17
oktober
2007
|
02:00
Europe/Brussels

Concept-car Maybach Landaulet: Only the sky is the limit

  • Maybach toont een van ‘s werelds meest exclusieve luxewagens

  • Koninklijke openluchtervaring in ultieme luxe en dito comfort

  • Vouwdak voor verwende achterbankpassagiers

  • Uitrusting achterin omvat wit leder, pianolak en verfijnd zwart graniet

Met dit prototype van een open landaulet heeft Maybach de grootse kunst van het bouwen van majestueuze auto’s nieuw leven ingeblazen. Trouw aan de traditie van exclusieve Landaulet kan het dak van dit fonkelende unieke prototype achteraan volledig geopend worden, terwijl het bestuurdersgedeelte volledig gesloten blijft. Zo kunnen de passagiers genieten van de heldere blauwe lucht boven hen. Gezeten in weelderige sofa’s bekleed met wit leder worden zij getrakteerd op een majestueuze openluchtervaring die geen enkele andere auto op dit moment kan bieden, in een hoogst luxueuze en uiterst stijlvolle omgeving. Romantiek dicht bij de kern van de natuur wordt harmonieus gecombineerd met een ultiem comfort en technologische geavanceerdheid. Met deze unieke concept-car toont Maybach nog maar eens zijn expertise in het bouwen van ’s werelds meest exclusieve luxewagens aan.

Groot vouwdak voor achterpassagiers

Technisch gezien is de Landaulet concept-car gebaseerd op de Maybach 62 S – die er prat op kan gaan de krachtigste in serie geproduceerde limousine met chauffeur ter wereld te zijn. De ingenieurs van Maybach hebben de achterste dakmodule verwijderd zodat de passagiers een onbelemmerd zicht op de lucht boven hen genieten. De zijdelingse elementen blijven, en werden enkel onzichtbaar versterkt met een integrale stalen buisstructuur. Aangezien deze maatregelen het silhouet van de luxelimousine niet hebben gewijzigd, blijven de grote deuren en het volledige interieur met zijn van verstelbare rugleuningen voorziene zetels onveranderd.

In gesloten toestand rust de zwarte soft-top van de Landaulet op het frame dat wordt gevormd door de dakbogen, en is het bestand tegen weer en wind. Op verzoek van de passagiers bedient de chauffeur een schakelaar in de middenconsole, waarna het dak elektrohydraulisch wordt geopend en zachtjes wordt neergelegd op de hoedenplank, samen met de volwaardige achterruit van enkellagig veiligheidsglas. Het openen en sluiten van het dak neemt 16 seconden in beslag. De chauffeur kan het opengevouwen dak afdekken met een lederen hoes op maat, die het dakmechanisme aan het zicht onttrekt en tegelijk het algemene plaatje van uitzonderlijke elegantie vervolledigt.

Witte koetswerklak en wielen

Deze indruk wordt beklemtoond door de glanzend witte koetswerklak van de concept-car, een exclusieve afwerking die antigua-wit genoemd werd. De speciaal voor de Landaulet concept-car ontworpen 20-duimvelgen vormen in het oog springende details. Deze zijn ook witgelakt, met hoogglanzende spaken, en worden aangevuld met witte richtingaanwijzers in de donkerrode lichtblokken voor- en achteraan.

Daarbovenop werd het zo al luxueuze bestuurderscompartiment van de succesvolle Maybach 62 S op verschillende belangrijke vlakken verbeterd. Alle interieurversiering is nu behandeld met pianolak, en voor de uitgebreide lederuitrusting maakte Maybach gebruik van bijzonder exclusief leder in stromboli-zwart.

In contrast daarmee heeft Maybach het passagierscompartiment volledig voorzien van verfijnd leder in seychellen-wit. De voetruimte en de dakhemelbekleding van deze uiterst luxueuze landaulet zijn ook uitgevoerd in het wit – de vloer is bekleed met een wit fluwelen tapijt en het dak is gevoerd met een witte stof. De inzetstukken en versieringen in glanzend zwarte pianolak of in exclusief zwart graniet met tal van gouden details zorgen voor een spectaculair contrast.

