25
augustus
2011
|
02:00
Europe/Brussels

De compacte monovolume geherdefinieerd

De nieuwe Mercedes-Benz Klasse-B is in vele opzichten een echte topper: qua comfort en ruimte trekt hij de lijn van zijn voorganger door maar hij is nu nog aanzienlijk efficiënter en dynamischer geworden. Je merkt onmiddellijk dat deze compacte Sports Tourer sportieve ambities heeft: de carrosserie is verlaagd en de zetels staan rechter.

Dit nieuwe model met voorwielaandrijving is uitgerust met een nieuwe drukgevulde viercilinder-benzinemotor met rechtstreekse inspuiting, een nieuwe dieselmotor, een nieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling, een nieuwe mechanische versnellingsbak en nieuwe rijhulpsystemen. Daarmee luidt het een nieuw tijdperk in het gamma compacte Mercedes-Benz-wagens in, ook op technologisch vlak.

“In de hele geschiedenis van Mercedes-Benz hebben wij bij een modelwijziging nooit zoveel vernieuwingen doorgevoerd,” aldus een fiere Thomas Weber, directielid van Daimler aan het hoofd van de researchafdeling van de groep en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Mercedes-Benz-wagens. “Onze B-Klasse-klanten zullen onmiddellijk van deze revolutie kunnen genieten. Dit model kan niet alleen voorbeeldige verbruikscijfers en CO2-uitstootwaarden voorleggen, de klant krijgt een uitzonderlijk ruime wagen, perfect rijplezier en een veiligheidsniveau dat in dit segment ongezien is.”

De nieuwe B-Klasse zal in wereldpremière te zien zijn op het komende internationale Autosalon van Frankfurt (IAA, van 13 tot 25 september) en vanaf november bij de verdelers staan. Hij is 4.359 mm lang, 1.557 mm hoog en 1.786 mm breed.


Design: een elegante lijn die ruimte schep
t

De nieuwe B-Klasse is een Mercedes Sports Tourer pur sang: hij biedt het comfort van een berline, het volume en het profiel van een monovolume - met zijn rechte achterklep - en een indrukwekkend dynamisme. Zijn lijn past perfect bij deze omschrijving: de voor- en achterpartij lijken wel in de breedte uitgerekt, met een indrukwekkend sierrooster en langwerpige koplampen. Die indruk wordt nog versterkt door de verbrede voorruit, de in twee gedeelde, horizontaal en naar elkaar toebuigende achterlichtblokken en de grote achterklep met verlaagde laaddrempel.

Het flankdesign geeft een perfect beeld van het sportieve karakter en de buitengewone aerodynamische klasse van dit nieuwe model. De motorkap gaat in een vloeiende lijn over in de dakstijlen die naar achter doorlopen en in een golvende lijn naar beneden duiken tot aan de opvallende spoiler. De profiellijn in het dak geeft het silhouet van de wagen extra lengte. De indrukwekkende wielkasten, geprofileerd met ultradynamische lijnen onder de gordellijn, zijn de sportieve expressie van het moderne stijlconcept van het merk. De dynamische zijdrempelbekleding completeert het geheel en geeft de wagen in zekere zin een lichte look. Symbolisch voor het raffinement tot in de kleinste details: de nieuwe elegante koplampen met “zaklampeffect” bewijzen dat het merk het als fabrikant van prestigewagens ook in het compacte segment wil waarmaken.


Een aerodynamisch profiel en een verbluffende Cw-waarde voor een monovolume

Met een uitzonderlijke Cw van nauwelijks 0,26 steekt de nieuwe B-Klasse royaal boven zijn concurrenten uit. De wagen heeft een bijzonder aerodynamische profiel, maar om deze uitmuntende waarde te bereiken was nog een hele reeks detailverbeteringen nodig, zoals de optimalisering van de luchtstroming rond de voorwielen, de aanpassing van het chassisprofiel en de verbetering van de koelluchtstroming. Van de talrijke andere details zijn zeker de gekartelde windgeleiders aan de wielkasten het vermelden waard - waarvoor trouwens een octrooi werd aangevraagd. Als de wagen uitgerust wordt met het technologische ECO-Pack, waar we later op terugkomen, kan de nieuwe B-Klasse zelfs mee met de kampioen van de aerodynamica, de E-Klasse Coupé, met een Cw van 0,24 die absoluut sensationeel is voor een monovolume-berline.


