04
april
2012
|
02:00
Europe/Brussels

Daimler en BYD kondigen het merk DENZA aan voor nieuw elektrisch voertuig op batterijen c

De nieuwe DENZA-merknaam voor het elektrische voertuig dat werd ontwikkeld door BYD Daimler New Technology Co. Ltd. (BDNT), een 50:50 joint venture tussen Daimler en BYD, de Chinese fabrikant van elektrische batterijen en wagens, werd vandaag in Shenzhen officieel bekendgemaakt op het ‘EV – The Future’-event.

De lancering van het merk DENZA is de jongste mijlpaal in de succesvolle samenwerking tussen Daimler en BYD. Na de ondertekening van het BDNT joint venture-contract in mei 2010 en de toekenning van de Chinese bedrijfsvergunning in maart 2011 is de ontwikkeling volgens schema verlopen.

“Het nieuwe merk, DENZA, is een spannend gebeuren. Het is een zeer duidelijk herkenbaar keurmerk voor het hypermoderne design, de technologie en persoonlijkheid van deze nieuwe wagen. Wij zijn ervan overtuigd dat hij weerklank zal vinden bij de klanten hier in China,” verklaarde Ulrich Walker, Voorzitter amp; CEO van Daimler Northeast Asia en Voorzitter van de Raad van Bestuur van BDNT. “BYD en Daimler zijn visionair geweest in de ontwikkeling van duurzame mobiliteit en nieuwe technologieën. Ook in China lopen wij voorop als het eerste bedrijf dat een joint venture vormt voor de ontwikkeling van een puur elektrisch voertuig, en met dit mijlpaal-evenement gaan wij door met ons streven naar vooruitgang.”

“Wij zijn zeer blij met de vooruitgang op het gebied van de ontwikkeling van de nieuwe, volledig elektrische wagen en DENZA brengt hem echt tot leven,” zei dhr. Wang Chuanfu, Voorzitter en President van BYD en Lid van de Raad van Bestuur van BDNT. “Met Daimler hebben wij de ideale partner gevonden. BYD heeft ervaring op het gebied van batterijtechnologie en e-drivesystemen, en ook met het operationele gedeelte om de EV's in de straten van China te doen rijden. Samen met de designmogelijkheden van Daimler op het vlak van wagens van topklasse, zijn knowhow qua architectuur en veiligheid van elektrische voertuigen en meer dan 125 jaar ervaring in uitmuntendheid in de automobielwereld zit DENZA op het juiste spoor om de leider te worden op de New Energy Vehicle-markt in China.”

De naam en het logo van DENZA zijn met de grootste zorg vervaardigd om zeer precieze thema's over te brengen. Ze werden in eerste instantie gecreëerd met de focus op de Chinese consumenten. De kracht van de naam DENZA zit in het sterke beeld van diepe en positieve associaties met de Chinese karakters 腾势 téng shì, die samen ‘groeiende kracht en dynamisme’ betekenen - een verwijzing zowel naar de kenmerken van de wagen als naar het tempo waarmee DENZA naar de top van de New Energy Vehicle-industrie wil klimmen. DENZA klinkt ook in het Engels opvallend maar heeft op dit gebied geen voorafgaande associaties.

Het logo is ontworpen rond de vloeiende vorm van een centrale waterdruppel die gedragen wordt door twee handen. De blauwe waterdruppel stelt de milieuvriendelijkheid van een volledig elektrisch voertuig voor, terwijl blauw ook geavanceerde technologie en een schitterende toekomst betekent. De curven aan weerszijden van de waterdruppel stellen de handen voor van twee partners die elkaar steunen in hun joint venture, en die ook zorg dragen voor het milieu.

De DENZA-conceptcar zal in april voor het eerst te zien zijn op Auto China in Beijing en het begin van de productie is gepland voor 2013. Met de snelle economische groei, de groeiende verstedelijking, een consument met een open geest en een regering die bereidwillig steun verleent zijn alle elementen aanwezig om van China een van de landen te maken met het grootste potentieel voor het invoeren van elektrische wagens.


Over BDNT
In 2010 tekenden Daimler en BYD het contract voor een 50:50 research and technology joint venture die de naam ‘Shenzhen BYD Daimler New Technology Co. Ltd’ kreeg (BDNT) en die een elektrisch voertuig in en voor China zou ontwikkelen. Eind februari 2011 kreeg BDNT zijn bedrijfslicentie van de Chinese overheid - amper een paar maanden na de ondertekening van het JV-contract. Het voertuig zal gecommercialiseerd worden onder de nieuwe merknaam DENZA die gezamenlijk werd gecreëerd en eigendom is van de joint venture company BDNT.

Elektrische voertuigen zijn bijzonder geschikt voor stadsverkeer. Met zijn talrijke grootstedelijke gebieden heeft China het potentieel om een van 's werelds grootste markten te worden voor nulemissie-voertuigen. Daimler en BYD zijn vastbesloten om niet alleen deel te nemen aan de groei van de elektrische mobiliteit in China, maar deze groei nog te versnellen met hun BDNT Joint Venture.