26
mei
2004
|
02:00
Europe/Brussels

De klassieke terreinwagen viert een indrukwekkende verjaardag

Het is 25 jaar geleden sinds de productie van de Mercedes-Benz G-Klasse van start ging. De constructeur uit Stuttgart stelde zijn robuuste terreinwagen voor het eerst aan het publiek voor in 1979.

Sedertdien werden in totaal ongeveer 175.000 exemplaren van de G-Klasse afgeleverd aan klanten over heel de wereld. Zijn markante uiterlijk – dat onveranderd bleef in zijn 25-jarige levenscyclus – en uitmuntende constructie bezorgden de terreinwagen van Mercedes een cultstatus in de automobielwereld en een reputatie als een van de meest begeerlijke klassiekers op de markt. De sterk gestegen vraag in de Verenigde Staten joeg de verkoopscijfers van de G-Klasse in 2002 en 2003 steil de hoogte in.

Een politiek van constante vernieuwing zorgde ervoor dat de G-Klasse zodanig kon bijblijven op vlak van technologische vooruitgang dat deze Mercedes-klassieker nu verkrijgbaar is met de krachtigste aandrijving in het productgamma van het merk. Dankzij de combinatie van permanente vierwielaandrijving en het elektronisch gecontroleerde tractiesysteem 4ETS, ESP®, de reductiebak en drie sperdifferentiëlen die manueel geselecteerd kunnen worden, is de G-Klasse heer en meester weg van de gebaande paden en biedt hij tegelijkertijd de rijveiligheid die je zou verwachten van een personenwagen van Mercedes-Benz. De nieuwe G 55 AMG vervolledigt het gamma vanaf het midden van 2004. Zijn drukgevoede achtcilindermotor levert 350 kW/476 pk en een maximumkoppel van 700 Newtonmeter.

Het ontwikkelingsprogramma voor een nieuwe terreinwagen werd gelanceerd in 1972 in een samenwerkingsakkoord tussen Daimler-Benz en Steyr-Daimler-Puch, een bedrijf uit het Oostenrijkse Graz. In 1975 werd er groen licht gegeven aan de serieproductie en aan de bouw van een nieuwe fabriek in Graz, waar de G-Klasse vandaag nog steeds gebouwd wordt – en nog steeds overwegend met de hand. In de lente van 1979 werd de nieuwe terreinspecialist op de markt gebracht met vier motorversies – met vermogens van 53 kW/72 pk tot 110 kW/150 pk – en als Cabrio, als Kort of als Lang. Vandaag de dag bestaat het gamma van de G-Klasse uit vijf modellen, waaronder drie krachtige achtcilindervarianten.

Onberispelijke terreincapaciteiten dankzij robuuste techniek

Van meet af aan is de G-Klasse ontworpen om zelfs het meest uitdagende terrein aan te kunnen. De geweldige basis van de Mercedes-Benz-terreinwagen is een chassis dat bestaat uit gesloten overlangsprofielen en dwarselementen en dat uitzonderlijke buig- en torsiestijfheid biedt. Op het chassis zitten robuuste starre assen met spiraalveren en een lange veerweg, technologie die op het terrein tot zijn recht komt. De G-Klasse kan hellingen aan tot 80 procent en pakt uit met een maximale zijdelingse hellinghoek van 54 procent en een bodemvrijheid van 21-centimeter
En dankzij indrukwekkende op- (36 graden) en afrijhoeken (27 graden) is hij goed uitgerust om het neteligste terrein met het grootste gemak te overwinnen. Tegelijkertijd zorgt het chassis ook voor een veilig en comfortabel gedrag op asfaltwegen.

Op het ogenblik dat de G-Klasse de 25ste verjaardag van zijn productie viert, blijft het beproefde technische concept van de basis van de Mercedes-terreinwagen onveranderd. De ingenieurs hebben de technische en de uitrustingskenmerken van de G-Klasse constant bijgewerkt sinds zijn lancering in 1979. In 1981 werden bijvoorbeeld een automaat en een aircosysteem beschikbaar, en de G-Klasse werd uitgerust met permanente vierwielaandrijving, sperdifferentiëlen op de voor- en de achterbrug en een volwaardig centraal sperdifferentieel standaard sinds 1990. In 2001 werden ook ESP®, 4ETS en Brake Assist aan het lijstje toegevoegd, waardoor de terreinwagen een in de autowereld ongeziene combinatie kon bieden van tractie van de bovenste plank en rijveiligheidssystemen.

Nieuwe G 55 AMG met 350 kW/476 pk sterke drukgevoede V8-motor

Half 2004 zal de nieuwe G55 AMG zijn opwachting maken als nieuwe topversie. Die is uitgerust met een V8-motorblok dat 350 kW/476 pk ontwikkelt en een maximumkoppel van 700 Newtonmeter levert vanaf 2650 o/m. Met deze prestatiecijfers kan de G 55 AMG zijn voorganger met een atmosferische V8 de loef afsteken; zijn vermogen ligt immers 34 procent hoger, zijn koppelwaarde 32 procent. De nieuwe G 55 AMG kan met andere woorden rekenen op rijkelijke vermogensreserves, zowel op de weg als op het terrein, terwijl hij autoriteit, exclusiviteit en uitzonderlijke dynamische rijeigenschappen opwekt. De prestaties van de G-Klasse zouden namelijk heel wat sportwagens jaloers kunnen maken: hij accelereert van 0 tot 100 km/h in slechts 5.6 seconden en haalt een topsnelheid van 210 km/h.

Stijgende verkoopscijfers tussen 2001 en 2003


Mercedes-Benz heft sinds 1979 in totaal ongeveer 175,000 exemplaren van de G-Klasse geproduceerd, met een verkoopspiek van 8.700 stuks in 2002. En dat terwijl de Duitse constructeur het jaar voordien al 7.500 G-Klasses aan de man bracht – wat al een stijging van ongeveer 87 procent betekende tegenover 2000. Deze ongelofelijke groei was te danken aan de immense populariteit die de G-Klasse geniet in de Verenigde Staten, waar de onverwoestbare terreinwagen verkrijgbaar is sinds november 2001. In Europa steeg de vraag naar de G-Klasse met ongeveer 26 procent in vergelijking tot 2000, terwijl de verkoopscijfers in Azië en in Australië met ongeveer 30 procent de hoogte ingingen.