15
oktober
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Brandstofcel op weg naar de klant: DaimlerChrysler stelt eerste vloot van personenwagens en bussen voor

  • 30 Citaro brandstofcel-bussen vanaf 2003 in gebruik bij vervoersmaatschappijen in tien Europese grootsteden

  • 60 Mercedes-Benz A-klasse „F-Cell“ wagens worden in een samenwerkingsverband in de praktijk uitgetest door klanten in Europa, de USA, Japan en Singapore

  • Eerste resultaten van een jaar praktijktests met de brandstofcel-Sprinter bij courierdienst Hermes Versand Service

Acht jaar na de voorstelling van de conceptstudie NECAR 1 is het zo ver: DaimlerChrysler presenteert de eerste brandstofcel-voertuigen, die in vloten in Europa, de USA, Japan en Singapore worden ingezet en door klanten worden uitgetest. Het gaat concreet om 30 Citaro-stadsbussen, die vanaf 2003 aan vervoersmaatschappijen in tien Europese grootsteden zullen worden geleverd en om 60 Mercedes-Benz A-Klasse-wagens „F-Cell“. De personenwagens zullen eveneens vanaf 2003 door klanten in Europa, de USA, Japan en Singapore worden gebruikt en uitgetest, in het kader van een samenwerkingsverband. Met deze stap verlaat DaimlerChrysler het stadium van de conceptvoertuigen en vestigt een nieuwe mijlpaal op de weg naar de marktrijpheid van deze vooruitstrevende aandrijvingstechnologie.

Sinds de voorstelling van de eerste NECAR (New Electric Car) op 13 april 1994 heeft DaimlerChrysler als pionier de ontwikkeling van de brandstofcel-technologie aanzienlijk gestimuleerd en in totaal 20 prototypes voorgesteld. Hiermee werd de haalbaarheid van het vooruitstrevende aandrijvingsprincipe van de „brandstofcel“ aangetoond. De brandstofcel fungeert hierbij als elektrochemische energieomvormer, die aan boord van het voertuig energie voor de elektrische motor wint uit waterstof. De omvang en het gewicht van de aandrijving werden sindsdien aanzienlijk beperkt en het vermogen werd gevoelig verhoogd.

Met de Mercedes-Benz A-Klasse „F-Cell“ komt er nu voor het eerst een model op de weg, dat het zuivere onderzoeksstadium is ontgroeid. De auto's van deze vloot kregen een speciaal innovatief interieurdesign, zijn net zo ruim als de serievoertuigen en worden geconstrueerd in omstandigheden die de serieproductie benaderen. De verdere technologische ontwikkeling moet nu vooral worden gestimuleerd door de praktijkervaring. De A-klasse „F-Cell“ is een volgende mijlpaal in de geschiedenis van de auto en demonstreert eens te meer de technologische competentie van de onderneming.

Met de brandstofcel-technologie zijn we in staat om mobiliteit en milieuvriendelijkheid te verenigen en zo een bijzondere dienst aan de gemeenschap te bewijzen. Opdat de brandstofcel binnen afzienbare tijd op de markt zou kunnen komen, moeten er nu eerst beslissingen worden genomen over de brandstof en de infrastructuur.
Dit dient te gebeuren in een wereldwijd initiatief, met inbreng van de politiek, de olie-industrie en de energiesector. Maar ook voor de ontwikkelingsingenieurs wachten er nog tal van uitdagingen, vooral op het vlak van de verdere beperking van gewicht en kosten en van de verhoging van betrouwbaarheid en levensduur. Op dit vlak zouden alle fabrikanten beter moeten samenwerken, om een doorbraak te realiseren in deze sleuteltechnologie.

Tevens stelde DaimlerChrysler de eerste bus van de Europese brandstofcel-busvloot met serienummer 0 voor. Het gaat concreet om een vloot van 30 stadsbussen op basis van de Mercedes-Benz Citaro, die vanaf 2003 in 10 Europese grootsteden zal worden ingezet: Amsterdam, Barcelona, Hamburg, Londen, Luxemburg, Madrid, Porto, Reykjavik, Stockholm en Stuttgart. Deze bussen zullen zich moeten bewijzen in het veeleisende dagelijkse lijnverkeer, bij noordelijke winterkoude en Spaanse zomerhitte, zowel op vlak terrein als in heuvelachtige streken, zoals Stuttgart. De bussen zullen dagelijks duizenden passagiers in Europa van nabij laten kennismaken met deze innovatieve en schone aandrijving. Nog veel meer mensen zullen deze voertuigen leren kennen als inwoners of deelnemers aan het stadsverkeer.

Al een jaar geleden startte DaimlerChrysler een samenwerking met de Hamburgse courierdienst Hermes Versand Service, om de Mercedes-Benz Sprinter met brandstofcel-aandrijving in het dagelijkse gebruik bij de klant uit te testen. Na meer dan 16.000 afgelegde kilometers overtreffen de resultaten de stoutste verwachtingen van de ingenieurs en de klant. Vooral de eenvoudige en comfortabele bediening en het dynamische optrekgedrag waren erg overtuigend. Precies in het stadsverkeer en bij het vele stoppen en vertrekken van distributievoertuigen zorgen deze eigenschappen voor een uitstekende totaalindruk.

Dr. Wolfgang Fürwentsches, zaakvoerder van Hermes Versand Service, vat de ervaringen in de dagelijkse praktijk als volgt samen: „We hebben als exploitant van een transporter-wagenpark van 3400 voertuigen en grote klant van DaimlerChrysler het initiatief genomen om milieuvriendelijke technologieën in de transportsector te stimuleren. De positieve ervaringen met de Mercedes-Benz Sprinter met brandstofcel sterkt ons in de overtuiging, dat deze aandrijvingstechnologie een concept met toekomst is.“