18
april
2013
|
02:00
Europe/Brussels

De Concept GLA van Mercedes-Benz

De Concept GLA van Mercedes-Benz

Dagelijks ontsnappen

Brussel. Met de Concept GLA, die van 21 tot 29 april 2013 op het autosalon van Sjanghai zal worden getoond, levert Mercedes-Benz een hoogstaande compacte SUV af. De Concept GLA koppelt een dynamisch design aan het karakter van een echte vrijetijdsauto. Onder de motorkap van deze 4.383 mm lange, 1.978 mm brede en 1.579 mm hoge concept-car ligt een viercilinder-turbobenzinemotor van 1.991 cm³ die 155 KW (211 pk) ontwikkelt. Dat vermogen wordt op de weg overgebracht via de 7G-DCT-automaat met dubbele koppeling en de 4MATIC-vierwielaandrijving. De voornaamste innovatie van de wagen schuilt echter in de lichtblokken met lasertechnologie vooraan. Die verlichten niet alleen de weg maar dienen ook als videoprojectoren.

Het koetswerkdesign: een losse kijk op de stijlelementen van SUV’s

Op deze concept-car vertaalt de innovatieve geest van de ontwerpers zich in een reeks opvallende eigenschappen. Voorbeelden daarvan zijn de imposante gewelfde motorkap en het uiterst sportieve radiatorrooster met centrale ster. De herwerkte cirkel rond de ster loopt uit in twee zijdelingse spijlen. De ‘softcubes’ pakken uit met nog een nieuwigheid: de rechthoekige elementen met zachtere vormen die het radiatorrooster vorm geven bevinden zich ook ter hoogte van de deurdrempels en de uitlaatpijpen.

De opvallende buitenspiegels met dubbele arm zijn voorzien van een bescherming met pennen, die net als de bodembescherming aangeeft dat deze wagen tot de SUV-familie behoort. Om nog meer blikken naar zich toe te trekken, kreeg de Concept GLA een matzilveren Alubeam-lak.

In profiel straalt de Concept GLA kracht en zelfzekerheid uit. Conform de stijlfilosofie van het merk strekt de duikende lijn (‘dropping line’) zich uit van de voorste lichtblokken tot de achterste wielkasten. De gordellijn, die is getooid met een sierstrip, is gebogen ter hoogte van de achterdeur en loopt achteraan terug omhoog. De rib ter hoogte van de zijdelingse karakterlijn en oplopende lijn onderaan het koetswerk lijkt de ‘dropping line’ te willen vervoegen en creëert zo een exclusief lijnenspel dat de auto een dynamisch en vloeiend profiel geeft. Op dit vijfdeursmodel komen de erg fijne en volledig wegklapbare handgrepen naar buiten wanneer men een toets indrukt. De frameloze ruiten onderstrepen het coupékarakter van deze stijlstudie.

De 20”-velgen met vijf spaken in de vorm van turbineschoepen zijn geschoeid met bandenmaat 255/45 R20. Ze werden speciaal voor de Concept GLA ontwikkeld: hun rand vervoegt de lijnen van de spaken en lijkt ze uit te rekken.

De brede schouders ter hoogte van de wielkasten achteraan worden nog extra benadrukt door de naar binnen staande deurstijlen en lopen door tot aan de achterlichten. Zo wordt de breedte van de achterkant sterk benadrukt. De vormgeving oogt gespierd maar niet agressief. Die indruk wordt nog versterkt door de gewelfde achterruit en de chroomstrip op de achterlichten. Ook de ruim bemeten dakspoiler zal beslist heel wat nieuwsgierig blikken ontlokken. Hij verlengt de achterkant van het dak op esthetische wijze en omvat het derde remlicht.

Ter hoogte van de aankleding van de achterbumper vindt men nog andere eigenschappen die eigen zijn aan SUV’s, zoals de beschermstrip van de laaddrempel en een stijlvolle bodemplaat. Het uitlaatsysteem met dubbele eindpijp illustreert de sportieve positionering van het model.

De achterklep is uitgerust met een elektronische sluiting en opent en sluit zich elektrisch. Wanneer ze omhoog gaat en de eendelige achterlichten meeneemt, blijven bijkomende lichten zichtbaar om achteropkomende voertuigen te waarschuwen. Andere verlichtingsvoorzieningen zijn ondergebracht in de achterste balk van de dakstijlen.

Het interieur: artisanale perfectie

Qua lay-out lijkt het interieur sterk op dat van de nieuwe familie compacte modellen van Mercedes. Elk detail werd echter opnieuw geïnterpreteerd om beter aan te leunen bij het imago van een moderne en erg hoogstaande SUV. Leder en donker gegalvaniseerd aluminium voeren de boventoon en zorgen voor een opvallend contrast. De vier individuele zetels en het centrale deel van de deurpanelen zijn bekleed met erg mooi natuurlijk kastanjeleder. Dit kleurschema roept het beeld van een zadel op, net als de uitrusting: op de Concept GLA zijn de stukken leder met elkaar verbonden met zo’n 20 meter handgemaakte stiknaden. Het ruiterbeeld wordt nog versterkt door de zittingen in gestempeld leder, dat in het midden is getooid met een hoogstaande stoffen ster. De vier sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun beschikken allemaal over verlichte spijlen in de uitsparing van de hoofdsteun.

