27
oktober
2008
|
01:00
Europe/Brussels

Daimler gaat van start met een concept voor stedelijke mobiliteit: car2go

· Huur een smart, gelijk waar, gelijk wanneer en zonder wachttijden

· Een auto zoeken en boeken met gsm of via internet

· Vanaf oktober loopt er in Ulm een proefproject met 50 exemplaren van de smart fortwo


Brussel - Met car2go lanceert Daimler een compleet nieuw mobiliteitsconcept en biedt de onderneming een toekomstgericht antwoord op het groeiende verkeersvolume in stedelijke gebieden. “car2go is een intelligente en creatieve oplossing die met milieuvriendelijke auto’s een eenvoudige, flexibele en betaalbare benadering van de mobiliteit biedt.” Zo omschrijft Dr. Dieter Zetsche, CEO van Daimler AG en hoofd van Mercedes-Benz Cars, de doelstelling van het project.

Op 24 oktober 2008 is in de Zuid-Duitse stad Ulm de eerste testfase van start gegaan. Bedoeling is car2go er in realistische omstandigheden uit te testen. Daarbij kan het car2go-project op de volledige steun van de stad Ulm rekenen, meer bepaald op het vlak van de verkeersplanning.


Eenvoudig en zuinig rijden in de stad

Zo werkt het: een vloot exemplaren van de smart fortwo is in de stad op elk moment beschikbaar voor elke burger. Na een eenmalige registratie kunnen de smarts dan gehuurd worden voor zo lang als gewenst. Reserveren kan op het moment zelf of op voorhand. Het concept wil garanderen dat er op elk moment een betrouwbare auto beschikbaar is, op niet meer dan enkele minuten wandelen. Zodra de bestuurder zijn rit beëindigd heeft, parkeert hij de huursmart gewoon ergens binnen de stadsgrenzen. De facturatie van de huurprijs is al even eenvoudig en flexibel als het hele project zelf – de huurprijs wordt per minuut berekend en bedraagt maar 19 cent per minuut.


car2go in detail

Wanneer de klant zich bij car2go inschrijft, wordt zijn rijbewijs voorzien van een elektronische chip waarmee de auto ontgrendeld kan worden. Klanten hebben op verschillende manieren toegang tot een smart van car2go. Telkens als een klant een vrije smart passeert, kan hij die “meteen” huren als hij op dat moment plots een auto nodig heeft. In dat geval houdt de klant gewoon zijn rijbewijs tegen een leestoestelletje achter de voorruit, waarna hij instapt, zijn PIN invoert en wegrijdt. Beschikbare auto’s kunnen snel en gemakkelijk gelokaliseerd worden via het internet of via een telefoondienst. Auto’s kunnen ook tot 24 uur op voorhand gereserveerd worden. In dat geval wordt de klant ruim op tijd via een tekstbericht op de hoogte gebracht van waar de auto geparkeerd staat.

De huurperiode kan zo lang duren als gewenst. De auto blijft ook gedurende elke stop voor de klant gereserveerd – bijv. wanneer die gaat winkelen. Wanneer de klanten de car2go willen terugbrengen, laten ze de auto gewoon op een parkeerplaats binnen de stadsgrenzen. Alle “niet-beheerde” parkeerruimtes binnen de stadsgrenzen kunnen gebruikt worden: de auto kan bijvoorbeeld langs de kant van de weg geparkeerd worden of op aangeduide parkeerplaatsen. Daarnaast zijn er speciaal gemarkeerde car2go-parkeerplaatsen bij treinstations of luchthavens.


Gefactureerd tot op de minuut

car2go valt ook op door zijn eenvoudige en transparante betaalsysteem. De factuur is niet gebaseerd op afstand, maar op tijd – u betaalt per minuut. Net zoals uw gsm-factuur. Klanten kunnen in Ulm voor 19 cent per minuut een car2go gebruiken – alle bijhorende kosten zoals brandstof, verzekering en taksen inbegrepen. Voor langere huurperiodes worden gunstiger uur- of dagtarieven gehanteerd. Er is geen inschrijvingsgeld om gebruikers ertoe aan te zetten om car2go uit te proberen. Aan klanten wordt niet gevraagd om een contract op lange termijn te tekenen en er is geen borg of een minimumfactuur. Klanten betalen voor het feitelijke gebruik dat ze van de auto maken en krijgen een handige maandelijkse factuur opgestuurd.


Een hoogwaardige en betrouwbare dienstverlening

Een onderhoudsteam maakt de auto’s regelmatig schoon en voert alle technische onderhoudswerken uit. Dat garandeert dat elke klant telkens weer een zuivere, nette en onbeschadigde auto in handen krijgt. Het onderhoudsteam zorgt er ook voor dat de auto’s getankt zijn. Klanten kunnen zelf ook tanken met een vooraf betaalde tankkaart die in het handschoenkastje van de car2go opgeborgen zit. In ruil daarvoor krijgen ze tijdens hun volgende rit enkele minuten minder aangerekend. Klanten kunnen het ingebouwde navigatiesysteem gebruiken via een speciale car2go-monitor. Ze kunnen ook een telefoonverbinding tot stand brengen met het servicecenter als ze vragen hebben over de auto.


Het project start met 50 smart fortwo's

De eerste fase van het project met 50 smart fortwo’s is op 24 oktober in Ulm van start gegaan. In eerste instantie zullen de auto’s alleen beschikbaar zijn voor medewerkers van Daimler AG. De volgende fase is gepland voor de lente van volgend jaar. De vloot in Ulm wordt dan aanzienlijk uitgebreid en de groep potentiële car2go-gebruikers omvat dan alle inwoners en bezoekers van de stad.

Door het project car2go te ondersteunen, promoot Ulm efficiënte en individuele mobiliteitsconcepten voor het verkeer in de binnenstad, terwijl tegelijk een optimaal gebruik gemaakt wordt van de beschikbare parkeerruimte. Bovendien legt de stad ook internationale normen vast. “De invoering van het proefproject car2go in Ulm is in hoofdzaak te danken aan de ruime ondersteuning die de stad geboden heeft.” Daimler TSS GmbH, een bedrijf uit Ulm, heeft een beslissende rol gespeeld in de ontwikkeling van de telematicasystemen, het internetportaal en de systemen voor vlootbeheer.


De oorsprong van het concept: smart - “Not just another car”

Toen de eerste smart in 1997 gebouwd werd, kreeg de nieuwe compacte tweezitter meteen ook een visie op de mobiliteit in de 21e eeuw mee: hij was ontworpen om de verkeersproblemen in grote stedelijke gebieden aan te pakken. Een hele reeks van mobiliteitsdiensten – speciale tarieven voor de huur van een grotere auto, goedkopere tarieven in de carwash, speciale parkeervoorzieningen in grote steden, en het gecombineerde gebruik van auto, spoor en openbaar vervoer – positioneerde de smart als “not just another car” (niet zomaar een andere auto).

Het originele idee van het mobiliteitsconcept van smart werd verder uitgewerkt door de afdeling Business Innovation van Daimler die nieuwe bedrijfsactiviteiten identificeert en overeenstemmende bedrijfsmodellen uitwerkt. Wegens de prijsstijgingen voor aardolie, de grotere verkeersvolumes in stedelijke gebieden en de groeiende behoefte aan individuele mobiliteit ontwierp Business Innovation car2go als een antwoord op de problemen van de hedendaagse stedelijke mobiliteit.

Meer informatie op www.media.mercedes-benz.be