C-Klasse en M-Klasse krijgen topscores in strengste Amerikaanse crashtest.
Vijf sterren voor Mercedes-Benz
C-Klasse en M-Klasse krijgen topscores in strengste Amerikaanse crashtest.
Brussel – Sinds het Amerikaanse crashtestprogramma US NCAP in 2010 strenger werd gemaakt, sleepte nog slechts een handvol auto’s de maximumscore van vijf sterren in de wacht. Onder die elitewagens waren ook de Mercedes-Benz C-Klasse en M-Klasse. Ook voor de Europese EuroNCAP-tests en de tests van het Amerikaanse IIHS-instituut (Insurance Institute for Highway Safety) behaalden ze topscores, zodat ze drie van de zwaarste internationale veiligheidstests met succes hebben ondergaan. Zo bevestigt Mercedes-Benz zijn uitzonderlijke positie als pionier in veiligheid en technische trendsetter.
Het constructeuronafhankelijke organisme US NCAP (US New Car Assessment Program) is in veel opzichten te vergelijken met zijn Europese tegenhanger EuroNCAP. De Amerikaanse organisatie heeft echter veel van de vereisten verstrengd in 2010 en heeft bijkomende tests opgenomen in het programma. Dat resulteerde in een aanzienlijke daling van het aantal auto’s met vijf sterren. De Mercedes-Benz C-Klasse en M-Klasse behoren nu tot het selecte clubje dat vijf sterren scoorde volgens de nieuwe criteria gebaseerd op ongevalsscenario’s uit de praktijk.
In tegenstelling tot EuroNCAP gebruikt de Amerikaanse organisatie een veel zwaardere vervormbare barrière (1.368 kg tegenover 950 kg) voor de zijdelingse aanrijding om rekening te houden met het zwaardere gemiddelde gewicht van moderne Amerikaanse voertuigen. Nog een voorbeeld: voor de frontale aanrijding wordt een stijve barrière gebruikt in plaats van een vervormbare barrière. De wagen raakt de barrière ook met een volledige overlapping (veertig procent bij EuroNCAP). Het testprogramma werd bovendien uitgebreid met een zijdelingse botsing tegen een hoekige paal.
De evaluatiecriteria werden eveneens een stuk strenger gemaakt. Zo wordt de kans op ernstige hoofdletsels (criteria hoofdletsel) en de druk op de keel, borst en dijbenen van de bestuurder en voorpassagier nu ook geëvalueerd. Om vijf sterren te krijgen moet de kans op ernstige letsels minder dan vijf procent bedragen.
Net als bij de zware nieuwe US NCAP-tests behaalden de C-Klasse en M-Klasse ook bij EuroNCAP vijf sterren, zoals alle personenwagens van Mercedes-Benz dat al vele jaren doen. Ook het IISH-instituut (Insurance Institute for Highway Safety), een privéorganisatie geleid door diverse verzekeringsmaatschappijen voor bedrijfsvoertuigen, verklaarde dat beide Mercedes-modellen gezien hun uitstekende testresultaten tot de veiligste auto’s behoren.
Mercedes-Benz is ervan overtuigd dat deze nationale en internationale veiligheidsratings veel zin hebben. Toch stellen de veiligheidsexperts van het prestigemerk met de driepuntster zich niet tevreden met het behalen van de doelstellingen. In plaats daarvan werken ze voortdurend en intensief om een veiligheidsniveau te halen dat alle wereldwijde normen overtreft. Ze werken dan ook helemaal in functie van ongevalscenario’s uit de praktijk. Daartoe hebben ze jarenlang duizenden specifieke ongevallen onderzocht. Op basis van al die gegevens heeft Mercedes-Benz een veiligheidsconcept uitgedokterd dat niet alleen helpt om ongevallen te voorkomen maar ook de gevolgen van ongevallen vermindert. De experts noemen het resultaat van hun werk dan ook ‘Real Life Safety’.
Op basis van die allesomvattende veiligheidsfilosofie heeft Mercedes-Benz diverse moderne veiligheidssystemen ontwikkeld of geïntroduceerd die bestuurders op doeltreffende wijze bijstaan. Een voorbeeld daarvan is PRE-SAFE®, het beschermingssysteem voor de inzittenden dat tien jaar geleden werd gelanceerd. Dat kan veiligheidsvoorzieningen voor de inzittenden uit voorzorg activeren, nog voor het tot een crash komt. Zo bereidt het de inzittenden en de wagen voor op een nakende aanrijding, door bijvoorbeeld te zorgen dat de gordels en airbags hun volledige bescherming kunnen bieden bij een impact. PRE-SAFE®is vandaag de dag verkrijgbaar op veertien modellen uit het Mercedes-gamma.
Een andere indicator van Mercedes’ innovatieve kracht op het gebied van de bescherming van inzittenden, is dat het merk de bescherming van inzittenden achterin heeft uitgebreid met actieve gordelgespen en een gordelairbag. Een elektromotor verplaatst de gordel omhoog en omlaag als deel van de actieve gordelgesp. Daardoor wordt speling in de gordel ter hoogte van het bekken en de borstkas verminderd en worden passagiers zowel lateraal als overlangs beter op hun plaats gehouden. De gordelairbag is een opblaasbare gordel die het risico op letsels bij de achterpassagiers kan beperken door bij een frontale aanrijding de krachten uitgeoefend op de ribbenkas te verminderen.
De holistische ‘Real Life Safety’-benadering die de ongevalonderzoekers bij Mercedes-Benz hanteren, komt ook alsmaar meer de mix van comfort en veiligheid ten goede. Dat is te danken aan de implementatie van intelligente rijhulpsystemen die Mercedes-Benz samenbrengt onder de noemer ‘Intelligent Drive’. Die benadering omvat voor het eerst systemen die aanrijdingen met kruisende voertuigen of voetgangers kunnen voorkomen, evenals een actieve rijstrookassistent die ook botsingen met tegenliggers kan vermijden. Mercedes-Benz werkt momenteel ook aan permanente grootlichten met antiverblindingsfunctie.
Rijhulpsystemen zoals deze zijn nog niet vereist voor crashtests maar diverse instellingen beginnen ze al te vragen.
Mercedes-Benz drijft de prestaties van deze rijhulpsystemen voortdurend op. Zo streeft de constructeur naar een complete bescherming, niet alleen voor de inzittenden van de Mercedes-Benz maar ook voor andere weggebruikers.
Contactpersoon:
Christophe Vloebergh – 0032 / 27.24.14.74 – christophe.vloebergh@daimler.com
Meer informatie over Mercedes-Benz is online beschikbaar op: www.media.daimler.com en www.mercedes-benz.com