10
april
2006
|
02:00
Europe/Brussels

De E-Klasse Nieuwe Generatie: dynamischer, veiliger, krachtiger en nog verleidelijker

Na een productie van vier jaar en bijna een miljoen verkochte auto’s stelt Mercedes-Benz nu de nieuwe generatie voor van een model dat over de hele wereld succes oogst: de E-Klasse, waarvan zo’n 2 000 onderdelen geperfectioneerd of opnieuw ontwikkeld werden. De Berline en de Break pakken nu uit met een nog dynamischer en indrukwekkender design.

De E-Klasse, een echte trendsetter, legt nieuwe technologische maatstaven vast: met de systemen PRE-SAFE® en Intelligent Light System, de actieve hoofdsteunen NECK-PRO en de adaptieve remlichten biedt hij innovaties die over heel de wereld uniek zijn voor een auto van dit marktsegment. Deze volledige veiligheidsuitrusting maakt van de E-Klasse de veiligste auto in zijn categorie. Het pakket DIRECT CONTROL met directer stuur en herwerkt onderstel brengt samen met de zes geperfectioneerde of nieuwe motorversies een duidelijke meerwaarde bij op het vlak van wendbaarheid en rijplezier. De motoren ontwikkelen overigens tot 26 % meer vermogen en 18 % meer koppel, terwijl ze toch hun zuinige karakter hebben weten te bewaren. Bovendien blijven de prijzen van de vier- en de zescilindermodellen ondanks een nog vollediger standaarduitrusting ongewijzigd*.

Met een marktaandeel van bijna 30 % voerde de E-Klasse in 2005 het segment van de klassieke zakenberlines aan in Europa. In Duitsland hebben zo’n 38 % van de kopers van een luxewagen gekozen voor de E-Klasse Berline, die daardoor al sinds vier jaar marktleider is in zijn thuisland. Op internationaal niveau heeft Mercedes-Benz sinds het begin van 2002 ongeveer een miljoen exemplaren van de huidige E-Klasse verkocht, waarvan 860 000 Berlines en 140 000 Breaks.
De E-Klasse en de modelreeksen die hem voorafgingen, vormen al meer dan 60 jaar het “hart” van Mercedes-Benz en belichamen de fundamentele waarden van het merk: veiligheid, comfort, innovatie, zuinigheid en kwaliteit. Sinds 1946 heeft Mercedes-Benz in totaal zo’n tien miljoen luxeberlines verkocht. De E-Klasse Nieuwe Generatie zal in juni 2006 voorgesteld worden in een nog dynamischer concept, met nieuwe, baanbrekende innovaties en een nog luxueuzere standaarduitrusting. De klant zal kunnen kiezen uit 29 versies – 16 Berlines en 13 Breaks. Daarmee biedt Mercedes-Benz het meest uitgebreide en gevarieerde gamma in dit marktsegment aan. Met een vermogen tussen 100 kW/136 pk en 378 kW/514 pk overtreft de E-Klasse Nieuwe Generatie het bestaande gamma (van 90 kW/122 pk tot 350 kW/476 pk) en zijn concurrenten in alle categorieën van cilinderinhoud en vermogen.
Het dynamisme, het vermogen en de soevereiniteit van de E-Klasse Nieuwe Generatie wordt weerspiegeld in een nieuw design van de voorpartij. De bumpers en het radiatorrooster worden gekenmerkt door een uitgesproken pijlvorm, het symbool van kracht en persoonlijkheid. Mercedes-Benz heeft de details van de bekende dubbele koplampen van de E-Klasse meer uitgewerkt en rust de koplampen bovenaan uit met transparante plaatjes, die voor een verleidelijk design zorgen wanneer de lichten ingeschakeld zijn. De standlichten maken voor het eerst gebruik van witte LED-lampjes. De deurdrempels en de achterbumper van de uitvoering AVANTGARDE, die verkrijgbaar zijn op alle modellen, zetten het dynamische karakter van het koetswerkdesign van de E-Klasse nog meer in de verf.
Binnenin onderscheidt de E-Klasse Nieuwe Generatie zich met name van het vorige gamma door aantrekkelijke nieuwe kleuren, een nieuw, vierspakig stuurwiel met ovale bedieningsknoppen en een nieuwe bedieningsmodule van de standaard automatische airconditioning THERMATIC. De designers van Mercedes hebben ook het aanbod aan kleuren, bekledingen en materialen aangevuld; met name de uitvoering AVANTGARDE geniet twee nieuwe kleuren (Cognacbruin en Saharabeige) die in combinatie met een zwarte dakhemel het interieur een uniek kleurenpalet geven.

