23
december
2010
|
01:00
Europe/Brussels

De C-Klasse van de nieuwe generatie

De nieuwe C-Klasse die in de lente van 2011 op de markt komt, is een doorgedreven modernisering van het huidige model. De voor- en achterzijde van dit goed verkopende model krijgen een opvallender design. Het optionele kleurenscherm met hoge resolutie in het combi-instrument, het nieuwe instrumentenbord met zijn sierlijke, gegreinde oppervlak en de opvallende sierelementen benadrukken het hoogwaardige karakter van het interieur. Het brandstofverbruik ligt dankzij de nieuwe motoren, de verbeterde automaat 7G-TRONIC PLUS en de ECO start/stop-functie tot 31% lager. Tien nieuwe hulpsystemen, van het concentratiehulpsysteem ATTENTION ASSIST tot de afstandsregeling DISTRONIC PLUS, zijn nu voor deze bouwreeks beschikbaar. De nieuwe generatie van telematicatoestellen ten slotte omvat internettoegang en een 3D-navigatieweergave met levensechte beelden van steden.

"Op het vlak van rij- en veiligheidssystemen biedt ons best verkochte model nu hetzelfde comfort- en veiligheidsniveau als onze luxemodellen. En met de talrijke hoogwaardige voorzieningen in het interieur dat aan dat van de nieuwe CLS-Klasse herinnert, stelt de C-Klasse een volledig nieuwe norm in zijn segment, meer bepaald op het vlak van de prijs-kwaliteitverhouding,” zegt Dr. Joachim Schmidt, directeur Sales amp; Marketing bij Mercedes-Benz Cars. De modernisering van het interieur wordt aangevuld met een nieuwe generatie van telematicasystemen die niet alleen compleet nieuwe schermen omvatten, maar ook vanuit de auto toegang tot het internet bieden.

Meer dan 2000 nieuwe onderdelen maken het verschil tussen de nieuwe generatie van de C-Klasse en zijn voorganger. De berline- en breakversies kunnen vanaf 10 januari 2011 besteld worden. Het model zelf komt vanaf maart 2011 in Europa op de markt. Bovenop de basisversie – die nu een lederen stuurwiel mee krijgt – vormen de twee design- en uitrustingslijnen ELEGANCE en AVANTGARDE de basis voor het individualiseringsprogramma van de C-Klasse. Beide lijnen zijn nu nog beter van elkaar te onderscheiden.

De C-Klasse is de modelreeks met de hoogste verkoopcijfers in het aanbod van Mercedes-Benz en is daarom van bijzonder groot belang voor de constructeur. Het huidige model heeft sinds het in maart 2007 op de markt kwam, meer dan één miljoen kopers in de hele wereld gevonden. Sinds de eerste C-Klasse (die als het model 190 door het leven ging) geïntroduceerd werd, heeft Mercedes-Benz meer dan 8,5 miljoen auto’s in dat marktsegment verkocht. En ook nog in 2010 nam de C-Klasse op vele markten bij de inschrijvingen van nieuwe voertuigen een plaats in de kopgroep in.

Dynamisch, vastberaden en zelfzeker: het koetswerk

De voorbumper heeft expressievere en dynamischere contouren gekregen, waardoor de voorzijde van de auto nauwer aansluit bij de nieuwe vormtaal van het merk. Dat begint bij een krachtiger omlijsting van de radiatorrooster. De centrale luchtinlaat die naar boven in een V-vorm open waaiert, vormt een visuele basis voor de radiatorrooster. Vanuit de sportieve V-vorm in het midden van de bumper vertrekken krachtig gevormde zijstukken, die onder de koplampen doorlopen en in de karakterlijnen op de flanken overgaan. Door de lage positie van de zijdelingse luchtinlaten in de bumper lijkt de auto dicht tegen het wegdek aan te liggen.

De berline en de break zijn voorzien van een nieuwe aluminium motorkap die het gewicht en dus ook het verbruik vermindert. De contouren van de motorkap ter hoogte van de koplampen en de radiatorrooster benadrukken nog meer dan vroeger de V-vorm van de voorzijde. Een kenmerk dat samen met de nieuw ontworpen koplampen de voorzijde een bijzonder vastberaden lijn bezorgt.

