18
november
2010
|
01:00
Europe/Brussels

CLS 63 AMG – de norm op het vlak van design, prestaties en efficiëntie

Affalterbach – Een opwindend design, prestaties van de bovenste plank en een baanbrekende efficiëntie: dat zijn de eigenschappen die bij de nieuwe Mercedes-Benz CLS 63 AMG voorop staan. Het topmodel van de vierdeurs coupé is uitgerust met de nieuw ontwikkelde AMG V8 biturbomotor – goed voor een maximumvermogen van 410 kW (557 pk) en een koppel van 800 Nm – en met de AMG SPEEDSHIFT MCT sportautomatische 7-versnellingsbak. Bovendien ligt het verbruik van dit model met 9,9 liter per 100 km (NEDC) 32 % lager dan dat van zijn voorganger (voorlopige cijfers).

De combinatie van de AMG RIDE CONTROL sportophanging, het elektronisch gestuurde dempsysteem, de nieuwe vooras, de nieuw ontwikkelde elektromechanische AMG sport-parameterbesturing en het optionele AMG high-performance remsysteem met keramische en composietmaterialen staat synoniem voor een maximale rijdynamiek. Visueel maakt de CLS 63 AMG indruk met zijn atletische uiterlijk en zijn opmerkelijke carrosserie- en interieurdesign. Het model is standaard uitgerust met innovatieve LED High Performance koplampen.

"De nieuwe CLS 63 AMG zet het succesverhaal van de vorige modellen, de CLS 55 AMG en CLS 63 AMG, voort. Die modellen hebben sinds 2004 klanten uit de hele wereld tot in de zevende hemel gebracht,” zegt Ola Källenius, directeur van Mercedes-AMG GmbH. "De CLS 63 AMG is een unieke high-performance auto, die een nieuwe norm stelt op het vlak van design, prestaties en efficiëntie.”

De CLS 63 AMG wordt, net als de S 63 AMG en CL 63 AMG, aangedreven door een achtcilindermotor, die binnenshuis als de M 157 bekend staat. Daarmee wordt de nieuwe AMG V8 biturbomotor van 5,5 liter bedoeld die door een reeks van hoogtechnologische onderdelen gekenmerkt wordt. Daaronder een directe benzine-injectie met piëzo-verstuivers en gestuurde verstuiving, een aluminium krukkast, vierkleppentechnologie met nokkenasregeling, een lucht-waterintercooler, een alternatormanagement en een start-/stopfunctie. Die achtcilindermotor heeft een cilinderinhoud van 5461 cc waaruit hij een maximumvermogen van 386 kW (525 pk) en een koppel van 700 Nm puurt. In combinatie met het AMG-Performance pakket stijgen die waarden tot 410 kW (557 pk) en 800 Nm. Beide varianten van de CLS 63 AMG leveren uitzonderlijke prestaties: de acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/u vergt resp. 4,4 en 4,3 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u.

Het grote verschil tussen de twee motoren is de verhoging van de maximale vuldruk van 1,0 tot 1,3 bar. Daarnaast is de CLS 63 AMG met het AMG-Performance pakket nog voorzien van een motorkap uit speciale en hoogwaardige koolstofvezels.

Kwantumsprong: een 32% lager verbruik

Ondanks de aanzienlijke stijging van de prestaties in vergelijking met het vorige model, dat met een atmosferische AMG 6,3-liter V8 motor van 378 kW (514 pk) en 630 Nm uitgerust was, is de nieuwe CLS 63 AMG ongeveer 4,6 l/100 km of 32% zuiniger. En dat is een kwantumsprong vooruit. Het brandstofverbruik van 9,9 l/100 km (NEDC) stemt overeen met een CO2-uitstoot van 232 g/km. Met die cijfers doet de nieuwe V8 coupé van AMG het niet alleen beter dan zijn directe concurrenten in het kleine marktsegment voor high-performance vierdeurs coupés, maar is hij ook zuiniger dan auto’s met een aanzienlijk lager vermogen. De twee varianten hebben identieke verbruiks- en CO2-cijfers.

