05
maart
2010
|
01:00
Europe/Brussels

De Mercedes-Benz C-Klasse en E-Klasse geven efficiëntie een nieuwe dimensie

Op het Autosalon van Genève in maart stelt Mercedes-Benz twee nieuwe modellen voor waarmee het topmerk uit Stuttgart een enorme stap vooruit zet bij het terugdringen van het verbruik en de CO2-emissies. De nieuwe C 220 CDI verbruikt nu nog maar amper 4,5 liter per 100 km – wat 0,3 liter minder is dan voordien. Daardoor dalen ook de CO2-emissies van dat model van 127 tot 119 g/km. De E 250 CDI met automatische transmissie zal op zijn beurt nog maar 4,9 liter diesel per 100 km nodig hebben (129 g/km CO2) – tegenover 5,8 liter op het ogenblik (154 g/km CO2 – in alle gevallen gaat het om voorlopige en gecombineerde cijfers). De hoge prestaties die kenmerkend zijn voor de viercilinder dieselmotoren – en daarmee ook het rijplezier dat ze bieden – blijven in beide modellen ongewijzigd. Daardoor geeft Mercedes-Benz een nieuwe dimensie aan het begrip efficiëntie in die marktsegmenten. De nieuwe modellen van de C- en de E-Klasse vormen een schitterend voorbeeld van het feit dat de verbrandingsmotor nog heel wat potentieel inhoudt – dat Mercedes-Benz ook in zijn andere modellen op een gerichte manier zal benutten.

De ingenieurs hadden als opdracht de milieuvriendelijke eigenschappen van de Mercedes-Benz modellen nog te verbeteren. En het resultaat van hun arbeid spreekt boekdelen: het verbruik en de emissies van de E 250 CDI werden met ong. 16% teruggedrongen (een daling van resp. 0,9 liter en 25 gram), die van de C 220 CDI met 6% (resp. 0,3 liter en 8 gram). Bovendien stonden die twee modellen al bekend om hun uitzonderlijke zuinigheid en efficiëntie.

In de E 250 CDI ontwikkelt de viercilindermotor een vermogen van 150 kW (204 pk) en geeft hij een indrukwekkend koppel van 500 Nm vrij. De bestuurder van de C 220 CDI beschikt over een vermogen van 125 kW (170 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm.

De dynamiek en het acceleratievermogen zullen ook in de toekomst niet naar de achtergrond verdwijnen omdat die grote stap voorwaarts op het vlak van de efficiëntie in hoofdzaak te danken is aan de consequente verbetering van de dieselmotor en het aandrijfsysteem.

Bij de ontwikkeling ging er immers veel aandacht naar verdere verbeteringen van de viercilinder dieselmotor. Kenmerkende eigenschappen van die motor zijn nu de lichtere krukas (met slechts vier balansgewichten in plaats van acht voordien), de verbeterde regeling van de oliedruk, de riemaandrijving en de uitlaatgasturbolader met zelfregelende compressor. Bovendien zijn de C 220 CDI en de E 250 CDI uitgerust met een speciale automatische start/stop-functie – in de E-Klasse wordt die functie zelfs voor het eerst met een automatische transmissie gecombineerd.

Daarnaast werd er al even intens werk geleverd om de 7-trapsautomaat voor de E 250 CDI te verbeteren. De blikvangers van het systeem omvatten een nieuwe koppelomvormer met beperkte slip, een nieuw ontwikkeld ECO-schakelprogramma, een betere fuseependwarshelling en een bijkomende oliepomp die de bedrijfsdruk tijdens de automatische stops in stand houdt. Wrijvingsarme onderdelen in combinatie met een zuinige motorolie maakten het mogelijk om de bedrijfsdruk te verminderen. Ten slotte draagt ook de gewijzigde eindoverbrenging (2,47 in plaats van 2,65) bij tot de lage verbruikscijfers.

De milieuvriendelijke Mercedes-Benz C 220 CDI en E 250 CDI modellen zullen vanaf deze herfst beschikbaar zijn. Daarna volgen er nog andere BlueEFFICIENCY-modellen van Mercedes-Benz. Het aanbod bijzonder milieuvriendelijke en zuinige voertuigen van Mercedes-Benz telt nu al meer dan 60 BlueEFFICIENCY-modellen, van de A-Klasse tot de S-Klasse.