03
juli
2009
|
02:00
Europe/Brussels

De E 63 AMG – de nieuwe generatie dynamische sportberlines voor elke dag

AMG, het hypersportieve label van Mercedes-Benz Cars, presenteert de nieuwe E 63 AMG. Deze dynamische sportberline voor dagelijks gebruik vormt het topmodel van de E-Klasse en biedt een indrukwekkende combinatie van uitmuntende prestaties, een opwindend rijgedrag en technologie die rechtstreeks werd overgenomen van de uiterst performante SL 63 AMG Roadster.

De nieuwe E 63 AMG onderscheidt zich van de gewonere E-Klasse-modellen met zijn krachtige 6.3 AMG V8-motor, zijn volledig nieuw ontwikkelde sportophanging AMG RIDE CONTROL met elektronisch gestuurde schokdempers en nieuwe vooras en met zijn autonoom koetswerk- en interieurdesign. Ook zijn als optie nieuw ontwikkelde keramische remmen verkrijgbaar voor het vlaggenschip van de E-Klasse. Mercedes-AMG heeft het verbruik van de nieuwe E 63 AMG met bijna twaalf procent teruggedrongen dankzij een reeks zuinigheidsingrepen. Met zijn unieke combinatie van innovatieve rijhulpsystemen consolideert de E 63 AMG de leiderspositie van het merk op het vlak van veiligheid.

De 6.3 V8 AMG-motor van de nieuwe E 63 AMG ontwikkelt een vermogen van 386 kW/525 pk en een koppel an 630 Newtonmeter, dezelfde cijfers als voor de SL 63 AMG. De hyperperformante Roadster deelt ook zijn AMG SPEEDSHIFT MCT 7-trapstransmissie met het nieuwe model. Deze transmissie maakt komaf met de klassieke koppelomvormer en gebruikt een compacte, natte startkoppeling. In combinatie met de vier individuele rijmodi, de dubbele ontkoppeling en de functie Race Start, garandeert de daaruit volgende verbinding met de aandrijftrein een uiterst emotionele en dynamische rijervaring.

De aandrijving is een unicum in dit segment en verzekert zonder meer sportieve prestatiecijfers: de E 63 AMG sprint in nauwelijks 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/u. De hoogtoerige, atmosferische motor met een cilinderinhoud van 6208 cm³ maakt indruk met zijn wendbare responsiviteit, zijn gespierde vermogensontplooiing en zijn uitzonderlijke flexibiliteit. De nieuw gecomponeerde AMG V8-klank is een sensationele ervaring, kilometer na kilometer, terwijl de soepel lopende motor het befaamde Mercedes-comfort garandeert over lange afstanden. Een nieuw ontworpen waterkoeling staat borg voor een maximaal uithoudingsvermogen, zelfs onder de hoge dynamische eisen van een racecircuit.

Brandstofverbruik met bijna twaalf procent omlaag

Ondanks zijn 8 kW/11 pk hoger vermogen dan bij het vorige model, werd het brandstofverbruik van de nieuwe E 63 AMG aanzienlijk gereduceerd: met 12,6 liter hoogwaardige benzine per 100 kilometer (gemengde Europese cyclus), verbruikt de E 63 AMG bijna twaalf procent minder dan voorheen en voert hij het klassement aan bij de sportberlines met meer dan 377 kW/500 pk. Die vooruitgang werd mogelijk gemaakt door een reeks efficiëntieverhogende ingrepen. Enkele voorbeelden daarvan zijn het brandstof- en alternatorbeheer op vraag met recuperatie van remenergie, twee functies die standaard zijn op de nieuwe E 63 AMG. Ook werd de interne wrijving van de motor gereduceerd door de speciaal voor AMG ontwikkelde ‘twin wire arc’ spraycoating voor de cilinderwanden.

De sportieve AMG SPEEDSHIFT MCT 7-trapstransmissie draagt ook in aanzienlijke mate bij tot het verbruik: een natte startkoppeling die in een oliebad werkt, vervangt de vroegere koppelomvormer. Het systeem reageert extreem snel en dynamisch en zonder het typische verlies van een transmissie met koppelomvormer dankzij de beperkte rotatie-inertie. De transmissie biedt de keuze tussen vier rijmodi die men kan selecteren met een elektronische draaiknop in de AMG DRIVE UNIT: ‘C’ (Controlled Efficiency), ‘S’ (Sport), ‘S+’ (Sport plus) en ‘M’ (Manual). Wanneer men schakelt bij volledige belasting worden individuele cilinders gedeeltelijk uitgeschakeld door de ontsteking en injectie kort te onderbreken. In de manuele M-modus kan de AMG SPEEDSHIFT MCT 7-trapstransmissie in 100 milliseconden schakelen.

