27
januari
2005
|
01:00
Europe/Brussels

C 320 CDI en C 350:twee nieuwe zescilindermodellen in de C-Klasse

  • Mercedes-Benz C 320 CDI
  • Mercedes-Benz C 350
  • Speciale versie 'Sport Edition'

Sportieve, opwindende nieuwkomers met een spitstechnologische voorsprong:
Twee nieuwe zescilindermodellen in de C-Klasse


Met twee nieuwe zescilindermotoren, die gelanceerd worden in de lente van 2005, kan de populaire Mercedes-Benz C-Klasse nog meer voorsprong nemen op het vlak van wendbaarheid, dynamisme en rijplezier, terwijl hij tegelijkertijd nieuwe normen oplegt qua zuinigheid en milieuvriendelijkheid, gecombineerd met een uitzonderlijke rijkwaliteit.
De V6 C 320 CDI en de V6 C 350 ontwikkelen meer vermogen en meer koppel dan andere motoren in deze voertuigklasse. Tegelijkertijd zal van de C-Klasse ook de speciale versie 'Sport Edition' gelanceerd worden, waarbij het dynamische karakter van de C-Klasse weerspiegeld zal worden in een nog sportiever uiterlijk.

Het aanbod dieselmotoren in het C-Klasse-gamma zal binnenkort van bovenaf aangevuld worden door de nieuwe V6-krachtbron van 165 kW/224 pk. Deze nieuwe motor ontwikkelt 32 procent meer vermogen dan de vijfcilinder in lijn (125 kW/170 pk) die hij vervangt. In combinatie met de optionele 7G-TRONIC-zeventrapsautomaat, die voordien nog nooit werd aangeboden in de C-Klasse, biedt hij een maximumkoppel van 27 procent meer dan het oude model. Het koppel van 510 Nm, een nieuwe top voor een zescilinderdieselmotor, komt al vrij bij 1600 t/min en blijft constant tot 2800 t/min, met als gevolg een acceleratietijd van 0 - 100 km/u van slechts 6.9 seconden voor de C 320 CDI (Berline) en een hernemingtijd van 60 tot 120 km/u van 6.2 seconden. Ook op dit vlak boekt dynamische dieseltechnologie dus vooruitgang.

En ondanks de aanzienlijk betere prestaties verbruikt de zescilinder-berline niet meer dan zijn ook al zuinige voorganger, met een brandstofverbruik van 7,3 liter tot 7,6 liter per 100 km (gemengd verbruik volgens NEDC-cyclus met 7G-TRONIC).


De uitstootwaarden van de nieuwe CDI-motor zijn al even opzienbarend. Een spitstechnologisch brandstofinjectiesysteem en een nauwkeurig gecontroleerde verbranding zorgen ervoor dat de strenge EU 4-uitstootnormen volledig nageleefd worden zonder een toevlucht te moeten nemen tot een partikelfilter.

De materiaalkeuze, de techniek en het brandstofinjectiesysteem van de nieuwe dieselmotor maken allemaal gebruik van de nieuwste technologieën. Mercedes-Benz heeft een aluminium krukkast ontwikkeld met cilindervoeringen in grijs gietijzer. Dat is een wereldprimeur voor een dieselmotor in deze klasse van cilinderinhoud en vermogen en levert een aanzienlijke gewichtsbesparing op. Als gevolg daarvan bedraagt het totaalgewicht van de nieuwe V6 slechts ongeveer 208 kilogram (DIN), slechts iets meer dan de vorige vijfcilindermotor. De verhouding vermogen-gewicht is toegenomen met meer dan 20 procent tot 0.79 kW/kg – een belangrijke factor in de uitmuntende levendigheid van de nieuwe dieselmotor.

Dieseltechniek: common-rail injectie met piëzo-elektrische injectoren

Met hun CDI-technologie van de derde generatie hebben de ingenieurs van Mercedes het common-rail systeem met directe injectie verfijnd, waardoor ze verdere vooruitgang boekten inzake verbruik, uitstoot en verbrandingsgeluid. De nieuw ontwikkelde piëzo-elektrische injectoren werken veel sneller en veel nauwkeuriger dan de vroegere elektromagnetische kleppen, en zorgen voor een nog fijner gestuurde brandstoftoevoer in de cilinders. Daardoor kan de brandstofinjectie nog beter aangepast worden aan de motorbelasting en het toerental op ieder moment, met vijf inspuitingen per arbeidsslag en een maximumdruk van 1600 bar.

Een elektronisch gestuurd systeem dat de inlaatpoort afsluit, past de wervelende beweging van de inlaatlucht aan wanneer die in de cilinders komt, wat een volledigere verbranding oplevert en dus een nog lager brandstofverbruik en nog minder uitstoot. Ook de VNT-turbo (variable nozzle turbine) met elektrisch bediende schoepen, de uitlaatgashercirculatie met controleklep en de beperking van de inlaatlucht zijn opvallende kenmerken van de nieuwe zescilinder-CDI-motor.

C 350: krachtigste V6-benzinemotor in zijn klasse

Nog in de lente van 2005 wordt de C 350 op de markt gebracht. Een krachtige zescilinderbenzinemotor zal de versies Berline, Break en Sportcoupé van dit model naar de top van hun klasse lanceren. Een maximumvermogen van 200 kW/272 pk en een maximumkoppel van 350 Nm geven deze Mercedes-motor een streepje voor op alle vergelijkbare V6-modellen.

