10
juli
2008
|
02:00
Europe/Brussels

Daimler verhoogt de druk: een groter bereik voor brandstofcelauto’s

Daimler AG heeft de eerste auto’s uit zijn bestaande vloot brandstofcelvoertuigen aangepast om waterstof onder een druk van 700 bar op te slaan in plaats van 350 bar. Doordat het waterstof nu nog meer samengedrukt is, neemt de reikwijdte van de auto’s met tot 70 % toe. De eerste praktijktest voor een A-Klasse F-CELL “plus” met die 700-bar-technologie was een rit van de Duitse hoofdstad Berlijn naar een Milieuforum in Maagdenburg. Daarbij werd de dagelijkse bruikbaarheid van de auto in realistische verkeersomstandigheden op de proef gesteld.

Met een volle tank legt de auto nu ongeveer 270 km af, tegenover 160 km voordien. De 700-bar-technologie verhoogt dus de actieradius van de huidige voertuiggeneratie met 70 %. De B-Klasse F-CELL waarvan de kleinschalige serieproductie in 2010 van start gaat, zal zelfs een reikwijdte van ongeveer 400 km hebben. “Dat betekent dat die brandstofcelauto’s even ver geraken als een benzinemodel zodat ze perfect bruikbaar zijn,” onderstreepte Prof. Dr. Herbert Kohler, directeur autobouw en aandrijving, onderzoek en voorontwikkeling bij Daimler AG.

Mercedes-Benz B-Klasse F-CELL – de volgende generatie

De nieuwe generatie van de brandstofcelaandrijving is aanzienlijk compacter dan de vorige. Bovendien ontwikkelt ze een hoger vermogen en is ze perfect in alledaagse omstandigheden bruikbaar. De technische basis is het verbeterde brandstofcelsysteem dat Mercedes-Benz in 2005 in de onderzoeksauto F 600 HYGENIUS voorgesteld heeft. Die bijzonder compacte brandstofcel heeft een aanzienlijk hoger rendement dan de vorige generatie.

De nieuw ontworpen “stack” is ongeveer 40 % kleiner, ontwikkelt 30 % meer vermogen en verbruikt tot 16 % minder energie. Daarnaast onderscheidt het systeem zich door een uitstekend koudstartvermogen. Die verbeteringen zijn te danken aan innovaties zoals de elektrische turbolader voor de luchtvoeding en het nieuwe systeem om de eenheid te bevochtigen en te drogen.

De elektrische motor heeft een maximumvermogen van 100 kW/136 pk en een maximumkoppel van 320 Nm. Daarmee geeft de B-Klasse F-CELL blijk van dynamische mogelijkheden die beter zijn dan die van een benzinemotor van twee liter. Toch verbruikt de emissieloze brandstofcelaandrijving van die compacte gezinswagen omgerekend maar 2,9 liter brandstof (dieselequivalent) per 100 km.

De brandstofcelvloot van Daimler AG is de grootste ter wereld. De 100 voertuigen in die vloot – prototypes, personenauto’s, bestelwagens en Citaro stadsbussen – worden door klanten in alledaagse omstandigheden getest en hebben meer dan 4 miljoen emissieloze kilometers afgelegd. Daardoor heeft Daimler AG meer gegevens, kennis en ervaring in huis dan gelijk welke andere constructeur.

Contact: Erik Van den Heuvel

Tel : 02/724 14 75

e-mail : erik.vandenheuvel@daimler.comi