09
september
2003
|
02:00
Europe/Brussels

CLS Concept : een coupé voor de liefhebbers

  • Uitzonderlijk : een generatie voorsprong in de wereld van coupés
  • Emotie : lijnen die de passie doen opwellen
  • Intelligentie : vier deuren en een interieur met het comfort van een berline
  • Dynamiek : krachtige bi-turbo-motor en sportief onderstel
In naleving van een belangrijke doctrine in de filosofie van Mercedes-Benz lanceert het merk tendensen door innoverende voertuigconcepten voor te stellen en oefent het op die manier een invloed uit op de ontwikkeling van de automobiel. De constructeur uit Stuttgart heeft gedurende zijn 102-jarige bestaan herhaaldelijk de moed aan de dag gelegd om nieuwe wegen in te slaan en zich op te werpen als een pionier op het vlak van de auto-ontwikkeling, zowel qua techniek, concept als stijl.

Al in 1901 behoorde het eerste model dat de luisterrijke naam Mercedes droeg tot de wagens die een grote vernieuwing betekenden en die de normen vastlegden voor de ontwikkeling van de automobiel in zijn geheel. Er volgden heel wat legendarische modellen, zoals de 540K roadster in 1934, de beroemde 300 SL met vleugeldeuren (1954) of het 220-type dat uitgerust was met de allereerste veiligheidskooi (1959). In een minder ver verleden hebben bepaalde modellen, waaronder de Mercedes-Benz 190 (1982), de A-Klasse en de M-Klasse (beide in 1997), zich in de kijker weten te rijden door middel van innoverende prototypes, nieuwe impulsen gegeven en nieuwe, bloeiende marktsegmenten geopend.

De CLS Concept volgt deze traditie van even innoverende als uitzonderlijke prototypes. Met dit nieuwe verleidelijke vierdeursmodel slaagt Mercedes-Benz er in om een generatie voorsprong te nemen in de wereld van de coupés.
Concept : de passie én de rede

Nog nooit eerder werden twee zo tegenstrijdige karakters op zo een coherente manier samengebracht in een voertuig van deze schoonheid. De esthetische fascinatie en de sterke uitstralingskracht van een coupé worden harmonieus gepaard aan het comfort en de functionaliteit van een berline.

In de wereld van de coupés heeft de CLS Concept dan ook veel weg van de fonkelende diamanten die men « solitair » noemt, buitengewoon unieke stukken die de begeerte aanwakkeren en waarvan de indruk die ze achterlaten aanleiding geeft tot de creatie van een interessant nieuw marktsegment. Het nieuwe studiemodel van Mercedes-Benz biedt een antwoord op de wensen van moderne individuen die bewuste keuzes maken in hun leven en die zich laten leiden door nieuwe tendensen. Wanneer ze een bepaald voertuig kopen, is dat omwille van zijn uitgesproken persoonlijkheid, zijn originele stijl en de sterke sensaties die het biedt.

De CLS Concept werpt zich dan ook op als een wagen voor de liefhebbers, voor de verstokte wegfanaten die op zoek zijn naar originaliteit en deze weten te appreciëren.

Voor deze veeleisende klanten hebben de rede en de passie dezelfde prioriteit. Ze genieten enerzijds van het mooie lijnenspel en de nobele materialen, en anderzijds dwepen ze met compromisloze moderne technologie. De CLS Concept beantwoordt aan deze twee wensen, die symbool staan voor de esthetische zorg tot in het kleinste detail, een avant-gardistische technologie en een ondertussen legendarische betrouwbaarheid, een troef die aan de basis ligt van de reputatie van de auto’s met de ster.

Vormentaal : een met sterke emoties beladen design

Fascinatie bij de eerste aanblik – dat was het objectief dat de ontwerpers voor ogen hadden toen ze de eerste contouren van de CLS Concept schetsten en hun verbeelding de vrij loop lieten om de aan de coupélijnen inherente voordelen maximaal te benutten. Aan hun creativiteit werd (ei zo na) geen enkele beperking opgelegd.

