18
december
2009
|
01:00
Europe/Brussels

De B-Klasse F-CELL: De eerste elektrische wagen die perfect is geschikt voor dagelijks gebruik, met het dynamisme en het rijcomfort van een tweeliter benzinemotor

Met de nieuwe B-Klasse F-CELL lanceert Mercedes-Benz zijn eerste in serie gebouwde elektrische auto met brandstofcel. De productie van de beperkte reeks van deze ecologische elektrische wagen is reeds van start gegaan. De eerste van de 200 geplande auto’s worden begin volgend jaar aan klanten in Europa en de Verenigde Staten geleverd. Het centrale element van de B-Klasse F-CELL is de nieuwe generatie van de elektrische brandstofcelaandrijving, die zich compact, performant en veilig toont en perfect is aangepast aan dagelijks gebruik. De brandstofcel produceert de stroom voor de aandrijving aan boord van de wagen zelf zonder daarbij vervuilende emissies uit te stoten. De enige substantie die vrijkomt tijdens het proces is water. De voornaamste onderdelen van de aandrijving bevinden zich in de sandwichvloer, die ze beschermt en tegelijk de volledige interieur- en kofferruimte behoudt. Met zijn aanzienlijk rijbereik van bijna 400 kilometer en de beperkte tijd die nodig is om bij te tanken, combineert de B-Klasse F-CELL een lokaal schone mobiliteit met de mogelijkheid om lange ritten af te leggen en met overtuigende prestaties op de weg. Met een vermogen van 100 kW/136 pk en een soeverein koppel van 290 Nm moet de elektromotor qua rijplezier en dynamiek niet onderdoen voor een tweeliter benzinemotor. Over de nieuwe gemengde Europese cyclus verbruikt de B-Klasse F-CELL slechts 3,3 liter brandstof (dieselequivalent) per honderd kilometer.

Vanuit technisch oogpunt steunt de aandrijving van de B-Klasse F-CELL op een geoptimaliseerde versie van het brandstofcelsysteem van de nieuwste generatie. In vergelijking met de A-Klasse F-CELL uit 2004 is het systeem tegelijk compacter (bijna -40 procent) en krachtiger (+40%) terwijl het verbruik daalde (-30%). De voornaamste componenten van de aandrijving zijn:

· de opmerkelijk compacte brandstofcelstack

· de performante lithium-ionbatterij

· drie tanks onder druk die gecomprimeerde waterstof (700 bar) bevatten

· de compacte en lichte aandrijfmotor ter hoogte van de vooras

Volledige persdossier in bijlage