17
oktober
2003
|
02:00
Europe/Brussels

De F 500: een afspraakje met de toekomst

De F 500 Mind is een rijdend onderzoekslaboratorium in de vorm van een moderne vierdeurs fastback waarin meer dan een dozijn ideeën ingebouwd zijn die de veiligheid, de rijtechnologie en het comfort moeten verhogen.


De F 500 Mind, die 5092 mm lang is en een wielbasis van 2965 mm heeft, biedt achteraan aanzienlijk meer beenruimte dan een conventionele hedendaagse berline in die categorie. Dat is te danken aan de montage van elektronische gas- en rempedalen met een innovatief ontwerp die veel minder ruimte innemen dan hun conventionele tegenhangers.

De multivisiedisplay in de cockpit van de F 500 Mind is het middelpunt van een innovatief wijzer- en controlesysteem dat de bestuurder op een flexibele en niet-vermoeiende manier informeert. De wijzers en aanduidingen in het wijzerpaneel zijn programmeerbaar, terwijl de weergave ervan optisch over elkaar gelegd of met elkaar gecombineerd kan worden met behulp van een halfdoorschijnende spiegel. Een modern, met de stem, gestuurd bedieningssysteem en een ultrasound informatiesysteem voor de bestuurder maken zijn leven nog een stuk aangenamer. De ultrasound technologie richt het geluid op de bestuurder zodat alleen hij of zij de informatie van het navigatiesysteem, de verkeersberichten en andere akoestische informatiebronnen hoort. De voorpassagier en de achterpassagiers worden daarbij niet gestoord.

In het donker of bij slecht zicht projecteert het innovatieve nachtvisiesysteem zijn beelden op de rechtse display. Het nachtvisiesysteem bestaat uit een camera op de voorruit en twee infrarode laserkoplampen in de neus van de auto die de weg met hun onzichtbare licht over een afstand van 150 meter “verlichten”. Met dat systeem merkt de bestuurder veel sneller dan met conventionele koplampen eventuele gevaren op zodat rijden ’s nachts nog veiliger wordt.

De aandrijfkracht van de onderzoeksauto wordt geleverd door een moderne, hybride dieselmotor met een vermogen van 234 kW. In de Europese rijcyclus verbruikt die motor tot 20 % minder brandstof dan een vergelijkbare CDI-motor.