Het idee om een coupé met vier deuren te ontwerpen, opende voor de ontwerpers een horizon aan diverse mogelijkheden om aan hun vormentaal een nieuwe intonatie te geven die beladen zou zijn met emoties en om een nieuwe coupéstijl te creëren die onmiskenbaar naar de « solitair » verwijst.

Vanuit welke hoek deze studie ook bekeken wordt, hij toont perfect aan hoe ver de ontwerpers gegaan zijn in hun kunnen. Zijn design werd geïnspireerd door de typische familietrekjes van het huis en slaagt erin om op het eerste gezicht tegenstrijdige trekken, zoals dynamiek en ruimte, kracht en elegantie, maar ook esthetiek en functionaliteit, harmonieus te combineren.
Zijn boeiende vormen weerspiegelen het karakter van de coupéstudie, dat tegelijk emotioneel erg geladen en belust op sterke sensaties is.

De magie van zijn silhouet ontspringt grotendeels aan de originele afmetingen van de coupé. De grote overhang vooraan en achteraan verfijnen op elegante wijze het koetswerk en vormen een contrast met de lineaire, gespannen daklijn van een volbloedcoupé. Op dezelfde manier vormen de rustige oppervlakken van de deuren en de achtervleugels een formeel contrapunt met de kaderloze zijruiten en de kleine gestalte van de wagen, eveneens twee erg typische coupé-kenmerken.

Voorpartij: geherinterpreteerd Mercedes-Benz-gezicht, vol sympathie en kracht

De voorsteven van de CLS Concept lijkt tegelijk vertrouwd en nieuw – nieuw omdat de lichten onder een andere vorm het « gezicht » van Mercedes-Benz overnemen en vertrouwd omwille van het radiatorrooster met lamellen dat zo typisch is voor het merk, met in het midden de ster. Het radiatorrooster en het uitzonderlijk spitse profiel van de motorkap en de bumper onderstrepen de supersportieve capaciteiten van deze vierdeurscoupé – vurigheid, kracht en prestaties – die nog versterkt worden door de atletisch gevormde vleugels. De langerekte lamellen van het radiatorrooster verbreden de voorpartij en doen hem krachtig voorkomen.

Profiel : harmonie van lijnen en oppervlakken

Het design van de moderne Mercedes-Benz wordt altijd gekenmerkt door een afwisseling van gespannen lijnen en effen oppervlakken met natuurlijke rondingen. De CLS Concept draagt bij tot de perfectionering van dit patroon. De hoge basis van de ruiten van de coupé, die veiligheid suggereert, wordt geaccentueerd door een uitgesproken gordellijn. Deze begint in de dynamische rondingen van de wielkasten vooraan, strekt zich uit over de hele koetswerkflank om achteraan uit te monden in de achterlichtblokken. Deze nemen deze lijn over en zetten haar in alle zachtheid over op de bumper. Dit element creëert een harmonieus evenwicht van lijnen en vlakken. Het zorgt ook voor een optisch effect dat het koetswerk langer doet lijken en zijn sportieve elegante accentueert.

Bij de vierdeurscoupé is de daklijn nog zuiverder. Ze strekt zich uit over het hele koetswerk in een zachte en tegelijk gespannen boog en loopt uit op de prachtige dakstijlen achteraan, die zacht in de achterpartij duiken en op die manier bijdragen tot de lijnenharmonie.

De naar onderen toe uitgerekte achterbumper onderstreept de breedte van het koetswerk en versterkt het krachtige silhouet van de coupéstudie, daarbij geholpen door het fascinerende spiegelspel van de twee verchroomde uitlaatpijpen.

Door zijn elitaire design schuift de CLS Concept een nieuwe component van het autorijden naar voren : de zoektocht naar sensaties. Kortom, hij laat het rijplezier herontdekt worden.

