Brussel,
19
mei
2021
|
11:28
Europe/Brussels

Daimler Trucks begint rigoureuze tests met brandstofcelvrachtwagen

download
mb_210519_GenH2_Footage
Samenvatting
  • Eerste verbeterde prototype van de Mercedes-Benz GenH2 Truck sinds eind april op het testcircuit
  • Brede waaier aan tests vormt nieuwe mijlpaal op weg naar serieproductie
  • Tests op openbare wegen gepland voor dit jaar, klantentests voor 2023
  • Martin Daum, CEO van Daimler Truck AG: “We werken voortdurend voort aan onze technologische strategie voor de elektrificering van onze vrachtwagens. We zitten perfect op schema en ik ben verheugd te kunnen melden dat de minutieuze tests met de GenH2 Truck met succes van start zijn gegaan.”

Stuttgart – Daimler Trucks legt zich toe op brandstofcellen en waterstof voor de elektrificering van zijn voertuigen voor veelzijdig en veeleisend langeafstandstransport. Het merk streeft naar een rijbereik van 1.000 kilometer en meer zonder brandstofstops. Eind april startte de vrachtwagenconstructeur minutieuze tests met het eerste nieuwe, verbeterde prototype van de Mercedes-Benz GenH2 Truck, die in 2020 werd onthuld. Dit is een belangrijke mijlpaal op de weg naar serieproductie. Tijdens deze tests voelen de ontwikkelaars van Daimler Trucks het brandstofcelvoertuig grondig aan de tand. Het uitgebreide testprogramma is erg veeleisend voor het voertuig en zijn onderdelen en onderzoekt onder meer de constante werking in de meest veeleisende weers- en wegomstandigheden en bij verschillende rijmanoeuvres.

Volgens het ontwikkelingsplan van Daimler Trucks zal het voertuig nog voor het einde van dit jaar op de openbare weg worden getest. Klantentests zullen in 2023 van start gaan. De eerste in serie gebouwde GenH2 Trucks zullen naar schatting vanaf 2027 worden geleverd aan klanten.

Martin Daum, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG en Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG: “We werken voortdurend voort aan onze technologische strategie voor de elektrificering van onze vrachtwagens. We willen onze klanten de beste lokaal CO2-neutrale vrachtwagens bieden, die naargelang de gebruikstoepassing worden aangedreven door batterijen of brandstofcellen op waterstof. We zitten perfect op schema en ik ben verheugd te kunnen melden dat de minutieuze tests met de GenH2 Truck met succes van start zijn gegaan.”

“Waterstofaangedreven brandstofcelvoertuigen zullen in de toekomst onmisbaar worden voor langeafstandstransport. Dat wordt ook bevestigd door de vele partners waarmee we samenwerken om deze technologie zo snel mogelijk productierijp te maken. Bovendien wordt dat elan in aanzienlijke mate ondersteund door het duidelijke engagement van nationale en Europese wetgevers om het gebruik van waterstof voor wegtransport mogelijk te maken. Die politieke steun speelt namelijk een belangrijke rol in de uitbouw van een infrastructuur voor milieuvriendelijk geproduceerd waterstof, en maakt het gebruik van brandstofcelvoertuigen economisch haalbaar voor onze klanten,” voegt Daum toe.

Veeleisende tests voor 1,2 miljoen kilometer aan operationele prestaties

De ontwikkelingsingenieurs bij Daimler Trucks ontwerpen de GenH2 Truck op zo’n manier dat het voertuig en al zijn onderdelen beantwoorden aan dezelfde duurzaamheidseisen als de vergelijkbare, conventioneel aangedreven Mercedes-Benz Actros. Dat betekent 1,2 miljoen kilometer op de weg over een periode van tien jaar en een totale bedrijfstijd van 25.000 uren. Daarom wordt de GenH2 Truck net als elke nieuwe Actros-generatie onderworpen aan uitermate veeleisende tests. Tijdens de eerste testweken heeft het voertuig al honderden kilometers afgelegd met een constante belasting op ‘road-to-rig’-testbanken en onderging hij tal van extreme situaties gebaseerd op praktijkomstandigheden. Voorbeelden daarvan zijn noodstops en snelle ritten op het circuit.

Volledig nieuw voertuigconcept en volledig nieuwe onderdelen

De GenH2 Truck werd ontworpen vanaf een wit blad papier. Hij beschikt over volledig nieuwe onderdelen, waaraan de ontwikkelaars bijzondere aandacht besteden tijdens de tests. Die onderdelen zijn onder meer het brandstofcelsysteem, de zuiver elektrische aandrijving en alle aanverwante systemen zoals de speciale koeleenheid. Bovendien hebben het specifieke gewicht van deze onderdelen en hun positie in de vrachtwagen invloed op de rijeigenschappen. Zo onderwerpen trillingen veroorzaakt door hobbelige wegen – en met name bij extreme situaties – de brandstofcelvoertuigen aan andere krachten dan klassiek aangedreven voertuigen. Om reeds in een vroeg stadium uitgebreide informatie over dit gegeven te verzamelen, werd het huidige prototype voor de test voorzien van een lading tot 25 ton, voor een bruto totaalgewicht van 40 ton. Dat komt perfect overeen met de specificaties die gepland zijn voor de serieversie van de GenH2 Truck.

Vloeibaar waterstof biedt tal van voordelen

Daimler Trucks gebruikt bij voorkeur vloeibaar waterstof, omdat de energiedrager in deze toestand een veel hogere energiedichtheid heeft dan gasvormig waterstof. Daardoor zijn de tanks van een brandstofcelvrachtwagen op vloeibaar waterstof veel kleiner. Dankzij de lagere druk zijn ze bovendien beduidend lichter. Zo houden vrachtwagens meer laadvolume en laadvermogen over. Tegelijkertijd kan er meer waterstof worden vervoerd, wat het rijbereik van de vrachtwagen aanzienlijk verhoogt. Zo zal de serieversie van de GenH2 Truck zich net als conventionele dieselvrachtwagens perfect lenen voor meerdaagse, moeilijk te plannen langeafstandsritten, met een hoge dagelijkse energiedoorvoer.

De experts bij Daimler Trucks werken ook aan tanktechnologieën voor vloeibaar waterstof op basis van een voorgedefinieerd ontwikkelingsplan. Tegen het einde van dit jaar willen de ingenieurs de nieuwe prototypetank voldoende doorontwikkeld hebben om de veeleisende tests met de GenH2 Truck voort te zetten. De voertuigtests zullen vanaf dan uitsluitend met de tanksystemen voor vloeibaar waterstof worden uitgevoerd, tot het stadium van de serieproductie is bereikt. Tot die tijd wordt voor de uitgebreide interne tests met de GenH2 Truck gebruik gemaakt van gasvormig waterstof, bij wijze van tussentijdse oplossing. Daimler Trucks bewijst daarmee dat beide varianten – gasvormig en vloeibaar waterstof – technisch mogelijk zijn.