29
juni
2012
|
02:00
Europe/Brussels

De Mercedes-Benz nieuwe A-Klasse

Met de nieuwe A-Klasse begint Mercedes-Benz een nieuw hoofdstuk in het segment van de compacte wagens: een sterk emotioneel geladen design, dynamische motoren met 80 kW (109 pk) tot 155 kW (211 pk), een extreme zuinigheid, uitzonderlijk lage emissies (vanaf 98 g/km CO2) en de beste Cx-coëfficiënt in zijn klasse. Tegelijk onderstreept het model ook dat veiligheid bij Mercedes-Benz geen kwestie van prijs is: zo wordt onder meer het rijhulpsysteem met antibotsradar ‘COLLISION PREVENTION ASSIST’ standaard gemonteerd.

“Mercedes-Benz verwerft de status van meest dynamische prestigemerk ter wereld en de A-Klasse vormt een belangrijke stap in die evolutie. Hij is volledig nieuw, tot in de kleinste details. Die kans om van een leeg blad te vertrekken doet zich niet vaak voor in de automobielsector. Onze ingenieurs hebben die kans dan ook op overtuigende wijze benut,” verklaarde Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijke voor Mercedes-Benz Cars.


Het meest dynamische design in de compacte klasse
De nieuwe A-Klasse verrast vanaf de eerste aanblik door zijn buitengewoon design en dynamisme. In vergelijking met het vorige model werd zijn koetswerk met 160 millimeter verlaagd, waardoor hij de indruk geeft aan de wagen te kleven. De radicale ontwerptaal, die werd voorgesteld op de ‘Concept A-CLASS’ werd systematisch omgevormd tot productierealiteit. De uitstraling van de nieuwe A-Klasse weerspiegelt de nieuwe designstrategie van Mercedes-Benz. Het resultaat: een tweevolumekoetswerk dat uiting geeft aan zijn uitgesproken karakter door middel van een emotioneel geladen, sportieve koetswerklijn en zijn interieurinrichting die een uitzonderlijke waarde uitdrukt.“Het was de bedoeling om de nieuwe, dynamische stijl van Mercedes-Benz te vertalen naar het compacte gamma en we zijn dan ook tevreden dat we in ons opzet zijn geslaagd,” bevestigt Gorden Wagener, directeur van het stijlbureau van Mercedes-Benz. "De A-Klasse kan prat gaan op het meest dynamische design in zijn segment. Zijn gebeitelde silhouet verwijst naar de typische stijl van Mercedes-Benz. De kenmerkende vouwlijnen die onder meer de flanken sieren, geven de oppervlakken een gevoelige spanning. Die nieuwe dynamiek komt ook onmiddellijk tot uiting in het interieur.Het koetswerkdesign van de nieuwe A-Klasse onderscheidt zich door scherpe contouren en gestrekte lijnen.

Door concave en convexe oppervlakken met elkaar af te wisselen, creëert men, zeker op de flanken, een typisch lichtspel dat de persoonlijkheid van de wagen in de verf zet.De sportief gelijnde voorkant kenmerkt zich door een krachtig pijlpuntmotief, specifieke koplampen, een radiatorrooster met Mercedes-ster in het midden, die links en rechts wordt geflankeerd door dubbele lamellen, en bijkomende zijdelingse luchtinlaten. De zijdelingse ‘dropping line’ strekt zich uit tot aan de voorkant. Het design van de koplampen en de indeling van de verlichtingsfuncties in de lichtblokken zijn essentiële onderdelen van het stijlconcept. De spreiding van de verlichtingsmodules en de led-dioden achter het koplampglas brengt het ‘toorts-concept’ van de dagrijlichten en richtingaanwijzers tot leven. Ter hoogte van het dak springt de perfecte interactie tussen het dynamische silhouet en de uitmuntende aerodynamica onmiddellijk in het oog: de oppervlakken zijn glad, de contouren gestrekt. De vloeiende lijnen komen samen in een afgeplatte uitloper achteraan. De windafleider, die alle antennes aan het zicht onttrekt, geeft de dakstructuur een sportieve toets. De achterkant, die de breedte van de wagen accentueert, wordt gedomineerd door een spel van convexe en concave oppervlakken. De gespierde achterlichten lopen naar achteren toe uit en onderstrepen door hun horizontale indeling de imposante breedte van de wagen. De verlichtingsfuncties kunnen als optie worden verzekerd door optische vezelkabels en led-modules. Ook hier komt de vruchtbare samenwerking tussen design en stroomlijn perfect tot zijn recht: Het oppervlak van de achterlichten is niet alleen interessant op conceptueel vlak maar verbetert ook de luchtstromen rond het koetswerk dankzij de goed uitgekiende windafleiders in het achterste deel.


U kan het volledige persdossier in bijlage terugvinden.