15
oktober
2002
|
02:00
Europe/Brussels

DaimlerChrysler stelt de eerste brandstofcel-bussen in berperkte serie voor

  • 30 Mercedes-Benz Citaro-stadsbussen met brandstofcel rijden vanaf 2003 in 10 Europese grootsteden

  • Europese vervoersmaatschappijen testen de brandstofcel-technologie en -infrastructuur in veeleisend dagelijks lijnverkeer

Hij draagt het serienummer „nul“ – de eerste lijnbus van de Europese brandstofcel-busvloot, die onlangs in Stuttgart aan het publiek werd voorgesteld. Vanaf 2003 worden deze bussen op basis van de Mercedes-Benz Citaro bij vervoersmaatschappijen in tien Europese steden ingezet en uitgetest in het veeleisende dagelijkse lijnverkeer. DaimlerChrysler heeft daarmee als eerste onderneming in de brandstofcel-technologie de stap gezet van prototype naar beperkte serie.

Deze voorlopig unieke test verloopt bovendien in de meest uiteenlopende omstandigheden. De bussen moeten zich bewijzen in noordelijke winterkoude en in Spaanse zomerhitte, op vlak terrein en in heuvelachtige streken, zoals bijvoorbeeld in Stuttgart. De emissievrije aandrijving van de brandstofcel-lijnbussen is precies in het stadsverkeer een aanzienlijk voordeel.

Mercedes-Benz Citaro met brandstofcel-aandrijving

De twaalf meter lange Mercedes-Benz Citaro met brandstofcel-aandrijving heeft een actieradius van circa 200 km en – afhankelijk van de door de klant gekozen inrichting - een capaciteit van maximaal 70 passagiers. De brandstofcel-eenheid met een uitgangsvermogen van meer dan 200 kW en de persgasflessen met de tot 350 bar gecomprimeerde waterstof, bevinden zich op het dak van de Citaro-bussen. De topsnelheid bedraagt 80 km/u. Elektrische motor, overbrenging, cardanas en mechanische achteras bevinden zich achteraan in de bus. Drie deuren zonder treden, de doorlopende lagevloerconstructie tot achteraan en de geluidsarme aandrijving zorgen voor een aangename en comfortabele reis voor de passagiers in het openbaar vervoer.

Vanaf 2003 in tien Europese steden in gebruik

De bussen worden vanaf midden 2003 telkens in contingenten van drie voertuigen aan de klanten geleverd. Al in maart 2001 werden de bussen verkocht aan de tien vervoersmaatschappijen die deelnemen aan het Europese brandstofcel-busproject. Deze grootschalige Europese praktijktest zal belangrijke informatie opleveren over de prestaties van de bransstofcel-aandrijving in het dagelijks gebruik. Bovendien worden er bij de vervoersmaatschappijen verschillende mogelijkheden voor waterstofwinning en infrastructuur uitgeprobeerd. De Europese Unie steunt de deelnemende vervoersmaatschappijen financieel in het kader van het project CUTE (Clean Urban Transport for Europe) en ECTOS (Ecological City Transport System). De Citaro-brandstofcel-bussen zullen in de volgende steden worden ingezet: Amsterdam, Barcelona, Hamburg, Londen, Luxemburg, Madrid, Porto, Reykjavik, Stockholm en Stuttgart.

Van prototype tot beperkte serie

De Mercedes-Benz Citaro met brandstofcel-aandrijving is de technologische opvolger van de NEBUS (New Electric Bus). Dit prototype op basis van de stadslijnbus O 405 was de eerste Mercedes-Benz-lijnbus met brandstofcel-technologie, die in 1997 op de weg kwam en heeft intussen zijn technische deugdelijkheid op verschillende plaatsen in de wereld bewezen. De Citaro-stadsbussen zullen nu vele mensen in de praktijk laten kennismaken met deze innovatieve en schone aandrijving. Dagelijks zullen ettelijke duizenden passagiers in heel Europa deze emissievrije technologie van nabij beleven.