16
juni
2000
|
02:00
Europe/Brussels

CL 55 AMG « F1 Limited Edition » met keramische remmen

De CL 55 AMG « F1 Limited Edition » van Mercedes-Benz is de eerste gehomologeerde personenwagen ter wereld die uitgerust is met krachtige keramische remmen.

Deze ultrasportieve coupé heeft namelijk geventileerde schijfremmen van keramiek, dat versterkt werd met koolstofvezel. De keramische remmen van de CL maken deel uit van een proefproject om deze technologie vanaf begin volgend jaar optioneel aan te bieden op de modellen S en CL 55 AMG. Deze gloednieuwe versie van de CL coupé is afgeleid van de CL 55 AMG Safety Car uit het Wereldkampioenschap Formule 1.
Volgens tweevoudig wereldkampioen Formule 1 Mika Hakkinen 'is niet de motor van doorslaggevend belang voor een racewagen, maar wel de remmen'. De keramische remmen zijn het zoveelste bewijs van Daimler-Chrysler's wereldwijde knowhow op het vlak van revolutionaire autotechnologie.

Van de CL 55 AMG « F1 Limited Edition » met zijn krachtige remmen en zijn uiterst volledige en exclusieve uitrusting worden slechts 55 exemplaren gemaakt.

Talrijke voordelen

De nieuwe schijfremmen van met koolstofvezel versterkt keramiek waarmee de voortrein van de coupé CL 55 AMG « F1 Limited Edition » is uitgerust, wegen zowat zes kilogram minder dan vergelijkbare schijven in klassiek grijs gietijzer. Deze gewichtsbesparing vertaalt zich in een gevoelige daling van de niet-opgehangen massa en komt het weggedrag van de auto ten goede. Vooral in bochten reageert de voortrein spontaner en nauwkeuriger. Ook het ophangingscomfort profiteert van het lagere gewicht van de schijven.

De keramische C-BRAKE-remmen, die in 1999 voor de eerste keer werden voorgesteld op de supersportwagen SLR van Mercedes-Benz, bieden nog andere voordelen. Het nieuwe materiaal is bijzonder goed bestand tegen hoge temperaturen en kan een thermische belasting tot 1.400 °C aan. Wordt deze eigenschap overgebracht op een seriewagen, dan blijft die tijdens het afremmen bij hoge snelheden veel stabieler. Doordat keramische remmen nauwelijks uitzetten door de warmte, treedt minder warmtewrijving op. Ook het gefluit en de koudewrijving die zich voordoen bij remmen in grijs gietmetaal worden sterk verminderd. Een laatst voordeel van keramische remmen is hun duurzaamheid (tot 300.000 kilometer), roestbestendigheid en beperkt onderhoud.

Naast de geventileerde schijfremmen in keramiek dragen ook de remzadels met acht zuigers van de CL 55 AMG « F1 Limited Edition » bij tot de precisie van de reacties en de vermindering van de remafstand. Deze remzadels werden speciaal voor de snelle coupé ontwikkeld door toeleverancier en Formule 1-specialist Brembo, en staan garant voor het remvermogen van auto's die prestaties van dit niveau leveren. Het ontwerp van de remzadels is zorgvuldig afgestemd op de schijfremmen uit composietmateriaal, net zoals bij het ABS, het BAS (Brake Assist System) en het ESP (Electronic Stability Program).

Autocompetitie

Tijdens de ontwikkeling van de keramische schijfremmen is de ervaring die de AMG-ingenieurs tijdens de Toerisme- en GT-kampioenschappen met koolstofremmen opdeden erg waardevol gebleken, en dat geldt ook voor het fundamentele onderzoek in de laboratoria van DaimlerChrysler.

Koolstofvezels, koolstofpoeder en hars worden tijdens de productie van de keramische schijfremmen onder hoge druk gegoten en daarna gebakken bij een temperatuur van 1.000 °C. Wanneer de schijf afgekoeld is, ondergaat ze een korte mechanische bewerking en wordt ze behandeld met vloeibaar silicium. De matrijs van koolstof absorbeert het silicium zoals een spons; er doet zich een reactie voor waarbij keramiek wordt gevormd. De productie, die gebeurt volgens een gepatenteerd procédé, voldoet aan ultrastrenge criteria; ze wordt niet uitbesteed, maar wordt toevertrouwd aan hooggekwalificeerde specialisten van de DaimlerChrysler-fabriek van Esslingen-Mettingen in de buurt van Stuttgart.

Exclusieve uitrusting

De uitrusting van de CL 55 AMG « F1 Limited Edition » weerspiegelt het exclusieve karakter van dit Mercedes-model, waarvan de productie beperkt wordt tot 55 exemplaren, die uitsluitend verkrijgbaar zijn in diamantzilveren metaalkleur. Deze snelle coupé met V8-motor van 5,5 liter en 265 kW/360 pk valt op door zijn silhouet, dat nog benadrukt wordt door de koetswerkkit van AMG. De lichtmetalen negentienduimsvelgen van AMG zijn vooraan 8,5 duim breed en achteraan 9,5 duim. In combinatie met banden van maat 255/40 ZR 19 vooraan en 285/35 ZR 19 achteraan zetten ze het sportieve karakter van dit model extra in de verf. De CL 55 AMG straalt een en al kracht uit en die indruk wordt nog versterkt door het verbeterde spoor, een gevolg van het beperkte toespoor van de AMG-velgen, en de verbrede vleugels achteraan. De prestatiegerichte brede banden van het type « S-02 Pole Position » komen van de Japanse fabrikant Bridge-stone, een partner van de renstal van McLaren-Mercedes in de Formule 1. Door de sportieve aanpassing van de wieltreinen met de meermaals bejubelde actieve ophanging (ABC) zijn de bijzondere rijkwaliteiten van deze coupé gegarandeerd.

Behalve het « F1 Limited Edition » logo op de voorvleugels herinnert de inrichting van het interieur van deze exclusieve coupé met de ster meteen aan zijn verwantschap met de CL 55 AMG Safety Car, die we dit jaar tijdens het Wereldkampioenschap Formule 1 aan het werk kunnen zien. Deze beperkte serie, die alleen met diamantzilveren metaalkleur te krijgen is, heeft een paar uitrustingscomponenten die haar onderscheiden van de gewone versie:
- Genummerd « F1 Limited Edition » logo op de middenconsole
- Verlichte deurdrempels met « F1 Limited Edition » logo - Voorstoelen met uitgesproken sportief karakter en verbeterde zijdelingse steun, zwart-en-zilverkleurige lederen bekleding, bestikt met het AMG-logo
- AMG-sportstuur, bekleed met geperforeerd leder - Koolstof sierstukken
- Versnellingspook in leder en koolstof - Vloermatten met AMG-logo
De CL 55 AMG « F1 Limited Edition » van Mercedes-Benz kan vanaf nu besteld worden. De 55 kopers ontvangen hun uiterst exclusieve coupé in het najaar.