27
maart
2009
|
01:00
Europe/Brussels

car2go voor iedereen: 200 goede redenen om weer in de stad te rijden

- In Ulm rij je gelijk wanneer met een smart: een vernieuwend mobiliteitsconcept dat vanaf vandaag 24 uur op 24 voor iedereen beschikbaar is

- Een huurvloot met 200 exemplaren van de smart fortwo cdi

- car2go gaat internationaal: in Austin (Texas) wordt het concept vanaf de volgende herfst ingevoerd

Er zijn vandaag goede redenen om weer in de stad te rijden. In Ulm passeer je die redenen haast op elke hoek van de straat. Daimler AG gaat er immers van start met een nieuw mobiliteitsconcept, car2go, dat rijden met een auto even eenvoudig maakt als een telefoontje met een gsm. Omdat de interne proefperiode overtuigende resultaten opgeleverd heeft, stelt car2go nu een vloot van 200 exemplaren van de smart fortwo cdi ter beschikking van alle inwoners van Ulm en van de ingeschreven bezoekers aan die stad. De auto’s kunnen 7 dagen per week en 24 uur per dag gebruikt worden tegen een aantrekkelijk huurtarief. Na Ulm wil de constructeur meteen internationaal gaan, te beginnen met de VS. Vanaf de volgende herfst wil Daimler het concept car2go in Austin, in de staat Texas, invoeren.

"De veelbelovende resultaten van de eerste interne testfase die in Ulm uitgevoerd werd, tonen aan dat car2go een nieuw antwoord biedt op de toekomstige mobiliteitsbehoeften in grote agglomeraties. Het project dat we in Austin voorbereiden, is daar het logische verlengstuk van”, legt Thomas Weber uit, die als lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG bevoegd is voor het onderzoek van de groep en voor de ontwikkeling van Mercedes-Benz Cars.

Op 24 oktober 2008 ging Daimler AG in Ulm van start met een proefproject om een nieuwe vorm van stadsmobiliteit in te voeren, die tegelijk flexibel en milieuvriendelijk moest zijn. Dat concept dat de naam car2go kreeg, is een belangrijk bijkomend aspect van de strategie van de groep Daimler op het vlak van de duurzame mobiliteit.

Het principe is bijzonder eenvoudig: telkens als iemand een auto nodig heeft, kan hij die meteen in de straat huren of er een via gsm of internet reserveren. De auto kan voor onbepaalde duur gebruikt worden waarna hij op gelijk welke openbare parkeerplaats binnen de zone waar car2go actief is, teruggegeven kan worden. Het tarief is even duidelijk als het gebruik eenvoudig is: per minuut wordt 19 eurocent gefactureerd en daarin zijn de taksen, de verzekering, de gereden kilometers en zelfs de brandstof inbegrepen. Er worden ook huurformules per uur of per dag aangeboden. De prijs bedraagt dan 9,90 euro per uur of 49 euro per dag. De enige voorwaarde om van de dienst gebruik te maken, is dat u zich een eerste keer als klant laat inschrijven (dat gebeurt gratis) en dat u een geldig rijbewijs hebt waarop een klein vignet aangebracht wordt. Zodra die formaliteit achter de rug is, kunt u gelijk welke auto van car2go openen met de kaartlezer die achter de voorruit zit.

De uitbreiding na de interne testfase

Aan de eerste fase van het proefproject dat in oktober 2008 met 50 exemplaren van de smart fortwo van start ging, konden 500 medewerkers van het onderzoekscentrum van Daimler in Ulm en 200 van hun verwanten deelnemen. Het was de bedoeling om de technische systemen uit te testen en om informatie te krijgen over de aanvaarding van het systeem, het gedrag van de gebruikers en de reële onderhoudskosten.

“Het succes dat we in die proefperiode boekten, heeft ons echt verrast. Daaruit blijkt hoezeer de mobiliteitsconcepten van de toekomst vandaag al de aandacht trekken,” stelt Robert Henrich, de directeur van het project bij Daimler. “In amper twee weken waren er al meer dan 500 klanten bij car2go ingeschreven – we hadden nooit een dergelijke respons verwacht. Vanuit mijn bureau zag ik ’s avonds collega’s zich naar de parking reppen om maar zeker te zijn dat ze een car2go konden bemachtigen.” En dat enthousiasme bleef groot, net als de aandacht die de inwoners van Ulm voor het project hadden. Tijdens de spitsuren was de vloot van 50 smarts fortwo volledig in gebruik. Ze had zelfs flink uitgebreid moeten worden om aan de vraag van de deelnemers te voldoen. Sinds het begin van het project werden er meer dan 8.000 verhuringen geregistreerd en elke dag maakten er tot acht klanten gebruik van één en dezelfde auto.