Nieuw concept: minder hoog van buiten en toch meer binnenruimte

Het nieuwe bouwplan vertaalt de sportieve ambities van de nieuwe B-Klasse in cijfers, te beginnen met zijn verlaagde hoogte. Met slechts 1.557 mm is het nieuwe model bijna 5 cm lager dan zijn voorganger. Ook de zithoogte ten opzichte van de rijbaan werd verlaagd (- 86 mm) om het instappen te vergemakkelijken zonder dat dit ten koste van de zichtbaarheid gaat.

Als antwoord op de wens van vele klanten werden de zetels rechter gezet, en toch is de hoofdruimte vergroot. Met een maximale interieurhoogte van 1.047 mm vooraan (zonder zonnedak) is de nieuwe B-Klasse ook wat betreft ruimte de nummer één van de klas. Dankzij de rechter geplaatste, ergonomische zetels en de verlaagde vloer heeft de wagen achteraan een beenruimte (976 mm) die groter is dan die van de E-Klasse en de S-Klasse en die ongeëvenaard is in het compacte segment.

De B-Klasse zal eveneens geleverd kunnen worden met de optie die EASY-VARIO-PLUS gedoopt werd, een systeem waarmee je in een handomdraai het interieur verandert in een grote koffer waar je volumineuze bagage in kwijt kunt.
Het EASY-VARIO-PLUS-systeem maakt het onder andere mogelijk de achterbank maximum 140 mm te verschuiven (waardoor het koffervolume van 488 tot 666 liter wordt vergroot) en omvat ook een tot op het zitkussen van de passagierszetel neerklapbare rug.


Interieurdesign: een nieuwe dimensie van luxe

Materialen van topkwaliteit, fijn gestructureerde oppervlakken, luxe-accenten, een onberispelijke afwerking en een bijzonder rijke uitrusting - dat is het interieurprofiel van de nieuwe B-Klasse die de lat in het compacte segment nog maar eens hoger legt.

Talrijke onderdelen die tot nog toe voorbehouden waren aan wagens uit hogere gamma's zijn nu te vinden op de B-Klasse en dat bewijst het streven van Mercedes-Benz om al zijn wagens niet alleen een waardevolle look te geven, maar ook om veel aandacht te besteden aan de kwaliteit van de uitrusting. Zo kan het dashboard bijvoorbeeld in optie bekleed worden met gestikt ARTICO-similileder. Daarnaast heb je met de vier beschikbare uitrustingspakketten (Chrome, Sports, Exclusive en Light and Sight) de mogelijkheid om de wagen helemaal naar jouw persoonlijke smaak samen te stellen.

Als je in de wagen stapt kan je niet naast het driedimensionale decoratie-element kijken dat het hele dashboard overspant. Het is verkrijgbaar in vier varianten waarmee je het interieur een moderne, sportieve of klassieke toets geeft. Ze hebben alleszins één ding gemeen: het zijn kwaliteitsproducten die makkelijk te onderhouden zijn en de tand des tijds moeiteloos doorstaan, en ze zijn ook gewoon heel mooi en voelen aangenaam aan.

In het midden bevinden zich drie grote ventilatiekanalen met roosters in stervorm - een onuitgegeven oplossing - die het sportieve karakter van de wagen benadrukken en door hun design het emotionele effect versterken. Boven die ventilatiekanalen zit een scherm, verkrijgbaar in twee maten (5,8" en 7") dat in de lucht lijkt te zweven. Dit kleurenscherm (TFT) heeft een zwartglanzend frontpaneel met een gegalvaniseerd kader en het is een bijzonder mooi onderdeel van het interieur.

Ook het driespaaksstuur, met een zilvergrijs verchroomd sierstuk op de centrale spaak op alle versies, het cluster van vier ronde, analoge instrumenten met neerhangende wijzers die op 6 uur staan en zetels met contrasterend stikwerk, versterkt het sportieve imago van de nieuwe compacte Mercedes-Benz.


