15
oktober
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Brandstofcel slaagt met glans voor praktijktest: De Hermes Sprinter al een jaar in gebruik

  • Meer dan 16.000 kilometer afgelegd in alle weersomstandigheden

  • Rijprestaties overtreffen de verwachtingen

  • In dagelijks verkeer makkelijk, comfortabel als een personenwagen en probleemloos te besturen

Na één jaar praktijktests overtreffen de ervaringen de stoutste verwachtingen van de ingenieurs en de klant. Ongeveer een jaar geleden startte DaimlerChrysler een samenwerking met de Hamburgse courierdienst Hermes Versand Service, om de Mercedes-Benz Sprinter met brandstofcel-aandrijving in het dagelijkse gebruik bij de klant uit te testen.

Het eerste jaar van de tweejarige testfase legde de Sprinter al meer dan 16.000 kilometer af. Met zijn actieradius van 120 tot 150 kilometer is dit voertuig, dat op gecomprimeerde waterstof rijdt, geknipt voor het dagelijkse distributieverkeer.
Vooral de stille en emissievrije aandrijving van de Sprinter maakte grote indruk op de gebruikers. Voorts waren de eenvoudige en comfortabele bediening en het dynamische optrekgedrag erg overtuigend. Precies in het stadsverkeer en bij het vele stoppen en vertrekken van distributievoertuigen zorgen deze eigenschappen voor een uitstekende totaalindruk.

Dr. Ferdinand Panik, hoofd van de brandstofcel-ontwikkeling bij DaimlerChrysler, licht toe: „Met de Sprinter van Hermes Versand Service hebben we het voor het eerst aangedurfd, om een brandstofcel-voertuig aan een klant toe te vertrouwen. We hebben vastgesteld dat de voordelen van deze nieuwe technologie net in de harde bedrijfsomstandigheden van het distributieverkeer ten volle tot uiting komen. Dat is voor ons de beste motivatie om op dezelfde weg door te gaan“.

Dr. Wolfgang Fürwentsches, zaakvoerder van Hermes Versand Service, vat de ervaringen tot nu toe als volgt samen: „We hebben als exploitant van een transporter-wagenpark van 3.400 voertuigen en grote klant van DaimlerChrysler het initiatief genomen om milieuvriendelijke technologieën in de transportsector te stimuleren. De positieve ervaringen met de Mercedes-Benz Sprinter met brandstofcel sterkt ons in de overtuiging, dat deze aandrijvingstechnologie hét concept met toekomst is.“

Technische specificaties:

De Sprinter van Hermes Versand Service is een prototype van de Mercedes-Benz transporter en een echt emissievrij voertuig. Hij is uitgerust met een brandstofcel-systeem, dat samen met de firma Ballard werd ontwikkeld. Dit is onder de vloer ondergebracht. De laadruimte wordt daardoor niet beperkt. Voor de dynamische voorwielaandrijving zorgt een elektrische asynchroonmotor met een vermogen van 55 kW. De topsnelheid bedraagt 120 km/u. Als brandstof wordt sterk gecomprimeerde waterstof (350 bar) in zes druktanks meegevoerd.