Voor de rugleuning werd erg grafisch grijs natuurleder gebruikt dat de grafische look van het oppervlak versterkt. De armsteunen en het centrale deel van de deurpanelen beschikken over een zichtbare structuur.

Het dashboard is opgebouwd uit verscheidene lagen. Boven het lederen oppervlak vindt men een dragende structuur in mat en gepolijst aluminium, waarop alle instrumenten steunen. De zichtbare schroeven kregen een speciaal design aangemeten. Een bescherming in plexiglas voorkomt vuil. Door de achtergrondverlichting lijken de verschillende niveaus te zweven. De toetsen van het COMAND Online-systeem zijn met zorg gemaakt: het plexiglas werd in het zwart gelakt op de achterkant en, eveneens op de achterkant, werden de pictogrammen gegraveerd en gevuld.

De verluchtingsroosters op het dashboard en achteraan geven blijk van een stilistische evolutie. Net als bij de Concept A CLASS en de Concept Style Coupé zijn ze langs achteren verlicht. Naargelang de temperatuur die de passagiers instellen met de airconditioning, verandert hun kleur: bij 22°C is de verlichting wit, bij een lagere temperatuur is ze blauw en bij een hogere temperatuur rood.

De lange middenconsole, die zich uitstrekt van het dashboard tot aan de achterzetels, wordt visueel verlengd tot in de koffer door een sfeerverlichting met optische vezels. De vlakke koffervloer is getooid met een rechthoekige lichtstrip ter hoogte van de vloer. De bagage kan in alle veiligheid worden bevestigd dankzij een systeem van voorgespannen riemen met vier verankeringspunten, geïnspireerd op helikopters. De rugleuning van de sportzetels achteraan kan naar voren worden geklapt met behulp van een handgreep, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat.

De magie van lasers: revolutionaire lichtblokken vooraan die licht en beelden projecten

Licht! De voorste lichtblokken van de Concept GLA zijn uitgerust met laserbundels. Die fungeren niet alleen als dimlichten maar kunnen ook foto’s en video’s projecteren op doeken en andere oppervlakken. Als bron gebruiken ze alle formaten die COMAND Online aankan, zoals de foto’s en video’s van smartphones, het internet of de harde schijf.

De actie kan rechtstreeks plaatsvinden: de Concept GLA beschikt namelijk over twee camera’s vooraan, in de dakstijlen. Het filmen (in 3D) kan zowel tijdens ritten met de Concept GLA gebeuren als in andere kaders: men kan de HD-camera’s namelijk losmaken om ze bijvoorbeeld op een fietshelm te plaatsen. Een bijkomende projector ter hoogte van elke camera zorgt in alle omstandigheden voor een uitstekende verlichting. Films kunnen uiteraard ook worden afgespeeld in het interieur, op het scherm van COMAND Online.

De laserbundelsystemen zijn veel meer dan een stijloefening van de ingenieurs en designers van Mercedes-Benz. Als verlengstuk van het head-up display verhogen ze de rijveiligheid. Dankzij deze technologie kunnen bijvoorbeeld aanwijzingen van het navigatiesysteem op het wegdek worden geprojecteerd in de vorm van pijlen, zodat de intenties van de bestuurder duidelijk zichtbaar worden voor andere weggebruikers.

Lichtblokken vooraan: de combinatie van led- en lasertechnologie

De voorste lichtblokken met blauwachtige verlichting van de Concept GLA, zijn in meer dan een opzicht interessant, niet alleen omwille van hun laserbundels en hun zichtbaar draaiende koelventilator. De ‘coming home’-functie gebruikt de blauwe verlichting om aan te geven dat de wagen zijn bestuurder opwacht.

Terwijl de functie van de dimlichten voor het eerst wordt verzekerd door een laser, afgeleid door een spiegellens, wordt die van de dagrijlichten (in de kenmerkende vlamvorm) en die van de richtingaanwijzers verzekerd door leds. De richtingaanwijzers kregen de vorm van een digitale lichtsequentie. Ze zijn een evolutie van het systeem in de Concept Style Coupé, die werkt volgens het ‘wave’-principe.


Contactpersoon:

Christophe Vloebergh, Press Relations Manager Mercedes-Benz Cars

Telefoon: +32 (0)2 724 14 74, e-mail: christophe.vloebergh@daimler.com

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op www.media.daimler.com en www.mercedes-benz.com.