14
januari
2013
|
01:00
Europe/Brussels

De Mercedes-Benz CLA-Klasse, pionier van een nieuw segment

Hij schiet uit de startblokken met een in de autosector nooit geziene luchtweerstandscoëfficiënt (Cx = 0,22), een avant-gardistisch coupédesign en de 4MATIC-vierwielaandrijving (optie). De CLA-Klasse legt de basis voor een nieuw marktsegment. Deze nieuwe vierdeurscoupé treedt in de voetsporen van de CLS, waarvan het concept sinds zijn lancering in 2003 al heel wat navolging kreeg. Met zijn frameloze deuren vertaalt de CLA Coupé het design van de Concept Style Coupé naar de serieproductie. De nieuwkomer onderscheidt zich door een antibotsradar met noodremhulp (COLLISION PREVENTION ASSIST), die de bestuurder vanaf 7 km/u waarschuwt voor obstakels en de wielen gericht afremt wanneer het rempedaal wordt ingetrapt. De orderboekjes zijn vanaf nu geopend en de wagen staat in april 2013 bij de verdelers.

“De Concept Style Coupé kon op een indrukwekkende interesse rekenen. De meest gehoorde commentaar bij zijn voorstelling was: “Alsjeblief, neem hem in productie!” En dat is precies wat we vandaag doen,” vertelt Dieter Zetsche, president van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijke voor Mercedes-Benz Cars. “Met de CLA bieden we een nieuwe middenklasser die elke vorm van middelmatigheid weert. Zijn energieke lijnen leggen de nadruk op de sportieve roeping van het merk Mercedes-Benz.”

Om zijn sportieve roeping te benadrukken meet de CLA zich diverse turbomotoren aan die tot 155 kW (211 pk) ontwikkelen, evenals een sportieve wieltrein en 4MATIC-vierwielaandrijving. Het nieuwe stijlicoon kan prat gaan op een voorbeeldige technische beheersing met een Cx van 0,22, een record voor seriemodellen. Voorts biedt hij heel wat rijhulpsystemen, waaronder de geperfectioneerde antibotsradar COLLISION PREVENTION ASSIST.

Dat systeem waarschuwt afgeleide bestuurders met een auditief en visueel signaal voor obstakels en bereidt het noodremsysteem voor op een nauwkeurige en gerichte interventie. Die wordt ingezet zodra de bestuurder fors op het rempedaal duwt. Wanneer een aanrijding dreigt, berekent COLLISION PREVENTION ASSIST de precieze kracht die nodig is om de aanrijding te voorkomen en benut het de resterende afstand zo optimaal mogelijk. Het verbeterde COLLISION PREVENTION ASSIST beschermt tegen alle klassieke botsingen aan meer dan 7 km/u (bij de vorige generatie was dat nog bij snelheden van meer dan 30 km/u).

Het volledige persdossier kan u in bijlage terugvinden.