01
maart
2011
|
01:00
Europe/Brussels

Daimler komt met de meest succesvolle merken uit de Image Awards naar voren

München/Stuttgart – De merken van Daimler AG voor bedrijfsvoertuigen hebben dit jaar uitzonderlijk goed gescoord in de Image Awards van VerkehrsRundschau, het vermaarde vakblad voor transport en logistiek. De merken van Daimler legden beslag op de eerste plaats in vijf van de zes categorieën. In vier categorieën haalde de onderneming zelfs een dubbelzege en bevestigde daar haar status als ‘onbetwiste winnaar’. Daimler kreeg ‘Image Awards’ in de categorieën ‘Trucks’, ‘Bestelwagens’, ‘Verhuur bedrijfsvoertuigen’ en ‘Telematica’. Bijzonder bevredigend voor de specialist in bedrijfsvoertuigen uit Stuttgart was dat hij bij de ‘Young Logistics Professionals’ als het populairste merk voor bedrijfswagens naar voren kwam. In een speciale enquête bij 4000 jonge vertegenwoordigers van de logistieke sector – de toekomstige beslissingsnemers die nu tot 32 jaar oud zijn – kwamen de bestelwagens met de Mercedes-ster als de favorieten naar voren.

 Image Awards 2011: 107 merken in competitie

De imagorangschikking die VerkehrsRundschau sinds 2002 opstelt, steunt op een representatieve enquête om een beeld te krijgen van het imago en de bekendheid van de belangrijkste bedrijven die bedrijfsvoertuigen, producten en diensten voor bedrijfsvloten leveren. Met dat doel voor ogen nam TNS Emnid, het instituut voor marktonderzoek, interviews af van meer dan 400 kaderleden van transportbedrijven en van industriële en handelsmaatschappijen die hun eigen vloot beheren. Alle 107 merken die voor het onderzoek geselecteerd werden, behoren in Duitsland tot de marktleiders op het vlak van marktaandeel en publieksperceptie. Sinds vorig jaar vermeldt het imago-onderzoek twee rangschikkingen per categorie: de rangschikking volgens exploitanten van kleine vloten (tot 10 bedrijfsvoertuigen) en de imagobeoordeling door exploitanten van middelgrote en grote vloten (11 bedrijfsvoertuigen en meer). Een merk dat de Image Award in beide rangschikkingen wint, wordt als de onbetwiste winnaar van de categorie in kwestie beschouwd.

Mercedes-Benz bestelwagens winnen beide rangschikkingen

Net zoals in 2010 en in de jaren daarvoor eisten de bestelwagens van Mercedes-Benz ook dit jaar de titel van ‘onbetwiste winnaar’ op in de categorie bestelwagens. Dit jaar kenden de exploitanten van kleine vloten 812 imagopunten op een maximum van 1000 aan de bestelwagens van Mercedes toe. Het positieve oordeel van de exploitanten van middelgrote en grote vloten was zelfs nog overtuigender met 823 imagopunten voor het aanbod van de Sprinter, Vito en Vario.

Award voor Mercedes-Benz trucks

De bedrijfsvoertuigen van Mercedes-Benz zetten ook de toon in de topcategorie ‘Trucks’. De trucks met een totaal toelaatbaar gewicht van 3,5 ton en meer eisten de Image Award op met 796 punten van de exploitanten van vloten met tot tien bedrijfsvoertuigen, die ongeveer 80% van de Duitse transportbedrijven vertegenwoordigen.

Twee Image Awards voor Mercedes-Benz Charterway

De Image Award voor de twee segmenten van de categorie Rental/Leasing ging ook naar Stuttgart. Na het succes van vorig jaar blijft Mercedes-Benz Charterway de nummer één bij transportbedrijven, vervoerders en interne transportexploitanten. Nog maar eens is Charterway de ‘onbetwiste winnaar’ bij de aanbieders van huur- en financiële diensten om bedrijfsvoertuigen te verwerven. De drie productlijnen – Charterway Service, Charterway Service Leasing en Charterway Rental – verbeterden nog hun imago bij de exploitanten van zowel kleine als middelgrote en grote vloten in vergelijking met vorig jaar. In de rangschikking door de exploitanten met tot tien bedrijfsvoertuigen kreeg Mercedes-Benz Charterway 768 punten (vorig jaar: 746), terwijl vlootexploitanten met elf bedrijfsvoertuigen of meer 752 punten toekenden (vorig jaar: 722).