Riante ruimte en eersteklas comfort

Een uitzonderlijk comfort wordt verzekerd door de riante ruimte van het achterste gedeelte, die de Landaulet concept-car onveranderd overneemt van de Maybach 62. De passagiers worden in het interieur verwelkomd door twee brede, afzonderlijke zetels. Dankzij deze elegante zetels kunnen ook erg grote passagiers genieten van een schuin opgestelde rugleuning, wat reizigers normaal alleen terugvinden in de eersteklas sofa’s van moderne passagiersvliegtuigen.

De concept-car is ontworpen als een voertuig met chauffeur en is voorzien van een scheidingswand. Het bovenste gedeelte van de scheiding wordt gevormd door een glazen paneel dat de passagiers met een druk op een knop ondoorzichtig kunnen maken, dankzij een in het glas verwerkt membraan van vloeibaar kristal.

Twee ultramoderne automatische temperatuurregelingen, waarvan de parameters werden aangepast aan de Landaulet concept-car, garanderen dat reizen in open lucht zelfs in ongunstige weersomstandigheden aangenaam blijft.

Uiterst moderne entertainment- en communicatiemogelijkheden

Net als in de Maybach 62 S is de achterste console het belangrijkste element voor entertainment, communicatie en reisplezier. Hier hebben de ingenieurs van Maybach alles samengebracht dat verband houdt met het amusement en het plezier van de achterpassagiers: een dvd-speler, een wisselaar voor 6 cd’s, een gekoeld compartiment met een eigen elektrische compressor en een intelligent systeem dat glazen, bekers en champagneflessen veilig op hun plaats houdt.

Motor en ophanging

De Maybach Landaulet concept-car wordt aangedreven door de verbeterde V12-motor die de Maybach-ingenieurs samen met de specialisten van Mercedes-AMG verder ontwikkeld hebben voor de Maybach 57 S en Maybach 62 S. Dankzij twee turbocompressoren en watertussenkoelers ontwikkelt de V12 met een cilinderinhoud van 5980 cc een maximumvermogen van 450 kW/612 pk, dat constant beschikbaar is tussen 4800 en 5100 t/min. De nieuwe motor levert ook een maximumkoppel van 1000 newtonmeter tussen 2000 en 4000 t/min.

De elektronisch gestuurde luchtophanging AIRMATIC DC (Dual Control) en de adaptieve schokdemping (ADS II) geven de Landaulet een uitzonderlijk rijcomfort, en tonen tegelijk aan dat zelfs een prestigieuze auto als deze buitengewoon levendig en dynamisch voor de dag kan komen.

Naast de grote inwendig geventileerde remschijven – met dubbele remklauwen vooraan – zijn zowel de concept-car als de Maybach 62 S uitgerust met twee in serie werkende elektrohydraulische Sensotronic Brake Control (SBC™) –remsystemen. Samen met het ESP®, ASR, ABS en Brake Assist garandeert dit de Landaulet concept-car de laatste ontwikkeling op het vlak van efficiënte, hoogtechnologische rijhulpsystemen.

Innovatieve technologie van zustermerk Mercedes-Benz

Net zoals alle limousines van Maybach geniet ook de Landaulet van de ongeëvenaarde ervaring van zustermerk Mercedes-Benz in de ontwikkeling en productie van kwalitatief hoogstaande auto’s in het luxesegment. Belangrijke innovaties van Mercedes-Benz, die vervolgens verder ontwikkeld werden voor de Maybach-limousines, behoren tot de standaarduitrusting van iedere Maybach en zijn natuurlijk ook aanwezig in de Landaulet concept-car – zoals de elektronisch gestuurde luchtophanging AIRMATIC DC (Dual Control), de stembediening LINGUATRONIC en het bedieningssysteem COMAND APS.