19
mei
2003
|
02:00
Europe/Brussels

DaimlerChrysler brengt nog meer brandstofcelauto’s in het verkeer

EPA (Amerikaanse milieudienst/Environmental Protection Agency) ,UPS (koerierbedrijf) en DaimlerChrysler werken in Noord-Amerika samen bij een praktijktest voor brandstofcelvoertuigen.


In Ann Arbor, Michigan, werd zojuist een samenwerkingsakkooord tussen EPA, UPS en DaimlerChrysler bekend gemaakt.
Met deze overeenkomst gaat het eerste Noord-Amerikaanse demonstratieproject, waarbij brandstofcelwagens door een koerierdienst in de dagelijkse praktijk worden uitgetest, van start.

De voertuigen zullen met waterstof bevoorraad worden in één van de tankstations van EPA.
De eerste brandstofcelauto die daarvoor in dienst wordt gesteld, is een Mercedes-Benz A-Klasse uitgerust met een brandstofcel van Ballard. Het zal door UPS gebruikt worden voor dringende leveringen.

In de loop van het komende jaar wordt er ook nog een bestelwagen van het type Dodge Sprinter met brandstofcelaandrijving door UPS uitgetest in hun vloot van bedrijfsvoertuigen voor dagelijkse leveringen.

Het project moet DaimlerChrysler in staat stellen om de brandstoftechnologie, via de dagelijkse praktijk bij lage temperaturen, nog verder te verfijnen, de duurzaamheid van de verschillende elementen te verbeteren en het verbruik alsook de prestaties bij lage temperaturen te verifiëren en te optimaliseren.

Parallel met dit project worden er door DaimlerChrysler in 2003 nog 2 andere grootse projecten met brandstocelvoertuigen in het leven geroepen. 60 exemplaren van de Mercedes-Benz A-Klasse en 30 Mercedes-Benz Citaro stadsbussen worden hierbij wereldwijd aan een uitgebreide praktijktest onderworpen.