Aandrijflijn: prioriteit aan de efficiëntie

De nieuwe B-Klasse is verkrijgbaar met nieuwe benzine- en dieselmotoren die gekoppeld zijn aan nieuwe versnellingsbakken in een manuele of automatische versie. Deze onderdelen zijn volledig door Mercedes-Benz ontwikkeld en vervaardigd in de vestigingen in Stuttgart-Untertürkheim, Stuttgart-Hedelfingen, Rastatt (Baden-Würtemmberg), Gaggenau (Baden-Würtemmberg) en Kölleda (Thüringen). Doordat de motoren en versnellingsbakken tegelijkertijd ontwikkeld werden vormen ze een perfecte tandem, waardoor bijvoorbeeld de ECO-stop/start-functie standaard op alle B-Klasse-modellen kon worden geïnstalleerd.

De nieuwe motoren zijn pareltjes van toptechnologie en ze onderscheiden zich door een maximale efficiëntie, lopen bijzonder regelmatig en zijn zeer geluidsarm, met uitzonderlijke hernemingen bij lage toerentallen. De nieuwe motoren zijn licht en gesofistikeerd, om nu reeds aan de milieunormen van de toekomst te beantwoorden. Ze zijn gemaakt om dwarsgeplaatst te worden, vanwege het drukvullingssysteem dat aanwezig is op alle versies. De twee versnellingsbakken zijn bijzonder klein. De nieuwe B-Klasse heeft een draaicirkel van slechts 11 meter, wat erg weinig is voor een wagen met voortractie. Het geheel motor/versnellingsbak rust op vier ophangingslagers: een motorlager, een versnellingsbaklager en twee triangeldraagarmen voor een betere respons op het gedrag van motoren met een hoog koppel en een zo laag mogelijk geluidsniveau. In de versnellingsbakslager zit een hydraulische schokdemper die een essentiële rol speelt in het uitzonderlijke rijcomfort dat de wagen biedt.

De nieuwe viercilinder-benzinemotoren luiden een volledig nieuwe generatie motoren in (interne code M270). Het verbrandingssysteem is geïnspireerd op de derde generatie directe inspuiting van Mercedes-Benz die vorig jaar verscheen op de V6 en V8 BlueDIRECT-motoren. Daarmee heeft deze technologie ook haar weg gevonden naar het compacte segment. De nieuwe viercilindermotoren zijn zodanig ontworpen dat ze zowel dwars als in de lengte geïnstalleerd kunnen worden. Op de nieuwe B-Klasse zullen ze in eerste instantie aangeboden worden met een cilinderinhoud van 1.6 l. De B 180 ontwikkelt 90 kW (122 pk), tegenover 115 kW (156 pk) voor de B 200. Deze beide versies bereiken hun respectieve maximumkoppel (200 Nm en 250 Nm) vanaf 1.250 t/min.

De nieuwe viercilinder-diesel van zijn kant is een geëvolueerde versie van de OM651-motor die reeds werd aangeboden in het hogere gamma (van de C-Klasse tot de S-Klasse). Hij is uitgerust met een directe common-rail-inspuiting van de derde generatie. De cilinderinhoud werd verlaagd tot 1.8 l en hij is op technisch gebied op vele punten verbeterd. Het is de eerste dwarsgeplaatste diesel op een Mercedes-Benz. De B 180 CDI-versie ontwikkelt 80 kW (109 pk) en de B 200 CDI-versie 100 kW (136 pk). Op de 80 kW-versie wordt het maximumkoppel bereikt bij 250 Nm vanaf 1.400 t/min, en de 100 kW-versie levert een koppel van 300 Nm vanaf 1.600 t/min.

De introductie van de automatische 7G-DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling op de B-Klasse is nog zo'n belangrijke nieuwigheid bij Mercedes-Benz. Deze versnellingsbak met zeven versnellingen past zich met buitengewone souplesse aan de variaties in toerental van de motor aan. Dankzij een elektrische oliepomp is de versnellingsbak compatibel met de stop/start-functie. Hij verandert naadloos van versnelling en biedt zodoende het comfort van een automatische versnellingsbak met de efficiëntie van een manuele versnellingsbak.