Veiligheid: PRE-SAFE® en andere innovaties – een toonbeeld van luxe

Met zijn baanbrekende uitrustingselementen van de nieuwe generatie blijft de E-Klasse in zijn marktsegment de toon aangeven qua veiligheid van personenwagens: zowel de Berline als de Break krijgen standaard het veiligheidssysteem PRE-SAFE®, dat automatisch de nodige veiligheidsmaatregelen inschakelt om de bestuurder en de voorste passagier te beschermen wanneer er een ongeval dreigt, en zo tijdens de botsing een optimale werking toelaat van de veiligheidsgordels en de airbags. PRE-SAFE®, dat in 2002 als wereldprimeur werd geïntegreerd in de standaarduitrusting van de S-Klasse en dat talrijke internationale onderscheidingen heeft gekregen, luidt een nieuw tijdperk in de veiligheid van auto’s in. Geen enkele andere luxewagen ter wereld biedt een dergelijk veiligheidssysteem aan.
Al even uniek zijn de standaard actieve hoofdsteunen NECK-PRO van de E-Klasse. Ze werken door een systeem van sensoren en klappen bij een aanrijding langs achteren op enkele milliseconden naar voren om de hoofden van de bestuurder en de voorste passagier te beschermen. Op die manier kunnen de actieve hoofdsteunen de belasting beperken die bij een ongeval wordt uitgeoefend op de nekwervels en kunnen ze het risico verminderen op een whiplash, in Europa een van de meest voorkomende blessures na een ongeval en alleen al in de Europese Unie goed voor een jaarlijkse kost ten bedrage van acht miljard euro.
Om aanrijdingen langs achteren te voorkomen rust Mercedes-Benz zijn E-Klasse Nieuwe Generatie uit met knipperende remlichten. Wanneer er een ongeval dreigt, waarschuwen deze lichten de achterliggers beter dan klassieke remlichten. De tests die werden uitgevoerd door Mercedes tonen aan dat dankzij een knipperend waarschuwingssignaal de reactietijd van bestuurders bij een noodstop gemiddeld tot 0,2 seconde korter is. Zo wordt de remafstand bij een snelheid van bijvoorbeeld 100 km/u met 5,50 meter verminderd.
Mercedes-Benz heeft ook op een consequente manier de veiligheid van de inzittenden van de E-Klasse geperfectioneerd. Zo beantwoorden de Berline en de Break aan de strengste internationale botsvoorschriften, zoals de Amerikaanse test met een aanrijding langs achteren bij 80 km/u of de nieuwe Amerikaanse test met een zijdelingse aanrijding, die een botsing simuleert met een zware terreinwagen. De E-Klasse heeft tot dusver in het kader van de constante verbetering van zijn veiligheid 330 botssimulatietests met succes doorstaan.