Basisgegevens in een oogopslag

CLS 63 AMG

Cilinderinhoud

5461 cc

Boring x slag

98,0 x 90,5 mm

Compressieverhouding

10,0:1

Vermogen

386 kW (525 pk) bij 5250 t/min 410 kW (557 pk) bij 5750 t/min*

Maximumkoppel

700 Nm bij 1750 - 5000 t/min 800 Nm bij 2000 - 4500 t/min*

Motorgewicht (droog)

204 kg

Brandstofverbruik NEDC gecombineerde cyclus

9,9 l/100 km

CO2-uitstoot

232 g/km

Acceleratie 0 - 100 km/u

4,4 s 4,3 s*

Topsnelheid**

250 km/u

Voorlopige cijfers; * met AMG-Performance pakket; ** elektronisch begrensd

Exclusief: AMG SPEEDSHIFT MCT sportautomatische 7-versnellingsbak

De AMG SPEEDSHIFT MCT sportautomatische 7-versnelllingsbak levert een belangrijke bijdrage tot de ongeëvenaarde verbruikscijfers. Die versnellingsbak is een exclusieve ontwikkeling van Mercedes-AMG. In tegenstelling tot een conventionele automaat heeft de MCT geen koppelomvormer meer. In plaats daarvan maakt hij gebruik van een compacte, natte startkoppeling. Een andere standaarduitrusting is de start/stop-functie: die is permanent actief in de C-modus (Controlled Efficiency) van de versnellingsbak en schakelt de achtcilindermotor uit wanneer de auto halt houdt. Tegelijk zorgt de C-modus ook voor een ‘soepele’ respons op de bewegingen van het gaspedaal met comfortabele en vroege schakelbewegingen. Wegrijden gebeurt gewoonlijk in tweede versnelling. Een groen ‘ECO-symbool’ in het AMG wijzerpaneel maakt de bestuurder duidelijk dat de start/stop-functie actief is.

In de modi S (Sport), S+ (Sport Plus) en M (Manual) tonen de motor en de versnellingsbak zich veel levendiger. Bovendien is de start/stop-functie uitgeschakeld. In de S- en M-modi schakelt het motormanagement bij het schakelen de cilinders gedeeltelijk uit: door de ontsteking en injectie bij volle belasting te onderbreken, kan nog sneller geschakeld worden dan voordien. Een aantrekkelijk neveneffect van dit bliksemsnelle schakelwerk is het bijzonder aantrekkelijke motorgeluid. Een automatische dubbele ontkoppelingsfunctie en een RACE START functie maken ook deel uit van de standaarduitrusting.

Onafhankelijk ontwikkelde AMG RIDE CONTROL sportophanging

De ophanging, de stuurinrichting en het remsysteem van de CLS 63 AMG vormen een perfecte aanvulling op het hoogtechnologische aandrijfsysteem. De AMG RIDE CONTROL sportophanging met automatische hoogteregeling is uitgerust met stalen veerbenen op de vooras en met luchtveren op de achteras. De ophanging wordt daarnaast aangevuld door een elektronisch gestuurd dempsysteem dat de dempkracht automatisch aan de rijomstandigheden aanpast en de rolhoek van de carrosserie tot een minimum beperkt. Het resultaat: een bliksemsnelle regeling van de chassisinstelling tussen een optimaal rijcomfort en de grootst mogelijke dynamiek. De bestuurder kan met een druk op de knop tussen de drie ophangmodi ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’ wisselen.

De door AMG ontwikkelde vooras die een 24 mm grotere spoorbreedte heeft dan vroeger, is perf

ect op de nieuw ontwikkelde elektromechanische AMG sport-parameterbesturing afgestemd. Die onderscheidt zich niet alleen door een variabele stuurbekrachtiging die zich aan de ophangmodus aanpast, maar vermindert ook nog het brandstofverbruik met tot 0,3 liter (7 g

CO2) in de ECE-cyclus. De stuurbekrachtiging verbruikt immers alleen maar energie wanneer het stuur effectief bediend wordt. Het 3-traps ESP® heeft ook individuele instelmogelijkheden en vormt dus een onmiskenbaar voordeel wanneer het erop aankomt om rijplezier met een maximale veiligheid te verzoenen.

U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.