08
januari
2001
|
01:00
Europe/Brussels

DaimlerChrysler verkoopt eerste bestelwagen op op brandstofcellen aan Hermes Versand Service

  • Eerste voertuig op brandstofcellen wordt geleverd in 2001
  • DaimlerChrysler is van plan om tegen 2004 meer dan 1 miljard euro te investeren
  • Ontwikkeling van brandstofcellen creëert meer dan 1.000 nieuwe banen
  • Hermes promoot milieuvriendelijke technologie voor de toekomst
DaimlerChrysler heeft aangekondigd dat het in 2001 de eerste Mercedes-Benz Sprinter op brandstofcellen zal leveren aan de bekende pakjesdienst Hermes Versand Service. Gehoopt wordt dat de bestelwagen kan aantonen dat deze alternatieve vorm van aandrijving geschikt is voor dagelijks gebruik, als hij twee jaar lang in levensechte omstandigheden wordt ingezet. DaimlerChrysler werkt al tien jaar lang intensief aan de ontwikkeling van de brandstofceltechnologie en heeft in die tijd al 16 prototypes uitgerust met deze milieuvriendelijke en stille aandrijvingsvorm.

De constructeur is van plan om tussen nu en 2004 ongeveer 1 miljard euro in brandstofceltechnologie te investeren. Volgens deskundigen zijn de vooruitzichten voor de nieuwe aandrijving uitstekend. 'Brandstofceltechnologie is een uiterst veelbelovend en milieuvriendelijk aandrijvingsconcept voor de toekomst,' zegt Dr. Rolf Bartke, hoofd van de business unit Mercedes-Benz Bestelwagens bij Daimler-Chrysler. 'Daarom is DaimlerChrysler niet alleen van plan om op dit vlak zoveel mogelijk knowhow te vergaren, maar ook om het gebruik van deze technologie in de praktijk te promoten. Deze Mercedes-Benz Sprinter effent het pad voor de innoverende pakjesdienst van de volgende eeuw: milieuvriendelijk en stil. DaimlerChrysler biedt zijn klanten de kans om in deze ontwikkeling een hoofdrol te spelen en in een vroeg stadium ervaring op te doen met nieuwigheden.'

Hermes Versand Service vertrouwt op milieuvriendelijke technologie voor de toekomst

Mercedes-Benz hoopt met de Sprinter praktijkervaring op te doen, wat van ontzettend groot belang is voor zijn verdere ontwikkeling. Het in Hamburg gevestigde Hermes Versand Service werd in 1972 opgericht door het Duitse postorderbedrijf Otto. Er werken vandaag ongeveer 7.500 mensen, het wagenpark bestaat uit 3.000 bestelwagens en jaarlijks bezorgt de firma 165 miljoen pakjes. In 2000 bedroegen de inkomsten van het bedrijf 450 miljoen euro.

Gedelegeerd bestuurder Dr. Wolfgang Fürwentsches van Hermes Versand Service over de twee jaar durende testperiode met de brandstofcelaangedreven Sprinter: 'Als eigenaars van een groot wagenpark willen we de ontwikkeling van milieuvriendelijke bestelwagens helpen versnellen. En als lid van de Wasserstoffgesellschaft Hamburg e.V., een vereniging voor de bevordering van waterstoftechnologie, werken we met vier andere bedrijven uit Hamburg samen om vijf waterstofaangedreven bestelwagens met SI-motor uit te proberen. We gaan er echter van uit dat die technologie op niets zal uitlopen, want de brandstofcel is de oplossing van de toekomst. Hamburg heeft nu al twee jaar een tankstation voor waterstof. We zouden in de nabije toekomst graag zien dat bestelwagens met brandstofcellen en een elektrische motor tegen een redelijke prijs op de markt komen.'

'In de toekomst zullen milieuvriendelijke technologieën ontzettend snel ontwikkeld worden en door de expansie van de elektronische handel zullen ze erg belangrijk worden voor de distributiesector,' zegt Dr. Bartke. 'Door de Mercedes-Benz Sprinter samen met Hermes Versand Service in de praktijk uit te proberen, neemt DaimlerChrysler in deze het voortouw.'

De speciaal ontworpen bestelwagen van Mercedes-Benz heeft voorwielaandrijving en rijdt op waterstof in gasvorm. Doordat commerciële voertuigen een opslagplaats als uitvalsbasis hebben, zijn de omstandigheden voor brandstofcelaandrijving ideaal. De bestelwagen is een betrouwbaar voertuig dat geen schadelijke uitstoot produceert en een rijbereik van meer dan 150 kilometer heeft. Met zijn elektrische motor van 55 kW heeft hij een topsnelheid van 120 km/u. Het laadvermogen van de Sprinter-bestelwagen wordt door de brandstofceltechnologie niet beïnvloed. Alleen al in Duitsland heeft de ontwikkeling van de brandstofceltechnologie tot nu toe al meer dan 1.000 nieuwe banen opgeleverd.

De brandstofcel gaat een rooskleurige toekomst tegemoet

Van alle alternatieve aandrijfvormen heeft de brandstofcel de meest rooskleurige toekomst. Ze produceert geen schadelijke uitstoot: wanneer waterstof met zuurstof reageert en elektrische energie vormt, ontstaat alleen waterdamp. Bovendien is de aandrijving met brandstofcellen twee keer zo efficiënt als de SI-motor. Aangezien de brandstofcelaandrijving met een elektrische motor ook minder bewegende onderdelen heeft dan een conventioneel aandrijfsysteem, is ze ook bijzonder stil en comfortabel.
De uitstootloze en stille motor van de bestelwagen op brandstofcellen is een groot voordeel voor het stadsverkeer. Waterstof is als brandstof bijzonder geschikt voor pakjesdiensten, bussen en taxi's, aangezien deze voertuigen geregeld naar een centraal bevoorradingspunt terugkeren om bij te tanken.