceren heeft Mercedes-Benz van de dieselmotor een krachtbron gemaakt die kan voldoen aan de strengste uitstootnormen waar ook ter wereld – zowel in de 50 staten van de VS als elders. Hiermee is een visie werkelijkheid geworden, want de uiterst zuinige Mercedes-Benz CDI-modellen zijn in iedere categorie de properste diesels ter wereld en verbruiken 20 tot 40 procent minder brandstof dan hun tegenhangers op benzine. Zowel de E 320 BLUETEC (verwacht 35 mpg of 6,7 l/100 km) en de Vision GL 320 BLUETEC (verwacht 25 mpg of 9,4 l/100 km) zullen in de VS met gemak de zuinigste auto’s in hun respectievelijke categorie zijn. Dieselvoertuigen spelen een belangrijke rol bij het verminderen van het brandstofverbruik en de afhankelijkheid van de invoer van aardolie. De voornaamste reden waarom Mercedes-Benz-diesels zo’n succes hebben genoten sinds ze in 2004 opnieuw geïntroduceerd werden in de VS, zijn hun indruk-wekkende rendement en prestaties.
BLUETEC is een modulair concept, dat verschillende nauw samenwerkende technolo-gieën combineert die erop gericht zijn de uitstoot te verminderen. Het resultaat is een geleidelijke, efficiënte en nauwkeurig berekende vermindering van alle relevante uitstootdeeltjes. Personenwagens met deze technologie zijn uitgerust met een oxida-tiekatalysator en een partikelfilter, evenals efficiënte 'DeNOx'-systemen (die de hoe-veelheid stikstofoxiden terugdringen). Hier wordt de zogenaamde BLUETEC-technologie gebruikt. In elk geval wordt door het individuele autoconcept en de speci-fieke marktomstandigheden bepaald of een vooruitstrevende DeNOx-katalysator ge-bruikt wordt of een AdBlue-injectiesysteem.
Welke van deze technische oplossingen ook toegepast wordt, één ding staat vast: BLUETEC maakt dieselmotoren in iedere voertuigcategorie de properste ter wereld.
Om volledig efficiënt te zijn vergt BLUETEC-technologie voor personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen diesel met een laag zwavelgehalte, van minder dan 15 p.p.m. Deze schone brandstof – die in Europa al overal verkrijgbaar is en die in de VS be-schikbaar zal zijn vanaf de herfst 2006 – maakt een lagere uitstoot mogelijk voor alle dieselmotoren die op dit moment op de markt zijn en speelt dus een belangrijke rol in het terugdringen van vervuilende uitstoot in het algemeen.