02
augustus
2002
|
02:00
Europe/Brussels

De intelligente koplamp

In de lente van 2003 komt de actieve koplamp op de markt
Merkelijk veiliger Tot 90 % betere verlichting in de bochten
Bi-xenonkoplampen volgen de beweging van de auto

Mercedes-Benz wil de veiligheid in de bochten tijdens nachtelijke ritten nog verhogen met een nieuw actief verlichtingssysteem dat de constructeur samen met Hella ontwikkeld heeft.

Dat actieve verlichtingssysteem houdt in dat de koplampen de bewegingen van de auto volgen en dat ze onmiddellijk zijwaarts draaien wanneer de auto een bocht ingaat. Dat systeem levert tot 90 % betere verlichting van de weg op: bij het aansnijden van een bocht met een straal van 190 meter wordt er normaal ongeveer een zone van 30 meter door de dimlichten verlicht. Met de nieuwe verlichtingstechniek is die zone ongeveer 25 meter groter. Omdat de spreiding van het licht afhangt van de draaihoek, ziet de bestuurder sneller het verloop van de bocht en kan hij zijn rijgedrag aanpassen.

Het nieuwe verlichtingssysteem past zich voortdurend aan de snelheid van de auto aan: bij hoge snelheden volgen de koplampen onmiddellijk de stuurbeweging; bij lage snelheden reageert het draaimechanisme heel wat trager zodat het licht verspreid wordt zoals de bestuurder dat wenst.

Servomotoren oriënteren de bi-xenonmodules volgens de draaihoek
Het actieve verlichtingssysteem is gebaseerd op de bi-xenonkoplampen van de
E-Klasse van Mercedes-Benz, waarbij zowel dimlichten als verstralers van xenonlampen voorzien zijn. Het systeem zelf wordt gestuurd door een microprocessor die in het elektronische netwerk van de berline ingebouwd is zodat hij permanent de gegevens ontvangt die de stuurhoeksensor en de snelheidssensor registreren. De twee bi-xenonmodules zijn bovendien beide uitgerust met een aparte elektronische eenheid en een servomotor die voor de horizontale draaibeweging instaat.