De gebruikers, van wie we een erg positieve feedback kregen, waren verrast door de eenvoud waarmee dit concept in de praktijk werkt. De facturatie, tot op de minuut precies, ervoeren de klanten ook als een voordeel. Vanaf het begin was er meteen een grote belangstelling voor het project, zowel vanuit binnen- als buitenland. Ondertussen willen heel wat stadsbesturen uit de hele wereld graag ook hun inwoners de formule car2go aanbieden.

Bij een tussenfase in februari werd de klantenkring uitgebreid tot de werknemers van de dealer van Mercedes-Benz in Ulm/Neu-Ulm en tot die van EvoBus, een lokale dochteronderneming van Daimler. De vloot van car2go werd in overeenstemming daarmee tot 100 auto’s uitgebreid. Het aantal gebruikers van car2go steeg daardoor tot meer dan duizend. Die veelbelovende start heeft alle deelnemers ertoe aangezet om de volgende stap te zetten: de officiële fase van de test waarbij de formule car2go toegankelijk wordt voor de 120.000 inwoners en bezoekers van de stad, begint vandaag in Ulm. Met het oog daarop wordt de vloot car2go verdubbeld tot 200 auto’s.

“Vanaf het begin hebben we car2go als een enorme verrijking beschouwd en als een unieke kans voor deze stad die de wetenschap hoog in het vaandel draagt. Ulm profiteert enorm van de interesse die car2go bij het publiek opwekt en we hopen dat deze formule vooral de straten en de parkeerplaatsen van het stadscentrum zal ontlasten,” zegt Ivo Gönner, burgemeester van Ulm.

Geïnteresseerden kunnen zich vanaf vandaag inschrijven op de website www.car2go.com of bij het inschrijvingskantoor van de gemeente net naast de kathedraal. U kunt er ook het vignet car2go ophalen dat op uw rijbewijs gekleefd moet worden.

Internationalisatie: van Ulm tot Austin

Het concept zoekt zijn weg en het proefproject in de Zuid-Duitse stad was maar een eerste stap. Meteen al toen de eerste lijnen van het concept uitgetekend werden, hield men immers rekening met een mogelijke internationalisering. De test in Ulm was bedoeld om de aanvaarding van het systeem te beoordelen en om de techniek uit te testen. De tweede test daarentegen wil veeleer kennis opdoen om de formule car2go een internationale dimensie te geven. Het concept moet immers ook in andere steden, andere taalgebieden en andere mobiliteitsschema’s ingevoerd kunnen worden. Een ander aspect dat in het oog gehouden moet worden, is de aanpassing van het commerciële procedé aan de wettelijke bepalingen in het buitenland.

“We hebben bewust voor een grote Amerikaanse stad gekozen,” vertrouwt Jérome Guillen ons toe. Jérome Guillen is directeur Business Innovation bij Daimler en de bedenker van car2go. “De Verenigde Staten kennen de sterkste groeicijfers op het vlak van het autodelen. car2go heeft dus een goede kans om daar te slagen, ook al omdat ons concept heel wat meer troeven heeft dan de gebruikelijke formules voor autodelen.” In het geval van car2go zijn de auto’s bijvoorbeeld beschikbaar in het hele stedelijke gebied en zijn ze niet gebonden aan specifieke parkeerplaatsen. Ze kunnen spontaan gehuurd worden voor een onbepaalde duur en de tarieven zijn duidelijk en eenvoudig.

Met zijn 750.000 inwoners is de Texaanse hoofdstad heel wat groter dan Ulm. Austin wordt gekenmerkt door een grote openheid van geest en een uitgesproken burgerzin. “We zijn erg blij dat we de eerste internationale partner van car2go worden,” verklaart burgemeester Will Wynn. “Onze stad staat bekend om haar milieuzorg en car2go past perfect in dat beeld omdat het ons in staat stelt om de inwoners van Austin een mobiliteitsconcept voor te stellen dat heel wat potentieel heeft op milieuvlak. We staan volledig achter het project.”

Zoals in het Duitse proefproject zal car2go in eerste instantie alleen toegankelijk zijn voor een bepaalde groep gebruikers, bijvoorbeeld de stadsambtenaren van Austin. In een tweede fase wordt car2go voor iedereen toegankelijk.

De omvang en de moderne economische structuur van Austin, dat meer bepaald de op drie na grootste universiteit van de Verenigde Staten huisvest, zijn andere factoren die de stad voorbestemmen om de eerste car2go-stad in het buitenland te worden. Vanaf de herfst 2009 wil men er een vloot van 200 smarts fortwo mhd met automatische start/stopfunctie beschikbaar stellen.