24
februari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

conceptwagen smart crosstown:Hybride studie in een unieke verpakking

De smart crosstown conceptwagen veroorzaakte heel wat ophef op de Frankfurt Motor Show. De variant die in Genève getoond wordt, wil eveneens de aandacht trekken.

 

 

Als hybride combineert hij opnieuw een verbrandingsmotor met een elektromotor. Het is een nieuwe variatie op het “urban jungle”-thema, in dit geval met koetswerkpanelen in matte grafietgrijze lak. De smart crosstown geeft echter geen aanwijzingen over de opvolger van de smart fortwo. De smart crosstown is namelijk bedoeld als conceptwagen, om de knowhow van smart inzake technologie en design in de verf te zetten.

De nauwe band met de smart fortwo wordt duidelijk bij het bekijken van de afmetingen. Met een wielbasis van slechts 1,90 meter en zijn korte overhangen, bedraagt de totale lengte van de smart crosstown niet meer dan 2,68 meter. De breedte en de hoogte bedragen ongeveer 1,58 meter. Ter vergelijking: de smart fortwo is 2,50 meter lang voor een wielbasis van 1,81 meter. Hij is 1,51 meter breed en 1,55 meter hoog.

Met kenmerken zoals een wegklapbare voorruit lijkt de smart crosstown op het eerste zicht wat op een terreinwagen. Hij voelt zich echter het best in zijn vel in de straten van grote steden (maar uiteraard niet alleen daar). De smart crosstown heeft met andere woorden hetzelfde uitverkoren terrein als de smart fortwo. Toch is er een verschil: door de puristische manier waarop dit concept geïnterpreteerd werd, draait iedere rit in de jungle van de stad uit op een avontuur.

Een uitgesproken, eigen karakter ondanks zijn verwantschap met de smart fortwo

De smart crosstown heeft een uitgesproken, eigen karakter, maar toch vallen de typische kenmerken van een smart-wagen onmiddellijk op. De veiligheidskooi en de koetswerkpanelen vormen een nieuwe demonstratie van het gebruik van twee materialen in verschillende kleuren. Het is maar een van de kenmerken die ervoor zorgen dat de auto’s van smart, waaronder ook de smart fortwo en de smart forfour, opvallen in de massa.

Zelfs met het bijzonder ongebruikelijke design van de smart crosstown, valt de steile voorruit duidelijk op. Deze wagen springt nog meer in het oog wanneer – nadat het elektrische dak geopend werd – de voorruit verwijderd en opgeborgen is onder het voorste koetswerkpaneel. Uit een aantal functionele elementen blijkt de bedoeling van smart om de technologie zichtbaar te maken: zo zijn de scharnieren van de zijdeuren en van het voorste koetswerkpaneel zichtbaar aan de buitenkant.

Het dashboard onderstreept de persoonlijkheid van de wagen

Het interieur van de smart crosstown wordt niet enkel gekenmerkt door elementen die we al van de smart fortwo kennen. Het zit boordevol kenmerken die volledig herdacht werden. Een van de belangrijkste designelementen van de wagen is het dashboard. In tegenstelling tot dat van de smart fortwo, is het dashboard hier erg rechtlijnig en versierd met graffiti om de persoonlijkheid van deze wagen extra in de verf te zetten.

Een andere nieuwigheid is het grote, afsluitbare bergvak dat van de passagiersdeur tot helemaal in het midden van de wagen loopt. Een rij schakelaars zit in het deksel geïntegreerd. Centraal op het dashboard zit een controle-eenheid, met poorten voor een PDA en USB-sticks. Het interieur bevat verder ongebruikelijke accenten zoals het leer dat er gebruikt uitziet, skate-wieltjes en pedalen in mountainbike-stijl.

Hybride aandrijving: laag brandstofverbruik en toch heel wat rijplezier

De crosstown zit onder zijn unieke verpakking ook heel intelligent ineen. Deze studie legt de nadruk op de mogelijkheden van smart om niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst milieuvriendelijke aandrijvingen te bieden. Aandrijvingen die niet enkel economisch en schoon zijn, maar waarbij rijplezier ook in de prijs inbegrepen is.

De studiewagen is achterin uitgerust met een hybride aandrijving met twee motoren: een klassieke ontploffingsmotor en een elektromotor. Die laatste is verbonden met de eindoverbrenging. De elektromotor dient als krachtbron en als generator en is in staat om de wagen zelf aan te drijven. Bij acceleraties ondersteunt hij de ontploffingsmotor en wanneer de voet van het gaspedaal gehaald wordt, kan de elektromotor omgeschakeld worden tot generator, zodat energie gerecupereerd wordt. Die elektrische energie wordt opgeslagen in een nikkel-metaalhydride-batterij en wanneer nodig opnieuw gebruikt door de elektromotor.

De conventionele benzinemotor in de smart crosstown heeft een vermogen van 45 kW/61 pk en de elektromotor is in staat om gedurende korte tijd een bijkomend vermogen van 23 kW/31 pk vrij te maken. De topsnelheid is begrensd tot 135 km/u, maar het extra elektrische vermogen is duidelijk voelbaar bij het accelereren. Als het gaspedaal losgelaten wordt wanneer de wagen rijdt (tot snelheden van 70 km/u) en als de wagen stilstaat (voor bijvoorbeeld een rood licht) slaat de ontploffingsmotor af.

Als de bestuurder het gaspedaal dan opnieuw bedient, herstart de elektromotor de ontploffingsmotor in een fractie van een seconde. Dit proces verloopt zo goed als onmerkbaar voor de inzittenden. In druk stadsverkeer en bij lage snelheden, bijvoorbeeld in autoluwe zones, is de elektromotor in staat om de wagen alleen aan te drijven, waarbij geen benzine verbruikt wordt en er geen uitstoot en zo goed als geen lawaai is.

Het doel bestaat er in hoofdzaak in de ontploffingsmotor niet te gebruiken zodra die niet nodig is (lage motorbelasting, stationair draaien). Ondanks de gewichtstoename van ongeveer 80 kilogram zorgt het gebruik van deze technologie voor een daling van het verbruik, die in standaardomstandigheden zowat 15 procent bedraagt: van 4,7 naar 4,3 l/100 km. De winst is zelfs nog groter wanneer voornamelijk in de stad gereden wordt.

De hybride oplossing van smart zorgt niet enkel voor een lager brandstofverbruik, maar verhoogt ook het rijcomfort. Net zoals de standaard fortwo heeft de smart crosstown een geautomatiseerde zesversnellingsbak met automatische koppeling. De elektromotor overbrugt gedurende een schakelmanoeuvre de koppelonderbreking die eigen is aan een geautomatiseerde versnellingsbak. De elektromotor zorgt daarnaast ook voor een vloeiend vertrek vanuit stilstand.

De smart crosstown demonstreert eens te meer de kunde die typisch is voor het merk smart. Het toegepaste concept is uniek voor een wagen uit deze klasse en anticipeert op een toekomstige vraag. Het idee is bijzonder “trendy” in de Verenigde Staten en wint ook in Europa steeds meer terrein.