Daimler FleetBoard: de onbetwiste winnaar bij de telematicasystemen

Zoals vorig jaar legden de telematicaoplossingen van Daimler FleetBoard, die bedoeld zijn om de economische efficiëntie van bedrijfsvloten te verbeteren, ook in 2011 beslag op de eerste plaats in de categorie ‘Telematica’. De exploitanten van kleine vloten kenden 713 punten toe en de vlootexploitanten met elf of meer bedrijfsvoertuigen gaven 762 punten. Daarmee veroverde de dochteronderneming van Daimler de Image Award in de twee rangschikkingen. Dat resultaat bevestigt de strategie van Daimler FleetBord om zijn huidige productaanbod nog verder uit te breiden. Het recentste voorbeeld daarvan is dat FleetBoard nu af fabriek beschikbaar is als een originele uitrusting voor de Mercedes-Benz Sprinter. Daarmee komt een bijzonder efficiënt telematicasysteem van Daimler FleetBoard nu ook voor exploitanten van bestelwagens beschikbaar. Die kunnen nu dankzij een verbeterd opdrachten en -routebeheer hun exploitatiekosten verminderen en tegelijk de onderhouds- en reparatiekosten terugdringen.

Mercedes-Benz komt als het populairste merk naar voren

Uit de Image Awards kwam Mercedes-Benz ook als het populairste merk van bedrijfsvoertuigen naar voren. Dat resultaat was gebaseerd op een representatieve enquête over het speciale onderwerp van dit jaar: ‘Merkperceptie bij jonge vertegenwoordigers van de logistieke sector’. Mercedes-Benz had vorig jaar ook al de overwinning behaald in de speciale categorie, waarbij de aandacht toen naar het milieu ging. Meer dan 4000 toekomstige specialisten en jonge kaderleden uit de sectoren van het transport, de verzending en de logistiek vulden naar aanleiding van de Image Awards 2011 de speciale enquête voor ‘Young Logistics Professionals’ in. Bij de bedrijfsvoertuigen en vloten kozen die jonge vertegenwoordigers van de sector – tot 32 jaar – uit de 107 deelnemers Mercedes als het vrachtwagenmerk waar hun voorkeur naar uitging. Het vrachtwagenmerk uit Stuttgart kreeg 897 punten op een mogelijk totaal van 1000. De successen die de merken van Daimler op de uiteenlopende fronten scoorden, werden vervolledigd door de topplaats in het tweede deel van deze speciale categorie. De toekomstige beslissingsnemers in het domein van bedrijfsvloten en vlootaccessoires kenden 871 punten toe aan de bestelwagens van het merk met de ster.


Meer informatie over Daimler en een foto (met nummer 11A18) vindt u op het internet: www.media.daimler.com

11A189:

(vlnr) Ralf Bernhard, Managing director Mercedes-Benz CharterWay; Andreas Burkhart, Head of Sales amp; Marketing Mercedes-Benz Vans; Hubertus Troska, Head of Mercedes-Benz Trucks (Europe/Latin America); Markus Lipinsky, Managing director Daimler FleetBoard GmbH en Ulrich Bastert, Head of Sales amp; Marketing Mercedes-Benz Trucks

Over Daimler

De oprichters van de onderneming, Gottlieb Daimler en Carl Benz, schreven in 1886 geschiedenis met de uitvinding van de auto. 125 jaar later, in het verjaardagsjaar 2011, is Daimler AG een van de meest succesvolle autobedrijven ter wereld. Met de afdelingen Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses en Daimler Financial Services is de autobouwer een van de grootste producenten van premiumauto’s en de grootste internationale producent van bedrijfsvoertuigen. Daimler Financial Services biedt een volledig aanbod financiële diensten aan, van financiering over leasing en verzekering tot vlootbeheer. Als een pionier van de autoproductie blijft Daimler de toekomst van de mobiliteit vorm geven. Met dat doel voor ogen past de onderneming innovatieve en groene technologieën toe en ontwerpt ze veilige, hoogwaardige auto’s die een heel bijzondere fascinatie op de klanten van de onderneming uitoefenen. Bij de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen is Daimler de enige autoproducent die zowel in de hybride technologie en de elektromotor als in brandstofcellen investeert om op termijn de doelstelling van een emissieloze mobiliteit te bereiken. Daimler verplicht zich ertoe om een verantwoorde aanpak te volgen, in het belang van de samenleving en het milieu. Daimler biedt zijn voertuigen en diensten in haast elk land ter wereld aan en heeft productievestigingen op vijf continenten. Naast Mercedes-Benz, het meest waardevolle automerk ter wereld, omvat het merkaanbod van Daimler ook nog smart, Maybach, Freightliner, Western Star, Fuso, Setra, Orion en Thomas Built Buses. De onderneming wordt genoteerd op de beurzen van Frankfurt en Stuttgart (beursafkorting: DAI). In 2010 verkocht de groep in totaal 1,9 miljoen voertuigen en telde ze meer dan 260.000 medewerkers. De omzet bedroeg 97,8 miljard € en de EBIT 7,3 miljard €.