19
maart
2008
|
01:00
Europe/Brussels

De B-Klasse met brandstofcelmotor bewijst zijn deug-delijkheid tijdens wintertests in Zweden

  • Uitgebreide tests bij vriestemperaturen onder de zwaarste omstandigheden

  • Een nieuwe mijlpaal op de weg naar een productierijpe brandstofcelauto

De Mercedes-Benz B-Klasse met brandstofcelmotor is met vlag en wimpel geslaagd in zijn wintertests in Noord-Zweden. Bij temperaturen van –10 °C en lager bewees het emissieloze aandrijfconcept zijn waarde in de uitgebreide testprogramma’s. Zo werd bijvoorbeeld het startvermogen bij vriestemperaturen heel zwaar op de proef gesteld. Hoewel Daimler Research al een technische oplossing gevonden had voor het startvermogen van de brandstofcel bij een temperatuur van –25 °C, ging de aandacht van de ingenieurs hier in de eerste plaats naar de wisselwerking tussen de verschillende onderdelen in echt winterse omstandigheden. Een ander aandachtspunt tijdens de wintertests was de wegligging, waarbij het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) aan de speciale vereisten van een brandstofcelvoertuig aangepast werd. Een bijzonder aspect in dat verband is de snelheidsregeling van een elektrische motor die heel anders verloopt dan bij een gewone verbrandingsmotor.

Dr. Thomas Weber, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en bevoegd voor onderzoek en ontwikkeling bij Mercedes Benz Cars, trok positieve besluiten uit de tests: “De resultaten van de wintertests bewezen dat we met dit innovatieve aandrijfconcept op het juiste spoor zitten en dat we een andere belangrijke stap gezet hebben op weg naar de serieproductie van brandstofcelauto’s. Zoals in de standaard testprogramma’s voor conventionele voertuigen, zullen we de B-Klasse F-CELL in de loop van de volgende maanden nog aan zware proeven blijven onderwerpen.”

Eerste kleine reeksen vanaf 2010

Mercedes-Benz zal de eerste reeks emissieloze brandstofcelauto’s in de zomer van 2010 op de markt brengen. De kleinschalige productie van de B-Klasse F-CELL gaat begin 2010 van start. Om dat innovatieve voertuig aan te drijven, wordt gebruik gemaakt van een brandstofcelmotor van de nieuwste generatie. Die is veel compacter, terwijl hij tegelijk een hoger vermogen ontwikkelt en perfect geschikt is voor alledaags gebruik.

Het verbeterde brandstofcelsysteem dat Mercedes-Benz in 2005 in het onderzoeksvoertuig F 600 HYGENIUS voorstelde, vormt de technische basis van de aandrijving in de B-Klasse F-CELL. Dat bijzonder compacte brandstofcelsysteem heeft een veel hoger rendement dan de vorige generaties. De nieuw ontworpen “stack”, de brandstofcelmodule, is ongeveer 40% kleiner, maar wekt toch 30% meer vermogen op. Tegelijk werd het verbruik in vergelijking met dat van de F-Cell A-Klasse met 16% teruggedrongen. Het systeem heeft ook geen probleem met koudstarten, dankzij innovaties zoals de elektrische turbolader voor de luchtaanvoer en het nieuwe bevochtigings- en ontdampingssysteem.

Het systeem van de B-Klasse F-CELL is verfijnder, compacter en tegelijk efficiënter dan dat van de F-Cell A-Klasse. De elektrische motor ontwikkelt een maximumvermogen van 100 kW/136 pk en een maximumkoppel van 320 Nm. Dat betekent dat de B-Klasse F-CELL bijzonder goede rijprestaties levert, beter zelfs dan met een standaard benzinemotor van 2,0 liter. Tegelijk verbruikt de emissieloze brandstofcelmotor in deze gezinsvriendelijke en compacte auto het equivalent van 2,9 liter dieselbrandstof per 100 km – en dat alles zonder dat er emissies vrijkomen.

De brandstofcelvloot van Daimler AG heeft nu ongeveer 3,8 miljoen zuivere kilometers afgelegd waardoor het bedrijf over meer gegevens, deskundigheid en ervaring beschikt dan gelijk welke andere constructeur. Met ongeveer 100 voertuigen heeft Daimler AG de grootste brandstofcelvloot van de wereld. De conceptvoertuigen, personenvoertuigen, bestelwagens en Citaro stadsbussen van de constructeur worden in dagelijkse omstandigheden door consumenten uitgetest.

Over Daimler

Daimler AG, Stuttgart, omvat de afdelingen Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Daimler Financial Services, Mercedes-Benz Vans en Daimler Buses. Dat maakt van de groep een van de belangrijkste internationale leveranciers van hoogwaardige personenauto’s en de grootste producent ter wereld van bedrijfsvoertuigen. Daimler Financial Services biedt een volledig pakket financiële diensten aan, met inbegrip van financiering, leasing, verzekering en vlootbeheer. Daimler verkoopt zijn producten in haast alle landen van de wereld en exploiteert productievestigingen op de vijf continenten.

Gottlieb Daimler en Karl Benz, de stichters van het bedrijf, schreven geschiedenis toen ze in 1886 de auto uitvonden. Als een pionier in de autobouw is voor het Daimler tegelijk een ambitie en een plicht om zijn verantwoordelijkheden ten opzichte van de samenleving en het milieu na te komen en om veilige en duurzame mobiliteitsoplossingen voor de toekomst te ontwikkelen – met baanbrekende technologieën en hoogwaardige producten.

Naast Mercedes-Benz, omvat het aanbod van Daimler vandaag de merken smart, Maybach, Freightliner, Sterling, Western Star, Mitsubishi Fuso, Setra, Orion en Thomas Built Buses. De aandelen van het bedrijf worden genoteerd op de beurzen van Frankfurt, New York en Stuttgart (beursafkorting DAI). In 2007 verkocht de groep die meer dan 270.000 medewerkers telt, 2,1 miljoen voertuigen. De inkomsten bedroegen ongeveer 99,4 miljard euro en de EBIT 8,7 miljard euro. Als een bedrijf met de ambitie om altijd topprestaties te leveren, streeft Daimler naar een duurzame groei en winstgevendheid en wil het bedrijf tegelijk zijn leiderspositie in de sector behouden.