De nieuwe C 350 ontwikkelt ongeveer 13 procent meer koppel en 25 procent meer vermogen dan het vorige zescilindermodel in de C-Klasse. Dat geeft de prestaties van de Berline- en Break-modellen nog meer sportwagenallures. Met de optionele 7G-TRONIC-overbrenging bedraagt de acceleratietijd van 0 - 100 km/u slechts 6.4 seconden (vorige model: 7.7 s), en de hernemingtijd van 60 tot 120 km/u amper 6.1 seconden (cijfers voor de Berline), terwijl de topsnelheid 250 km/u bedraagt (elektronisch begrensd).

Met een gemengd NEDC-normverbruik van 9.5 tot 9.8 liter per 100 km (Berline) doet het nieuwe zescilindermodel van de C-Klasse qua verbruik beter dan de verdwijnende C 320 (10.9 l/100 km). Dat is een verbetering van meer dan 12 procent, ondanks het toegenomen vermogen. Met de 7G-TRONIC-zeventrapsautomaat (optioneel) bedraagt het verbruik 9.7 tot 10.0 liter per 100 km, een verbetering van ongeveer vijf procent in vergelijking met het vorige model.

Technologiepakket: eerste V6 met vier variabele nokkenassen

Het indrukwekkende vermogen en koppel van de nieuwe V6 is gebaseerd op een uitgebreid technologiepakket. Dat omvat onder andere variabele nokkenassen voor de in- en de uitlaatkleppen. Dankzij deze technologie, die Mercedes-Benz voor het eerst in een V6-motor gebruikt, kan het openen en het sluiten van de 24 kleppen optimaal aangepast worden aan iedere rijsituatie, voor een aanzienlijke efficiëntere doorstroming van de gassen en verminderd energieverlies gas. Het gevolg daarvan is dan weer een lager brandstofverbruik onder gedeeltelijke belasting.

Voor een maximaal koppel en vermogen kan de lengte van de magnesium inlaatspruitstukken aangepast worden aan het motortoerental.
Ongeveer 87 procent van het maximumkoppel van 350 Nm van de V6 is al van de partij bij 1500 t/min. De krukkast en de cilinderkoppen zijn van aluminium.

De inlaatbuizen zijn uitgerust met 'tuimelkleppen', die de inductie en de verbranding van het brandstof-luchtmengsel verbeteren.
Deze kleppen gaan open bij gedeeltelijke motorbelasting en verhogen de turbulentie in de cilinders. Bij sterkere motorbelasting worden de kleppen volledig ingetrokken in het inlaatspruitstuk. Afhankelijk van het motortoerental levert deze technologie een brandstofbesparing op tot 0.2 liter per 100 kilometer, terwijl de motor ook soepeler draait.

De combinatie van continu variabele nokkenassen, tuimelkleppen in de inlaatpoorten, interne uitlaatgashercirculatie, secundaire luchtinspuiting en verschillende andere maatregelen vermindert de uitstoot van de nieuwe C 350 erg drastisch. In combinatie met een erg performant uitstootcontrolesysteem met twee kort na elkaar geschakelde katalysatoren zorgen deze inwendige maatregelen bij het ontwerp van de motor ervoor dat de EU 4-uitstootnormen volledig nageleefd worden.

Speciale versie: Berline, Break en Sportcoupé 'Sport Edition'

'Sport Edition' – de naam mag letterlijk verstaan worden – is een nieuwe speciale versie van de C-Klasse, die vanaf maart 2005 verkrijgbaar is voor de Berline, Break en Sportcoupé. Deze variant zal aangeboden worden in twee verschillende versies: een aantrekkelijk geprijsde basisversie en de 'Sport Edition+'-versie. Het uiterlijk van de Sport Edition trekt onmiddellijk de aandacht naar het dynamische en levendige karakter van de C-Klasse. Enkele van de opvallende kenmerken die daartoe bijdragen zijn de AMG-koetswerkkit met specifieke voor- en achterspoilers en zijschorten ('Sport Edition+'), 17-duim aluminium velgen met zes spaken, brede banden 225/45 R 17 (voor) en 245/40 R 17 (achter), sportophanging ('Sport Edition+') en bixenonlampen.

Het radiatorrooster van de Berline- en Break-modellen is voorzien van een opvallende zilverkleurige lak, terwijl de Sportcoupé gekenmerkt wordt door een EVOLUTION-radiatorrooster. Andere kenmerken zijn de deurgrepen in koetswerkkleur, verchroomde uitlaatsierstukken en zijdelingse beschermingsstrips met het 'Sport Edition'-logo.

Ook binnenin komt er geen einde aan de extra sportieve toetsen zoals het standaard driespakige en met leder beklede stuurwiel met duimsteunen, de ergonomisch gevormde, zilverkleurige versnellingspookknop, de vloermatten met zilverkleurige rand en de pedalen met zwarte rubberen noppen. Specifieke aluminium inlegstukken in de middenconsole en sportievere zilveren wijzerplaten zijn nog enkele kenmerken. De uitgebreide standaarduitrusting van deze beperkte serie omvat ook een Audio 20 CD radio.

De 'Sport Edition'-versie wordt voor alle motorvarianten van de C-Klasse aangeboden met het koetswerk in iridium silver of in diamond black en met een zwart interieur.

Volledig dossier in attachment onder 'Documents amp; Foto's'