13
maart
2003
|
01:00
Europe/Brussels

DaimlerChrysler start met “F-Cell”-tests in Japan

Vandaag wordt het eerste Japanse steunpunt om brandstofcelauto’s te testen feestelijk geopend. DaimlerChrysler is een van de initiatiefnemers van dit project, waarvoor vijf autoconstructeurs alsook bedrijven uit de energiesectorsamenwerken. Met dit project wil men brandstofcelauto’s en de infrastructuur die ze nodig hebben, in de praktijk uittesten.


Dit “Japan Hydrogen and Fuel Cell Demonstration Project” (JHFC) is een project van de Japanse regering en heeft tot doel om via een nauwe samenwerking van de industrie met de wetenschap en de overheid brandstofceltechnologie voor de markt rijp te maken.

DaimlerChrysler neemt aan het testprogramma deel met de “F-Cell” A-Klasse van Mercedes-Benz die in oktober 2002 voorgesteld werd. Het “Ministry for Land Infrastructure and Transport” verleende de auto al de noodzakelijke vergunning om aan het normale verkeer deel te nemen.

De JHFC-installaties omvatten zowel ateliers als een informatiecentrum en vormen daarom een uitstekende omkadering voor de test. Bovendien zijn er in Tokyo al vijf tankstations waar men waterstof kan tanken.

Ontwikkeling van de brandstofceltechniek bij DaimlerChrysler

Op 7 oktober 2002 stelde DaimlerChrysler met de “F-Cel” A-klasse van Mercedes-Benz de eerste in reeks gebouwde brandstofcelauto voor. Vanaf 2003 zullen klanten binnen internationale samenwerkingsverbanden de 60 gebouwde auto’s dagelijks in gewone omstandigheden gebruiken en testen. Sinds de voorstelling van de eerste NECAR (New Electric Car) in 1994 heeft DaimlerChrysler als een pionier van de brandstofceltechnologie de ontwikkeling daarvan in grote mate bepaald en heeft het bedrijf 20 conceptvoertuigen voorgesteld. Daarmee werd de technische haalbaarheid van dit richtinggevende principe op basis van de “brandstofcel” bewezen.

Maar voor de “F-Cell” een auto voor Jan en alleman is, moet er nog heel wat ontwikkelingswerk uitgevoerd worden dat de mogelijkheden van één constructeur te boven gaat. Opdat brandstofcellen binnen afzienbare tijd op de markt zouden kunnen komen, moet in de eerste plaats de kwestie van de brandstof en de infrastructuur op internationale schaal opgehelderd worden. Dat moet samen met de politiek en de olie- en energiesector gebeuren. Maar ook de ontwikkelingsingenieurs moeten nog talrijke moeilijkheden overwinnen. Daarbij moeten eerst en vooral het gewicht en de kosten nog verder gedrukt worden, terwijl tegelijk de betrouwbaarheid en de levensduur moeten toenemen. Op dat vlak is de samenwerking tussen producenten noodzakelijk om die belangrijke technologie te doen doorbreken.

Technische gegevens van de “F-Cell” A-klasse van Mercedes-Benz

Het interieur van de “F-Cell” is precies even groot als dat van de andere voertuigen in de A-klasse. De auto heeft een autonomie van ongeveer 150 km en wordt met samengeperste waterstof (350 bar) aangedreven. De “F-Cell” geeft blijk van een wendbaar en dynamisch rijgedrag. De elektrische motor heeft een vermogen van 65 kW en een koppel van 210 Nm. In ongeveer 16 seconden trekt de auto op van 0 tot 100 km/h, terwijl de topsnelheid ongeveer 140 km/h bedraagt. Daarbij komt nog eens dat er helemaal geen emissies zijn, en dat de auto bijzonder geruisloos werkt