13
juni
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Clean Energy Partnership wordt schriftelijk bezegeld

  • Op weg naar brandstoffen van de toekomst

  • Gemeenschappelijk persbericht van Aral, BMW, BVG, DaimlerChrysler, Ford, GHW, Linde, MAN en Opel

Met een ¡¥Memorandum of Understanding¡¦ werd onlangs het Clean Energy Partnership (CEP) in Berlijn bezegeld. De deelnemende bedrijven maakten deze belangrijke stap in de toekomst van duurzame brandstof bekend op 4 juni 2002 in Berlijn naar aanleiding van een parlementaire avond. Het CEP is een gemeenschappelijk project van Aral, BMW, BVG, DaimlerChrysler, Ford, GHW, Linde, MAN en Opel en heeft als doelstelling de geschiktheid van waterstof in het dagelijks gebruik na te gaan. Optioneel kunnen er ook nog andere brandstoffen b.v. methanol of synthetische diesel als brandstof van de toekomst worden getest. In Berlijn wordt een Aral-tankstation gebouwd, waar waterstof ofwel uit water wordt gewonnen door middel van elektrolyse of rechtstreeks in diepgekoelde, vloeibare vorm wordt geleverd. Beide vormen van deze alternatieve brandstof worden gebruikt in voertuigen met omgebouwde verbrandingsmotoren of met brandstofceltechnologie.

Het CEP, een partnership over vijf jaar, kadert in de nationale duurzaamheidsstrategie en wordt door de Duitse regering gesteund en gesubsidieerd. De leiding van het CEP-project en de communicatie met de Duitse regering worden door het Deutsche Energie-Agentur gecoördineerd. De duurzaamheidsstrategie heeft als doel, toekomstgerichte technologieën te demonstreren en de technische en economische voorwaarden te achterhalen voor het gebruik van alternatieve brandstoffen in het wegverkeer. Daarbij is het essentieel dat de positieve invloed op het milieu wordt aangetoond. Waterstof moet daarom zoveel mogelijk met regeneratieve energie worden geproduceerd, b.v. met stroom uit water- of windkracht. Zo worden er vanaf de productie tot en met het gebruik nagenoeg geen ongewenste of milieuonvriendelijke emissies geproduceerd.

Praktijkgericht concept moet dagelijkse haalbaarheid aantonen

De deelnemende autoproducenten zetten vanaf 2003 een testvloot van ca. 30 voertuigen in in het kader van het CEP. Na een testfase worden de auto's in het dagelijks verkeer ingezet. Voorts streeft het project ernaar de geschiktheid in de dagelijkse praktijk en de aanvaarding van nieuwe tanktechnieken door de klant te onderzoeken. Op basis van de opgedane ervaring zullen de pertners over de noodzakelijke verdere stappen beslissen. Zo behoort een uitbreiding van het project met een gedeeltelijke commercialisering tot de mogelijkheden. Binnen dit praktijkgerichte concept staat het CEP tevens open voor nieuwe partners, ook uit andere sectoren als daar zijn banken of verzekeringsmaatschappijen.