Het interieur : het raffinement van heldere tinten en nobele materialen

Ook het interieur belichaamt op zijn manier dit kenmerk. De lichte en warme kleuren nodigen uit om in te stappen en de kwaliteitsvolle materialen maken het leven aan boord bijzonder aangenaam. Het leder en het hout zijn de voornaamste elementen van het interieur. Het dashboard en de voorruitstijlen van de concept car worden bekleed met natuurlijk leder, dat op ambachtelijke wijze bewerkt wordt. De stoelen en de deurbekleding gaan eveneens getooid in zacht lichtbeige leder, waarvan het ruitvormige motief voor extra verleidingskracht zorgt.

Zoals steeds wordt de binnenruimte van een Mercedes-Benz verfraaid met elegant edelhout. In het interieur van de CLS Concept zijn alle ogen gericht op het ambachtelijk bewerkte essenhout, dat opvalt door zijn heldere kleur en zijn interessante tekening met grote poriën. Een lang inzetstuk van dit elegante materiaal strekt zich horizontaal uit over het hele dashboard. Het draagt bij tot een erg geraffineerde sfeer en zorgt samen met het leder voor een natuurlijke toets in het interieur van de CLS Concept.

De ontwerpers die belast waren met het interieur van de CLS Concept hebben van natuurlijk licht een prioriteit gemaakt. Resultaat : een immens glazen dak strekt zich uit van de voorruit tot de achterruit en laat de binnenruimte baden in het daglicht, dat de passagiers een aangename indruk van ruimte oplevert. Het glazen dak beklemtoont bovendien het visuele contact van de inzittenden met de omgeving en maakt reizen aan boord van de Concept CLS een sensationele ervaring.

De vloeiende lijnen van het dashboard bepalen ook de overgangen naar de deuren en naar de achterkant. Door de kleur- en materiaalkeuze voor het interieur slagen deze lijnen erin de indruk van een erg harmonieuze en evenwichtige ruimte te creëren. De centrale console en de bekleding van de transmissietunnel versterken de contouren van dit beeld, want ook zij vormen een esthetische eenheid die zich met zijn slanke lijnen uitstrekt tot aan de achterpartij van de coupé, waar hij een scheiding vormt tussen de twee comfortabele individuele stoelen. Onder de zachte centrale, met leder beklede armsteun tussen de voorstoelen en aan de achterkant van de middenconsole bevinden zich opbergvakken met beker- en flessenhouders.

Bestuurderspost : elegantie en precisie in chronometervorm

Het vernieuwende instrumentenpaneel paart klassieke aan moderne stijlelementen. De centraal in het dashboard geplaatste, ronde snelheidsmeter wordt omringd door twee kleinere instrumenten (de toerenteller en het horloge), die aan de buitenzijde geflankeerd worden door grafische afbeeldingen voor het brandstofpeil en de temperatuur van de koelvloeistof. De heldere wijzerplaten, de decoratieve inzetstukken in hout en de achtergrond van het dashboard dat opgesmukt wordt met blinkende chroomrandjes onderstrepen het design dat een verwijzing is naar een exclusieve chronometer.

Zoals de Mercedes-Benz-traditie het wil, vergemakkelijkt de uitgekiende ergonomie het gebruik van de verschillende systemen en draagt er zorg voor dat de bestuurder van elke kilometer kan genieten. Het vierspakige stuurwiel is de hoeksteen van het ergonomieconcept. Zijn verlichte knoppen bieden toegang tot alle nuttige informatie en maken dat enkele functies met de duim bediend kunnen worden. De radio, de telefoon, het navigatiesysteem en enkele andere apparaten getuigen eveneens van een uitzonderlijk gebruiksgemak.

Afmetingen : het interieur biedt het comfortniveau van een berline

De brede achterdeuren betekenen onmiskenbaar het orgelpunt van deze vernieuwende coupéstudie. Ze leveren de CLS Concept immers een aanzienlijke meerwaarde op wat het comfort en de functionaliteit betreft ten opzichte van andere coupés. De ruimte achteraan in deze vierzitscoupé is al even uitzonderlijk. De beschikbare plaats ter hoogte van de knieën (77 mm), de schouders (1 422 mm) en de hoofdruimte (924 mm) overtreffen duidelijk de cijfers die de andere coupés in deze categorie laten optekenen. De afstand tussen de stoelen op heuphoogte van voor- tot achteraan bedraagt 829 mm, een spreiding die van een berline waardig.