Intelligent Light System: een nieuwe verlichtingstechniek als wereldprimeur

De E-Klasse Nieuwe Generatie is de eerste auto ter wereld die uitgerust wordt met adaptieve koplampen die zich aanpassen aan alle rij- en weersomstandigheden en zo duidelijk een bijkomende troef bieden inzake rijveiligheid. Het Intelligent Light System, dat als optie verkrijgbaar is op de berline en de Break, is gebaseerd op krachtige bixenonkoplampen en omvat vijf verschillende functies: de nieuwe stand “secundaire wegen” verlicht de linkerkant van de weg met een bredere en intensere straal dan de kruislichten. Zo profiteert de bestuurder van een verbreding van zijn gezichtsveld van zo’n tien meter, waardoor hij andere voertuigen en obstakels in het donker vroeger kan herkennen.
De stand “snelweg”, die automatisch ingeschakeld wordt vanaf 90 km/u, projecteert tot op een afstand van 120 meter een regelmatige lichtbundel die de weg over heel de breedte verlicht. In het midden van de bundel kan de bestuurder nog 50 meter verder kijken. Dankzij de uitgebreide “antimistfunctie”, die eveneens deel uitmaakt van het nieuwe Intelligent Light System, verbetert Mercedes-Benz de oriëntering in de mist en wordt het verblindingseffect door de reflectie van de lampen in de mist, verminderd.
De actieve bochtverlichting, die Mercedes-Benz begin 2003 voor het eerst aanbood met de E-Klasse, werd door de ingenieurs uit Sindelfingen geperfectioneerd en nog verder verbeterd. Een ander onderdeel van het Intelligent Light System is de adaptieve verlichting, die de veiligheid vergroot op kruispunten en bij het rijden met lagere snelheden op bochtige wegen.

Dieselmotoren: sterk verbeterde prestaties voor de viercilinders

Zes van de tien motoren van de E-Klasse Nieuwe Generatie zijn geperfectioneerde versies of nieuwe ontwikkelingen. Ze leveren tot 60 kW/82 pk aan vermogen en 70 Nm aan koppel méér – en behouden toch het voorbeeldig lage brandstofverbruik van de vorige modellen. Een derde van de modellen van de Mercedes E-Klasse verbruikt minder dan acht liter brandstof per 100 km, en het gemiddeld verbruik van alle koetswerk- en motorvarianten van het gamma, van de E 200 CDI tot de E-Klasse 500, bedraagt ongeveer negen liter per 100 km. De E-Klasse geeft blijk van een essentieel kwaliteitscriterium voor de toekomst: zuinigheid.
De ingenieurs van Mercedes hebben de viercilinder-dieselmotoren van de modellen E 200 CDI en E 220 CDI geoptimaliseerd tot in de kleinste details. In totaal werden meer dan 90 bestanddelen van de CDI-motoren geperfectioneerd of vernieuwd. Als gevolg van deze maatregelen wordt opnieuw een forse vooruitgang geboekt op het vlak van vermogen, koppel en een regelmatige werking. Het vermogen van de versie E 200 CDI neemt toe met 10 kW/14 pk en bedraagt nu 100 kW/136 pk, terwijl het voordelige verbruik van slechts 6,3 liter per 100 km behouden blijft. Ook het maximumkoppel nam toe, van 270 tot 340 Nm.
De regelmatige loop die typisch is voor zescilinders wordt verzekerd door de balansassen in het cilindercarter, die ook standaard zijn op de E 200 CDI.
De nieuwe E 220 CDI ontwikkelt een maximumvermogen van 125 kW/170 pk (Belgische variant van 120 kW/163 pk beschikbaar) en een maximumkoppel van 400 Nm, of ongeveer 14 en 18 % meer dan voordien. Het brandstofverbruik blijft echter even laag, met 6,3 liter per 100 km (Break: 7,1 l per 100 km). De nieuwe zescilinder-dieselmotor van de E 320 CDI (165 kW/224 pk) biedt nu ook veel krachtigere hernemingen: het maximumkoppel stijgt van 510 naar 540 Nm.
De E 320 CDI-versie van de E-Klasse is het eerste dieselaanbod in de Verenigde Staten in het segment van de luxewagens sinds 2004. Vanaf modeljaar 2007 zal Mercedes-Benz op de Amerikaanse markt de eerste dieselwagen lanceren die standaard uitgerust is met BLUETEC, de technologie van de toekomst die de uitstoot nog sterk vermindert, met name die van stikstofoxides. De toekomstige E 320 BLUETEC zal de schoonste diesel ter wereld zijn. Zo zal hij 20 tot 40 % minder brandstof verbruiken dan vergelijkbare auto’s die zijn uitgerust met een benzinemotor. In Europa doet Mercedes-Benz het nodige om ten laatste tegen 2008 personenwagens te kunnen aanbieden die zijn uitgerust met BLUETEC-technologie.

