08
augustus
2014
|
02:00
Europe/Brussels

Crashtest tegen de S-Klasse: de nieuwe smart fortwo biedt een hele waaier beschermmiddelen voor de inzittenden

De nieuwe smart fortwo beantwoordt aan uiterst strenge veiligheidsnormen, waarvan er zelfs een aantal de wettelijke vereisten ruim overschrijden. Dit bleek onlangs nog maar eens uit een recente, in eigen huis uitgevoerde offset crashtest tegen een Mercedes-Benz S-Klasse. De smart, het kleinste en lichtste voertuig in de botsing met een impactsnelheid van 50 km/u en met een overlapping van 50%, biedt zijn twee inzittenden een intacte kooi en ruime overlevingskansen. Globaal genomen heeft de nieuwe smart fortwo hetzelfde ontwikkelingsprogramma gevolgd als bijvoorbeeld de nieuwe Mercedes-Benz S- of C-Klasse. In het veiligheidsconcept van de nieuwe smart-generatie zit dan ook 75 jaar expertise van Daimler op het vlak van veiligheid en 21 jaar expertise in het bouwen van kleine wagens voor smart.

“De tridioncel, die haar kwaliteiten inmiddels wel bewezen heeft, vormt de basis van de hoge crashveiligheid van de nieuwe smart. Ze zorgt bij een frontale aanrijding voor een efficiënte opvang van de energie. Om dit mogelijk te maken, zijn de kreukelzones van de nieuwe smart zo groot mogelijk gemaakt. De homogene krachtenverdeling in de structuur is het resultaat van verschillende belastingslijnen,” aldus professor Rodolfo Schöneburg, Head of Vehicle Safety bij Mercedes-Benz Cars, die de uitstekende crashresultaten beschrijft. “Het hoge percentage ultrastevig staal zorgt voor de grote stabiliteit van de kooi. Daarnaast  werden ook de airbags en veiligheidsgordels verder ontwikkeld om de inzittenden maximaal te beschermen, bijvoorbeeld met een knie-airbag voor de bestuurder als onderdeel van de standaarduitrusting.”

Getrouw aan de ‘real-life safety’-filosofie voert Mercedes-Benz nu al jarenlang dergelijke ‘car-to-car’-crashtests uit om de compatibiliteit van verschillende voertuigen te testen. Kleine, lichte wagens zijn gezien de massaverhouding in het algemeen benadeeld. In een aanrijding met een zwaarder voertuig kan dit bijvoorbeeld een hoger vertragingseffect veroorzaken en een grotere impact hebben op de inzittenden.

Daarom ontwerpt Mercedes-Benz de carrosseriestructuur van zijn grote wagens zo dat ze de impact op kleine wagens die betrokken zijn bij een aanrijding verkleint, zonder dat dit ten nadele gaat van de inzittenden van de eigen wagen. Of zoals  Schöneburg het uitdrukt: “Daarom draagt ook de S-Klasse in ruime mate bij aan het goede resultaat in deze ‘car-to-car’-crash.”

Vergelijking van de twee voertuigen die betrokken zijn bij deze aanrijding

smart fortwo

Mercedes-BenzS-Klasse

Massaverhouding

1:2,1

Gewicht bij de crashtest (kg)

1124

2308

Kinetische energie (kJ)

108.41

222.61

Intelligente materiaalmix (in  %)

Aluminium

-

14

‘High-strength’-staal

51

55

‘Ultra-high-strength’-staal

13

10

Heetgevormd staal

8

12

Veiligheidsprincipe

tridion-veiligheidscel

stevige passagierskooi


Meer informatie over smart kunt u vinden op www.media.daimler.com en www.smart.com