In de nog zuinigere ‘Controlled Efficiency’-modus schakelt de transmissie erg vloeiend over tussen de versnellingen. De sturing is dan zo geprogrammeerd dat ze vroeg opschakelt om het toerental te zo laag mogelijk te houden. Tegelijk voldoet de AMG SPEEDSHIFT MCT 7-trapstransmissie aan de allerhoogste eisen op het gebied van rijdynamiek: door snel en spontaan enkele versnellingen terug te schakelen, komt ze erg pittig voor de dag in combinatie met de automatische dubbele ontkoppeling en de functie Race Start. Zo kan de bestuurder het maximale acceleratiepotentieel van de E 63 automatisch benutten.

Elektronisch gestuurde schokdemping en nieuwe vooras

Sportief of liever comfortgericht? De bestuurder van de nieuwe Mercedes-Benz E 63 AMG hoeft op dit vlak geen compromissen te nemen. De sportophanging ‘AMG RIDE CONTROL’ voelt zich even goed bij de wendbare manoeuvres van een racecircuit als bij een comfortabelere, meer ontspannen rijstijl. De topprestaties en het typische Mercedes-comfort over lange afstanden vormen een unieke synthese in de E 63 AMG. Dat wordt onder meer mogelijk gemaakt door de nieuw ontwikkelde sportophanging ‘AMG RIDE CONTROL’. Terwijl de vooras een beroep doet op nieuwe stalen veerpoten, kreeg de achterwielophanging specifieke AMG-luchtveren. Deze oplossing is exclusief voorbehouden aan de AMG-versie en heeft het voordeel dat de stalen veerpoten vooraan gevoeliger reageren terwijl de luchtveren achteraan hun automatische niveauregeling behouden om de auto ongeacht de belasting op een constante hoogte te houden.

Een nieuwe, elektronisch gestuurde schokdemping laat de veerkenmerken automatisch variëren in functie van de rijsituatie en beperkt zo de rolhoek van het koetswerk. Dat vertaalt zich in een ogenblikkelijke regeling die het best mogelijke comfort combineert met een maximale wendbaarheid. Bovendien kan de bestuurder met een druk op de knop drie ophangingsmodi selecteren: Comfort, Sport en Sport Plus. De E 63 AMG beschikt ook over een nieuw ontwikkelde, specifieke vooras met een 56 millimeter breder spoor, een holle stabilisatorstang, nieuwe controlearmen, nieuwe lagers, nieuwe elastokinematica en nieuwe naafdragers die het negatieve camber verhogen en zo meer grip verzekeren in snel genomen bochten. De AMG-specifieke kinematica bevordert tevens de nauwkeurigheid. Het gaat om een geraffineerd asdesign dat zijn sporen reeds heeft verdiend in de C 63 AMG. Ook de achteras heeft meer negatief camber, geoptimaliseerde elastokinematica en een nieuw subframe dat de stabiliteit optimaliseert wanneer men de grenzen van de fysica opzoekt.

Nieuw ontwikkelde stuurbekrachtiging en individueel, 3-fasig ESP®-systeem

Om de responsiviteit te verhogen werd ook de snelheidsafhankelijke tandheugelbesturing onder handen genomen. De stuurverhouding van 14:1 is 22 procent directer dan in de standaard seriemodellen terwijl de stijvere stuurkolom en de anders geconfigureerde snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging een grotere precisie en een beter wegcontact garandeert.

Het driefasige ESP®-systeem, dat we al kennen van de SL 63 AMG en de C 63 AMG maakt het mogelijk om individuele instellingen te kiezen, en dat zorgt voor duidelijke voordelen in termen van rijplezier, in combinatie met een al even hoogstaande veiligheid. De ESP®-toets in de AMG DRIVE UNIT biedt de bestuurder de keuze tussen de standen ‘ESP ON’, ‘ESP SPORT’ en ‘ESP OFF’. De ingeschakelde modus wordt weergeven in het centrale scherm van het AMG-instrumentenbord. Voor de perfecte vertragingen, zelfs wanneer men extreem brutaal rijdt, zorgt het ultraperformante AMG-remsysteem met intern geventileerde en geperforeerde remschijven van 360 millimeter rondom. De uiterst resistente, van de competitie afgeleide composiettechnologie wordt gebruikt voor de vooras. De nieuw ontwikkelde, optionele keramische composietremmen met grotere remschijven garanderen nog betere remprestaties en een lager onafgeveerd gewicht. De keramische remschijven presteren zelfs bij hoge werkingstemperaturen uitermate betrouwbaar doordat ze harder zijn, en dat terwijl ze het gewicht met een indrukwekkende 40 procent terugdringen. Voor de onberispelijke grip zorgen de 18 duim grote, lichtmetalen AMG-velgen met een breedte van 9 of 9,5 duim en gecombineerde bandenmaten: 255/40 R18 vooraan en 285/35 R18 achteraan.