Benzinemotoren: een krachtigere compressormotor en een nieuwe achtcilinder

Voor de benzinemotoren van de E-Klasse hebben de ingenieurs van Mercedes zich voornamelijk toegespitst op de motoren met vier en acht cilinders. Het vermogen van de viercilinder van de E 200 KOMPRESSOR werd met 12,5 % verbeterd en bedraagt nu 135 kW/184 pk. Tezelfdertijd ging het maximumkoppel naar 250 Nm.
Aan de top van het motoraanbod van de E-Klasse zal vanaf half 2006 de nieuwe versie van de achtcilinder van de S-Klasse te vinden zijn. Deze motor heeft een cilinderinhoud van 5,5 liter en een vermogen van 285 kW/388 pk, wat 26 % meer is dan het vermogen van de huidige V8. Ook het koppel zal veel hoger liggen dan bij de vorige versie, met 530 Nm, of een vooruitgang van ongeveer 15 %. Daarmee zal het nieuwe model E 500 echte sportwagenprestaties bieden: de berline zal optrekken van 0 tot 100 km in slechts 5,3 seconden, of 0,7 seconden sneller dan de huidige E 500-versie.
Uit de werkplaatsen van Mercedes-AMG zal de nieuwe E 63 AMG komen. De atmosferische V8-motor van dat model ontwikkelt een vermogen van 378 kW/514 pk en een maximumkoppel van 630 Nm. De E 63 AMG is de krachtigste versie van de E-Klasse ooit.
DIRECT CONTROL: een geheel van maatregelen voor een nog dynamischer rijplezier

De nieuwe generatie van het succesvolle gamma van Mercedes-Benz pakt niet alleen op met een meer dynamische look en een hoger vermogen. Hij overtuigt ook met zijn levendiger weggedrag, dat mogelijk gemaakt werd door DIRECT CONTROL: met al deze standaard maatregelen zijn de ingenieurs van Mercedes erin geslaagd aanzienlijke vooruitgang te boeken op het vlak van rijdynamiek zonder de zonder het compromis te veranderen tussen veiligheid en langeafstandscomfort dat de E-Klasse berline en Break al sinds lang kenmerkt.
Dankzij een ongeveer 10 % snediger stuur reageert de E-Klasse spontaan op de stuurbewegingen, terwijl hij toch nog altijd die aangename indruk van absolute veiligheid en rijstabiliteit geeft. De nieuwe silentbloc van de onderste draagarm kan de zijdelingse krachten in bochten beter absorberen en verhoogt nog meer het neutrale weggedrag van de Berline en de Break in de bochten. De modellen ELEGANCE en AVANTGARDE genieten bovendien flexie-extensieveren die de rolbeweging van het koetswerk in de bochten efficiënt beperkt.
Het pakket DIRECT CONTROL omvat ook een nieuwe schakelbediening van de manuele 6-versnellingsbak die het schakelen nauwkeurig en uiterst comfortabel maakt.
De E-Klasse neemt het ADAPTIVE BRAKE over van de nieuwe S-Klasse. Dat remsysteem biedt nieuwe functionaliteiten inzake veiligheid en comfort dankzij de elektronische sturing van de hydraulische remmen met dubbel circuit. De uitgebreide standaarduitrusting van het model omvat eveneens een waarschuwing voor bandendrukverlies.

* Uitgezonderd E 200 CDI en E 220 CDI waar de basisprijs gewijzigd is wegens het feit dat de dieselpartikelfilter nu standaard wordt aangeboden.