Ook de nieuwe manuele zesversnellingsbak valt op door zijn kleine formaat. Hij is voorzien van drie assen en heeft een groot aantal componenten gemeen met de DCT-versnellingsbak. Hij onderscheidt zich door het grote schakelcomfort, het bedieningsgemak, de minimale interne wrijving en het geringe gewicht.


Onderstel: de Sports Tourer wordt een atleet met klasse

“Uitzonderlijk wendbaar,” zo luidt het unanieme oordeel van de bestuurders die reeds de gelegenheid gehad hebben om de nieuwe B‑Klasse te testen. Drie essentiële factoren hebben het mogelijk gemaakt het dynamisme van de nieuwe B-Klasse in vergelijking met het vorige model aanzienlijk te verbeteren, zonder afbreuk te doen aan het comfortniveau van het eerste model. De Mercedes-ingenieurs hebben het zwaartepunt van de nieuwe B-Klasse verlaagd, de wagen heeft een multilink-achteras met 4 draagarmen en het ESP

® -systeem dat het dynamisch rijgedrag regelt werd nog verbeterd. Klanten die nog verder willen gaan in het dynamisme van de wagen kunnen bovendien kiezen voor een sportonderstel (in optie) waarmee het accent nog meer komt te liggen op het sportieve karakter van de wagen, door de verlaging van het zwaartepunt met 20 mm, het gebruik van sportschokdempers met selectieve demping en parameterbesturing.



Mechanische stuurinrichting met elektrische ondersteuning

De elektromechanische stuurinrichting van de nieuwe B-Klasse werd volledig herbekeken. De elektromotor van de servodirectie is voortaan rechtstreeks op het stuurhuis geplaatst (Dual Pinion EPS-systeem). Op bestelling kan de wagen geleverd worden met parameterbesturing, in combinatie met het Sport Pack. De overbrenging is voortaan aanzienlijk directer naarmate de draaihoek vergroot en dat heeft een positieve weerslag op de handelbaarheid en de wendbaarheid van de wagen.

De elektromechanische besturing draagt actief bij aan de uitstekende balans van de wagen in termen van efficiëntie aangezien ze enkel energie verbruikt wanneer de bestuurder effectief kracht uitoefent op het stuur.


Nieuwe rij- en remhulpsystemen om het risico op aanrijdingen te verminderen

De nieuwe B-Klasse biedt een wereldexclusiviteit in het segment van de compacte wagens: om het risico op aanrijdingen te verkleinen is hij uitgerust met een aanrijdingspreventieradar met een bekrachtigd, adaptief noodremsysteem. Het systeem werd COLLISION PREVENTION ASSIST gedoopt en het verwittigt de verstrooide bestuurder met een geluids- en visueel signaal als het een obstakel detecteert en bereidt een bekrachtigde en zo nauwkeurig mogelijke noodstop voor, die wordt ingezet zodra de bestuurder het rempedaal krachtig intrapt.

In tegenstelling met de systemen die op de markt beschikbaar zijn in het segment van de compacte wagens is dit nieuwe COLLISION PREVENTION ASSIST-remhulpsysteem niet enkel bedoeld voor stadsverkeer en om kleine schade te voorkomen. Het is veeleer een vernieuwende oplossing voor alle klassieke aanrijdingen vanaf een snelheid van 30 km/u. Mercedes-Benz verwacht dat dit nieuwe veiligheidssysteem een positieve, actieve rol zal spelen in situaties met ongevalsrisico.