Het koetswerk van de coupéstudie is 4.910mm lang, 1.851mm breed en 1.391mm hoog. Met zijn 2.854mm ligt de wielbasis letterlijk aan de basis van de voorbeeldige binnenruimte van de CLS Concept.

Het volstaat om een blik te werpen in de koffer om zichzelf ervan te overtuigen dat deze coupé een voertuig een volwaardige vierzitter is, ontworpen voor lange afstanden. Met zijn volume van 470 liter (volgens de VDA-norm) biedt hij voldoende ruimte om reistassen, golfzakken en andere bagage te herbergen. De laadcapaciteit van de CLS Concept overtreft deze van talrijke berlines en die van elke andere coupé.

De ingenieurs en ontwerpers van Mercedes-Benz zijn er op die manier in geslaagd om de vormelijke fascinatie die een coupé opwekt, en de functionaliteit, het comfort en het gebruiksgemak van een berline te verenigen in één voertuig.

Motor : de kracht van de diesel en de 7G-TRONIC-bak staan garant voor dynamisch rijplezier

Het sportief afgestelde onderstel, de AIRMATIC DC pneumatische ophanging, de variabele stuurbekrachtiging en de brede banden van 19 duim (vooraan : 255/35 R 19 ; achteraan : 285/30 R 19) staan er in dezelfde mate als de krachtige bi-turbo-motor borg voor dat de CLS Concept kan terugvallen op een perfecte rijdynamiek en een intens rijplezier.

Met zijn 195 kW/265 pk aan vermogen en zijn 560 Nm aan koppel, dat beschikbaar is vanaf 2.000 omw/min, is de zescilinder CDI een illustratie van het hoge niveau dat bereikt werd door Mercedes-Benz op het vlak van de ontwikkeling van de moderne dieseltechnologie . Terwijl hij zich tevredenstelt met 7,5liter brandstof per 100km (volgens de gemengde Europese cyclus), biedt de CLS Concept de prestaties van een V8 benzine met grote cilinderinhoud. De sprint van 0 tot 100 km/h legt hij af in 6,4 seconden, hij accelereert in 5,7 seconden van 60 tot 120 km/h en zijn maximumsnelheid bedraagt 250km/h (elektronisch begrensd).

De zescilinder CDI met hoog koppel wordt gekoppeld aan de eerste automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen ter wereld (bestemd voor personenwagens), waarmee Mercedes-Benz vanaf de herfst van 2003 de V8-modellen van de E-Klasse, de S-Klasse, de SL-Klasse en CL-Klasse standaard uitrust. Een speciale kick-downtechniek stelt de 7G-TRONIC-bak in staat om snel te hernemen en tegelijk een schakelcomfort te bieden dat zijn gelijke niet kent.

Veiligheid : de vernieuwingen van Mercedes, van de bi-xenonkoplampen met actieve bochtenverlichting tot het SBC™-remsysteem

De coupéstudie met vier deuren blijft pionierswerk verrichten op het vlak van veiligheid dankzij de vernieuwingen van Mercedes-Benz. De adaptieve frontale airbags, de spankrachtbegrenzers op twee niveaus en de gordelspanners op alle plaatsen worden aangevuld met zijdelingse en hoofdbeschermende airbags.

De bi-xenonlampen, de actieve bochtenverlichting, de automatisch meedraaiende koplampen en het elektrohydraulische SBC™-remsysteem maken deel uit van de talijke innovaties die gemonteerd werden op de CLS Concept om de veiligheid aan het stuur te verhogen en ongevallen helpen te vermijden. Het SBC™-remsysteem is bovendien uitgerust met uitzonderlijke comfortfuncties, zoals de « Soft-Stop », om in alle zachtheid te stoppen in stadsverkeer, de wegrijhulp die vertrekken vanop een helling vergemakkelijkt , en ten slotte de remassistentie in de files die de bestuurder in staat stelt de coupé af te remmen door simpelweg het gaspedaal te lossen als hij vastzit in verkeer dat accordeonbewegingen maakt.