06
oktober
2003
|
02:00
Europe/Brussels

De E 200 NGT: de krachtigste berline op aardgas

Zowel vanuit ecologisch als economisch standpunt is aardgas een haalbaar alternatief voor benzine en diesel. Aardgas is in zijn natuurlijke vorm als een primaire energiebron te gebruiken. Dat betekent dat hij niet getransformeerd moet worden en dat er daarbij ook geen verliezen optreden.

Op basis van het model E 200 KOMPRESSOR hebben de ingenieurs van het technologiecentrum van Mercedes-Benz een bifuel-auto ontwikkeld die op aardgas rijdt. Met andere woorden, de viercilindermotor van 120 kW/163 pk kan naar keuze op aardgas of ongelode superbenzine draaien. De bestuurder beslist zelf welke energiebron hij wil aanspreken: knoppen op het multifunctionele stuurwiel stellen hem in staat om van aardgas op benzine over te schakelen en omgekeerd. Een speciale elektronische bediening zorgt voor een soepele omschakeling waarbij elke cilinder apart gestuurd wordt.

De compressormotor TWINPULSE werd aangepast door de montage van bijkomende injectieverstuivers op de onderzijde van de inlaatleiding. Een drukregelaar die dicht bij de motor geplaatst is en met een sensor en een elektromagnetische onderbrekingsklep uitgerust is, stuurt de aanvoer van aardgas en houdt de systeemdruk constant. Het hoge vermogen en koppel van deze moderne viercilinder blijven behouden wanneer hij op aardgas draait – de E 200 NGT (Natural Gas Technology) is op het ogenblik de krachtigste serielimousine die op aardgas rijdt.

De belangrijkste kenmerken en prestaties van de auto :

- E 200 NGT*
- Benzine aardgas
- Cilinderinhoud 1 796 cm³ 1 796 cm³
- Vermogen 120 kW/163 pk 120 kW/163 pk
- 0 – 100 km/h 10,7 s 10,8 s
- Topsnelheid 227 km/h 227 km/h
- Verbruik ** 9,0 l/100 km 6,0 kg/100 km***

* voorlopige cijfers ; **gemengde Europese cyclus ; *** aardgas van kwaliteit H

Meer dan 20 % lagere CO2–emissies in de aardgasmodus

Net als de benzineversie voldoet ook de E 200 KOMPRESSOR met bifuel-aandrijving benzine/aardgas aan de erg strenge bepalingen van de Euro 4 emissienorm. Wanneer de auto op aardgas rijdt, ligt de uitstoot van koolstofdioxide meer dan 20 % lager dan wanneer de auto op benzine rijdt.

De energie wordt opgeslagen in een benzinetank van 65 liter en in een gastank met een totale capaciteit van 18 kg. Beide tanks zijn op een veilige plek in de auto ingebouwd, de ene in de uitsparing voor het reservewiel in de koffer, de andere achter de achterste scheidingswand. Met die energievoorraad aan boord bedraagt de totale autonomie van de bifuel-auto benzine/aardgas, gemeten volgens de gemengde Europese cyclus, 1.000 km – 300 km in de aardgasmodus en 700 km in de benzinemodus (voorlopige cijfers). Een speciale aanduiding op de centrale wijzer van het wijzerpaneel informeert de bestuurder over de inhoud van de gastank. Zodra de gasvoorraad opgebruikt is, schakelt het systeem automatisch over op de benzinemodus.

Het laadvolume van de koffer is verminderd van 540 tot 400 liter wegens de aanwezigheid van de gastank. Het koffervolume is echter nog groot genoeg om twee grote en twee kleine koffers te laden. Het toegelaten laadvermogen van de berline met vijftrapsautomaat bedraagt meer dan 500 kg.

Langs buiten verschilt de bifuel E 200 KOMPRESSOR niet van een gewone berline van de E-Klasse. Alleen de brandstofklep is iets groter omdat daarachter niet alleen de klassieke vulmond voor de benzinetank schuil gaat, maar ook de speciale vulaansluiting voor aardgas waarmee de auto op een comfortabele en veilige manier getankt kan worden.

Aanzienlijke besparingen aan de pomp

Naast de aanzienlijk lagere CO2-emissies biedt de aardgasmodus ook economische voordelen. In Duitsland kost een kilo aardgas op het ogenblik 0,68 euro, wat omgerekend naar benzine een prijs van 0,45 euro per liter vertegenwoordigt. Aardgas is dus de helft goedkoper dan ongelode superbenzine. In Duitsland zal de aankoop van auto’s op aardgas gestimuleerd worden door fiscale voordelen. Tegelijk worden er publieke en particuliere promotieprogramma’s gevoerd, terwijl kopers ook tegen gunsttarieven kunnen lenen. Het model E 200 NGT zal vanaf de lente 2004 in Duitsland te koop zijn.