01
oktober
2004
|
02:00
Europe/Brussels

De eerste exemplaren van de smart fortwo arriveren in Halifax: smart komt in oktober in Canada op de markt, zoals gepland

  • De eerste Noord-Amerikaanse markt voor smart
  • Voorlopig alleen de smart fortwo met cdi-motor
  • Technische aanpassingen noodzakelijk
Op 4 oktober gaat de eerste smart showroom in Canada open en komt de smart fortwo met cdi-motor daar officieel op de markt. Canada is de 33ste markt voor smart in de hele wereld en de eerste op het Noord-Amerikaanse continent. De eerste exemplaren van de smart fortwo kwamen enkele weken geleden al in de haven van Halifax aan, waar ze klaargemaakt werden voor de officiële start van de verkoop. Ondertussen zijn ze op weg naar de dealers.

De smart fortwo coupé en cabrio, beide met cdi-motor, zijn vanaf nu in Canada beschikbaar als innovatieve “drie-literauto’s”, auto’s dus die minder dan 4 liter brandstof per 100 km nodig hebben. In Canada worden de smarts in eerste instantie via het dealernet van Mercedes-Benz verkocht. De eerste smart showroom wordt geopend bij Mercedes-Benz Midtown in Toronto en in heel Canada zullen 40 dealers dat voorbeeld volgen. Tot nu toe reageert het publiek erg enthousiast op de smart fortwo cdi: tegen het einde van dit jaar zullen meer dan 1000 klanten hun auto ontvangen hebben – ruim boven de vooropgestelde verkoopcijfers. Alle beschikbare exemplaren waren al besteld nog voor de verkoop officieel van start ging, zodat de smart fortwo cdi voor 2004 al uitverkocht is.

Opdat de auto’s een goedkeuring voor de Canadese markt zouden krijgen, moeten er verscheidene aanpassingen aan uitgevoerd worden. Het voorbereidende werk gebeurt in de productievestiging smartville in het Franse Hambach, terwijl de aanpassingen zelf in Canada afgewerkt worden. Het gaat daarbij hoofdzakelijk om wijzigingen aan het uitlaatsysteem en de bevestigingspunten achteraan die in Canada nodig zijn om de achterlichten in de verplichte “bumpertest” te beschermen.

Die technische aanpassingen zijn echter klein bier in vergelijking met de enorme logistieke uitdaging die een marktlancering in Canada veronderstelt. De voor Canada bestemde exemplaren van de fortwo worden naar Halifax verscheept. Maar omdat Canada qua oppervlakte het tweede grootste land ter wereld is, duurt het transport binnen Canada langer dan de overtocht van Bremerhaven naar Halifax. De afstand tussen de haven van Halifax en Vancouver, de verste bestemming, bedraagt ruim 7.500 km.

'We mogen er trots op zijn dat we de lancering in Canada in minder dan een jaar rond hebben gekregen, ondanks de grote uitdagingen op logistiek vlak”, zegt Philipp Schiemer, Vice President Marketing and Sales bij smart. “En onze inspanningen loonden beslist de moeite vermits de Canadese markt bijzonder veel belangstelling toont voor onze tweezitter met zijn cdi-motor en zijn innovatief en bijzonder zuinig concept.” Na de smart fortwo cdi zal smart in de loop van de volgende jaren nog andere modellen in Canada uitbrengen, bijvoorbeeld de smart formore die voor 2006 gepland is.

Als de meest succesvolle en best verkopende “drie-literauto” maakt de smart fortwo sinds eind 1999 integraal deel uit van het aanbod van smart. De turbomotor die in de fortwo ingebouwd wordt, heeft een cilinderinhoud van 0,8 liter en een vermogen van 30 kW (41 pk). Die krachtbron is de kleinste common rail dieselmotor van de wereld.
Canada is voor smart de eerste markt in Noord-Amerika. Vanaf 2006 zal het bedrijf ook in de VS, de grootste automarkt ter wereld, aanwezig zijn met de toekomstige smart formore. “In dat verband is onze komst op de Canadese markt in 2004 van groot strategisch belang”, weet Philipp Schiemer nog te vertellen.