Resoluut dynamisch interieur en koetswerk

Het resoluut dynamische design van de E 63 AMG sluit zich volledig aan bij de compromisloze sporttechnologie. In vooraanzicht kenmerkt hij zich door 17 millimeter bredere voorvleugels met het opschrift ‘6.3 AMG’, de nieuwe AMG-voorschort met grote luchtinlaten en de AMG-specifieke dagverlichting met led-technologie. In combinatie met de optionele intelligente verlichting beschikt de E 63 AMG over getinte hoofdkoplampen. De opvallende visuele uitstraling wordt nog versterkt door de AMG-zijdrempels en de AMG-achterschort met zwarte inzetstukken. Als uithangbord van het merk heeft de AMG-sportuitlaat twee nieuw ontworpen, verchroomde dubbele uitlaatpijpen.

Het nieuw ontworpen interieur van de E 63 AMG is een sensationele mix van hoogwaardige materialen en functionele sportiviteit. Enkele exclusieve voorzieningen zijn de gerichte, elektrisch verstelbare AMG-sportzetels met verbeterde zijdelingse steun en het AMG-sportstuur met vier spaken en AMG-schakelpeddels. De AMG DRIVE UNIT bedient de MCT-sporttransmissie, de ESP-functies, de ophangingsmodus en de AMG-rijmodi. De AMG E-SELECT-keuzehendel in de middenconsole is een gloednieuwe voorziening voor de DRIVE UNIT. Dankzij de ‘drive-by-wire’-technologie kan de bestuurder rechtstreeks overschakelen tussen R, N en D door simpelweg de hendel aan te raken. P kan enkel worden geselecteerd door een knop in te drukken. De standaarduitrusting omvat ook hoogwaardige lederbekledingen in drie verschillende kleuren, het AMG-instrumentenbord met AMG-hoofdmenu, deurdrempels met AMG-opschrift en sportpedalen, allebei in geborsteld roestvrij staal.


Nog meer individualiteit met op maat gemaakte AMG-extra’s

Klanten die nog meer sportieve individualiteit wensen, kunnen terecht bij de AMG Performance Studio. Zo kan de E 63 AMG af fabriek nog dynamischer worden gemaakt met het Performance Pack. Dat omvat onder meer:

· Lichte, gesmede lichtmetalen AMG-velgen van 19 duim met bandenmaat 255/35 R19 vooraan en 285/30 R19 achteraan

· De sportophanging AMG RIDE CONTROL met stijvere afstelling

· Het AMG-sperdifferentieel achteraan met 40 procent vergrendeling

· AMG-spoilerlip op het kofferdeksel

· AMG Performance-stuur met drie spaken

· Oprolbare zonneblinden voor de achterruit

Het AMG Exclusive-pack geeft het interieur dan weer een luxueuze toets. Het omvat:

· Nappa-leder op de zetels, de bovenzijde van het dashboard, de gordellijn, de armsteunen in de deuren en de middenconsole en de middenpanelen op de deuren

· Hemelbekleding en A-, B- en C-stijlen en zonneschermen in Alcantara®

· AMG-vloertapijten

De opties van de AMG Performance Studio zijn ook afzonderlijk beschikbaar af fabriek:

· Lichte, gesmede lichtmetalen AMG-velgen van 19 duim met bandenmaat 255/35 R19 vooraan en 285/30 R19 achteraan

· Het AMG-sperdifferentieel achteraan met 40 procent vergrendeling

· Rood gelakte remzadels (beschikbaar vanaf 4e kwartaal van 2009)

· AMG Carbonpack voor het koetswerk

· AMG-sportstuur met drie spaken en Alcantara®-inleg in de gripzones

· Afwerking met carbonelementen

· Verlichte AMG-deurdrempels

· AMG Driver's Package (inclusief topsnelheid begrensd op 300 km/u, bestuurderstraining in de AMG Driving Academy, AMG-spoilerlip en oprolbare zonneblinden voor de achterruit)

· AMG-vloertapijten

Actieve en passieve veiligheid op een nieuw niveau

Het AMG-vlaggenschip van de E-Klasse voldoet traditioneel aan de allerhoogste verwachtingen op het gebied van actieve en passieve veiligheid. Dat is bij de nieuwe E 63 AMG uiteraard niet anders: standaard beschikt hij over de vermoeidheidsdetectie ATTENTION ASSIST, het unieke anticiperende beschermingssysteem PRE-SAFE®, BAS PLUS, zeven airbags en NECK-PRO-hoofdsteunen die nekletsels voorkomen. Op verzoek kan de veiligheidsuitrusting nog worden opgedreven tot een in dit segment zelden gezien niveau met de systemen spoorassistent en dodehoekassistent, het PRE-SAFE®-remsysteem met automatische noodremhulp, de adaptieve grootlichtassistent, nachtzichtassistent en snelheidslimietassistent.

De marktlancering van de nieuwe E 63 AMG is voorzien voor augustus 2009.

Prijs (België): 114.708 euro incl. btw