Dankzij de “vulgarisering” van de veiligheidssystemen kon in de nieuwe B-Klasse een hele reeks rijhulpsystemen geïntegreerd worden die ontleend zijn aan wagens uit het hogere gamma, onder meer:

· Adaptieve koplampen

· Dodehoek- en lijnoverschrijdingswaarschuwing

· ATTENTION ASSIST-systeem (standaard)

· Waarschuwing snelheidsbeperking (met verkeersbordenherkenning)

· Actief parkeerhulpsysteem

· HOLD-functie (standaard op de 7G-DCT-versnellingsbak)

· Klimhulpsysteem

· LINGUATRONIC

. systeem met spraakherkenning


· Achteruitrijcamera

· DISTRONIC PLUS


Een première in het compacte segment: het PRE-SAFE®-systeem

Exclusief in het compacte segment: de nieuwe B-Klasse is uitgerust met het PRE-SAFE

®-systeem, een preventief beschermingssysteem voor de inzittenden dat in 2002 op de S-Klasse werd geïntroduceerd en geleidelijk aan ook op de andere gamma's wordt toegepast. De belangrijkste onderdelen van het PRE-SAFE®-systeem zijn de omkeerbare gordelspanners, het automatisch sluiten van de zijruiten en het zonnedak in geval van een kritieke zijwaartse versnelling en de volledig elektrische verplaatsing van de passagierszetel vooraan met geheugenfunctie in een positie die de best mogelijke werking van de veiligheidssystemen garandeert. Het PRE-SAFE®-systeem wordt in principe enkel geactiveerd in situaties waarin de versnelling in de lengterichting of zijwaarts kritiek blijkt en het kan ook tussenbeide komen in samenwerking met andere specifieke rijhulpsystemen.

De beschermingssystemen van de nieuwe B-Klasse zijn vooral gebaseerd op het principe dat het om een gezinswagen gaat en daarom worden ook de passagiers achteraan niet vergeten: voor hen is de wagen standaard uitgerust met gordelspanners, spankrachtbegrenzers en in de hoogte verstelbare gordels op de buitenste plaatsen. Op aanvraag kunnen achteraan ook zij-airbags geïnstalleerd worden. Net als op het vorige model kan de nieuwe B-Klasse uitgerust worden met geïntegreerde kinderzitjes en een automatische kinderzitjessensor (AKSE). Voor de bestuurder en de passagier vooraan zijn er nieuwe heupairbags die ook de borst beschermen. Voor de perfecte hoofdbescherming zorgt de gordijnairbag die standaard voorzien is.


Multimediasysteem COMAND Online met internetverbinding

Een internetverbinding, het LINGUATRONIC-bedieningssysteem met spraakherkenning, twee navigatiesystemen naar ieders budget, interfaces voor draagbare audiotoestellen en een intuïtief bedieningssysteem - zo ziet de informatie- en communicatie-uitrusting van de nieuwe B-Klasse eruit en dat is opnieuw een vorm van comfort en functionaliteit die tot nog toe voorbehouden was aan wagens uit hogere gamma's. Maar dat hoeft geen verbazing te wekken als je weet dat de wagen uitgerust is met Mercedes-Benz-multimediacomponenten van de laatste generatie zoals de keuzedrukknop voor de armsteun en de draairegelknop op het bedieningspaneel die overgenomen werden uit andere Mercedes-Benz-gamma's.

Het COMAND Online-multimediasysteem geeft rechtstreeks toegang tot het internet. De klant kan dus als hij stilstaat vrijuit surfen of een Mercedes-Benz-applicatie opstarten. De pagina's hiervan verschijnen snel en zijn makkelijk te raadplegen, zelfs tijdens de rit. Bij de geïntegreerde applicaties zitten onder meer een lokale zoekfunctie via Google™ en andere diensten zoals het weerbericht of het sociale netwerk Facebook. Het is ook mogelijk een van tevoren via Google Maps geconfigureerde reisroute te downloaden en naar de wagen te sturen.


Klaar voor de toekomst met het modulaire “Energy Space“-concept

Dankzij het nieuwe, modulaire

“Energy Space”-concept is de nieuwe B‑Klasse nu reeds klaar voor nieuwe aandrijfsystemen. Door de speciale structuur van de carrosserie kan de bodemplaat aangepast worden voor de installatie van een alternatief aandrijfsysteem. Onder de achterbank kan zo een dubbele vloer gecreëerd worden waarin de batterijen van het nieuwe systeem ondergebracht kunnen worden.