De vorm van de koplampen die van een heldere lens voorzien zijn, werd gewijzigd om een dynamisch en zelfbewust verschijningsbeeld te creëren. Samen met de motorkap, de radiatorrooster en de bumper vestigen ze extra de aandacht op ze de V-vorm van de voorzijde. Daarbij spelen zowel de externe vorm van de koplampen als het inwendige van de lichtblokken een rol. De koplampen met hun heel precieze indeling ogen bijzonder modern dankzij de wisselwerking tussen matte en hoogglanzende oppervlakken. De halogeenkoplampen hebben een klassieke opstelling, met de dimlichten langs buiten en de verstralers langs binnen. De richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de hoek die de koplampen met de spatborden maken.

Bij de optionele bi-xenonkoplampen met het Intelligent Light System (ILS) versterkt een rij van lichtmodules nog de indruk van diepte. Standlichten met een kenmerkende C-vorm benadrukken het nachtdesign. Achter het standlicht is een bochtverlichting gemonteerd die tot de buitenste hoofdmodule van de koplamp doorloopt. Die drie niveaus in de koplamp worden verbonden door een dwarse strip die door de hele binnenkant van de koplamp met haar krachtige contrasten en glanzende en matte zones loopt. De brede, horizontale richtingaanwijzer met led’s is de blikvanger in het onderste deel van de koplamp. Daarnaast is de C-Klasse ook al van op grote afstand te herkennen aan de horizontale dagrijlichten in led-techniek die in de bumper geïntegreerd zijn.

Bij de achterbumper werden de lichtvangende contouren en scheidingslijnen gewijzigd om de breedte van de berline en de break nog sterker te onderstrepen. Die wijziging is bijzonder duidelijk in de buitenste partijen van de lichtvangende contouren die nu steiler naar de achterlichten oplopen. Een ononderbroken lichtvangende contour op de bovenzijde van de achterbumper loopt door tot op de flanken. Daardoor ontstaat er een verbinding tussen de achterzijde en de flanken die het sportieve karakter van de achterzijde onderstreept. Een egale afdekplaat zorgt ervoor dat de achterlichten nog sterker dan vroeger in de achterzijde geïntegreerd zijn. De kenmerkende meander, die naar vroegere modellen verwijst, zit nu binnen in het lichtblok. De opvallende diepte-indruk is te danken aan de centraal gemonteerde led-richtingaanwijzer. Die lijkt als het ware voor de rode lichtbanden boven en onder, waarvan de led’s dieper liggen, te zweven. In het duister verhogen de achterlichten in grote mate de herkenbaarheid.

Dankzij zijn aerodynamische kenmerken draagt het koetswerk aanzienlijk bij tot de efficiëntie van de C-Klasse. Die heeft een Cx-waarde van 0,26 waardoor hij de norm in zijn categorie is. Bovendien heeft hij een frontoppervlak van maar 0,57 m² (Cx x A) zodat hij met minder weerstand door de lucht klieft dan de meeste compacte auto’s.

Sportief, hoogwaardig interieur

Bij het design van het interieur ging de aandacht hoofdzakelijk naar de nieuwe vormgeving van het instrumentenbord met de ingebouwde display en de nieuwe oppervlakstructuur. De oppervlakken van de bedieningselementen die nu gegalvaniseerd zijn, vertonen ook meer detail. De centrale display is nu ondergebracht in een getrapte uitbreiding van het combi-instrument. Het combi-instrument zelf en een discrete, lichtvangende lijn lopen langs de kant van de voorpassagier voort. De centrale, trapeziumvormige luchtmonden en de buitenste, ronde luchtmonden trekken met hun gegalvaniseerde bekleding de aandacht op zich.

De brede bekledingsstrook is een belangrijk onderdeel van het nieuw ontworpen instrumentenbord. Ze loopt van de centrale luchtmonden langs de passagierskant tot de buitenste luchtmond. De onderzijde van het bovenste deel van het instrumentenbord loopt van haar kant door tot in de gordellijnen van de deurpanelen. Die hebben op hun beurt een nieuwe oppervlakstructuur gekregen.

Het bedieningspaneel van de communicatie- en informatie-eenheid van de nieuwe generatie valt op door de hoogglanzende sierstukken. De combinatie van toetsen, hoogglanzende oppervlakken en gekartelde regelwieltjes zet de waardevolle indruk die het interieur maakt, kracht bij. Is de vernieuwde C-Klasse met de telematica van de nieuwe generatie uitgerust, dan is er als optie een kleurenscherm met hoge resolutie voor het combi-instrument beschikbaar.

U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.