15
november
2010
|
01:00
Europe/Brussels

CLS Shooting Brake zal worden gebouwd in Mercedes-Benz-fabriek in Sindelfingen

· Marktlancering in 2012 en integratie in productieproces in Sindelfingen

· Dr. Dieter Zetsche: “De beslissing om de CLS Shooting Brake te bouwen, zet de leidende rol van Mercedes-Benz kracht bij inzake het innoverend bedenken en ontwerpen van personenwagens.”

De CLS Shooting Brake gaat in serieproductie: vanaf 2012 zal de sportieve vierdeurscoupé met afhellende en op de CLS gebaseerde achterpartij van de band rollen in de Mercedes-Benz-fabriek in het Duitse Sindelfingen.

Sindelfingen, de grootste productiesite van Mercedes-Benz in de wereld, voegt een nieuw model toe aan zijn productiegamma. Momenteel bouwt de fabriek de C-klasse Sedan, de E-klasse Sedan en Estate, de S-klasse en de CLS- en CL-coupés, de Maybach-modellen en de bepantserde Mercedes-Benz Guard-modellen. Onlangs nog startte de fabriek ook met de productie van de Mercedes-Benz SLS AMG en van een kleine reeks met brandstofcel aangedreven B-klassemodellen. Vanaf 2014 zal ook de Mercedes-Benz SL in Sindelfingen worden gebouwd. De beslissing voor de CLS Shooting Brake toont ook de flexibiliteit aan van de fabriek: het nieuwe model zal worden gebouwd op dezelfde productielijn als de CLS en de E-klasse Sedan.

Deze frisse en opvallende kijk op het zeer tot de verbeelding sprekende coupé-ontwerp beleefde zijn première in een studiemodel tijdens Auto China in april 2010. Deze nieuwe visie van de Mercedes-ontwerpers op het coupéconcept naar de toekomst toe, wordt nu realiteit. In 2012 zal de CLS Shooting Brake zijn debuut maken op de markt.

De proporties zijn duidelijk die van een coupé: lange motorkap, klein ogende ramen zonder kader aan de zijkant en een dynamische daklijn die naar achteren toe afhelt. Het is echter pas bij nader toezien dat het opvalt dat de Shooting Brake eigenlijk vier deuren heeft en een grote achterklep. Het model pakt uit met opmerkelijke verhoudingen die tegelijkertijd een duidelijke verwijzing zijn naar een ander ontwerpicoon – de CLS.

De naam zegt alles: oorspong van de benaming "Shooting Brake"

Break,

of het homoniem Brake, was de naam die ooit werd gegeven aan koetsen die werden gebruikt om wilde paarden te dresseren (van het Engelse “break in” - africhten, dresseren) en om ze hun drang om te gaan hollen, af te remmen (van het Engelse “brake”), zodat ze gebruikt konden worden als werkpaard. Deze koetsen gingen daarbij nogal makkelijk stuk, waardoor mensen niet die koetsen wilden gebruiken die ze dringend nodig hadden voor andere doeleinden. Waar nodig werden de "Brakes" vaak uitgerust met verschillende carrosserieën. Die werden dan gebruikt om bijvoorbeeld alleen dingen mee te vervoeren die nodig waren voor de jacht. In dat specifieke geval sprak men dan van een “Shooting Brake” of een “Shooting Break”. In de jaren 1960 en 1970 waren gemotoriseerde Shooting Breaks zeer populair in Groot-Brittannië – exclusieve cross-overvoertuigen waarin de luxe van een coupé werd gecombineerd met extra ruimte en modulariteit.