01
april
2010
|
02:00
Europe/Brussels

De Mercedes-Benz R-Klasse: ruimte, prestige en absoluut comfort

De nieuwe generatie van de R-Klasse oogt zelfzekerder en benadrukt zijn exclusief karakter dat steunt op zijn vele talenten. Dankzij zijn volledig hertekende voorpartij oogt hij globaal gesproken veel prestigieuzer. Hij verwijst zowel naar de berlines als de SUV’s van Mercedes-Benz. Modeljaar 2010 verleidt echter niet alleen met een jonger koetswerk, ook zijn interieurkwaliteiten dragen bij tot het coherentere geheel. We denken daarbij onder meer aan het plaatsaanbod, dat kan wedijveren met dat van een echte monovolume, maar ook aan het comfort, de waarneembare kwaliteit en het prestige, die in niets moeten onderdoen voor de klassieke berlines van Mercedes-Benz. Bovendien behoudt de nieuwe generatie de moduleerbaarheid van haar voorganger en biedt ze alle voordelen van de SUV’s van het merk, inclusief de robuustheid en vierwielaandrijving. De vernieuwde R-Klasse was op 31 maart 2010 voor het eerst voorgesteld tijdens het internationale autosalon van New York (NYIAS).

Zuinige motoren

De moderne benzinemotoren, die werden overgenomen van het vorige model, onderscheiden zich net als voorheen door hun krachtige vermogensontplooiing en hun uitzonderlijk werkingscomfort. Ze worden aangevuld door geoptimaliseerde diesels die de aantrekkingskracht van de R-Klasse nog vergroten. De R 300 CDI BlueEFFICIENCY, die nog krachtiger en performanter werd dan het vorige model, stelt zich tevreden met nauwelijks 7,6 l/100 km* diesel, hetzij een daling met ongeveer 7%.

De nieuwe R 350 CDI4MATIC paart de uitstekende prestaties van een V8-motor aan het lage verbruik vaan een V6. Hij heeft slechts 8,5 liter diesel per 100 kilometer nodig, hetzij 0,8 l/100 km minder dan het vorige model, en dat ondanks de sterk verbeterde prestaties. Terwijl hij vroeger 165 kW (224 pk) leverde, heeft de V6-dieselmotor voortaan 195 kW (265 pk) en een fenomenaal koppel van 620 Nm in huis. Dit concentraat van kracht is voor het eerst verkrijgbaar in de R-Klasse en geeft de sportiefste dieselaangedreven R-Klasse nooit geziene prestatie. Hij sprint in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een top van 235 km/u.

Met de R 350 BlueTEC 4MATIC heeft Mercedes-Benz een van de schoonste diesels ter wereld in de rangen. De V6-motor ontwikkelt een vermogen van 155 kW (211 pk) en een opmerkelijk koppel van 540 Nm. En hoewel zijn prestaties er ten opzichte van het vorige model op vooruit gingen, daalden het verbruik en de emissies. Dankzij het ultra-efficiënte zuiveringssysteem AdBlue©, vergt hij gemiddeld slechts 8,4 liter* diesel per 100 kilometer, hetzij een daling van 0,3 liter en stoot hij niet meer schadelijke emissies uit dan een vergelijkbare benzinewagen. Zo voldoet hij vandaag reeds aan de Euro 6-normen die pas in 2014 van kracht worden. De andere benzine- en dieselversies beantwoorden aan de Euro 5-norm.

* Verbruik over de nieuwe gemengde Europese cyclus

De voornaamste technische gegevens:

Model

Cil.

cm³

kW/pk bij t/min

Nm vanaf t/min

0-100 km/u (s)

Topsnelh. km/u

l/100 km gemengd

CO2 g/km

R 300 CDI BE1, 2

V6

2987

140/1903800

440 1400

9,5

215

7,6-7,8

199-206

R 350 CDI 4MATIC

V6

2987

195/265 3800

620 1600

7,6 (7,7)

235 (235)

8,5 (8,5)4

223 (223)

R 350 BlueTEC 4MATIC3

V6

2987

155/2113400

540 1600

8,9

220

8,4-8,5

222-223

R 300

V6

2996

170/231 6000

300 2500

9,6 (9,7)

222 (222)

11,1-11,3 (11,1-11,4)

260-265 (260-267)

R 350 4MATIC

V6

3498

200/2726000

350 2400

8,3 (8,4)

230 (230)

11,6-11,9 (11,7-11,9)

271-279 (274-279)

R 500 4MATIC3

V8

5461

285/3886000

530 2800

6,3

2505

13,2-13,4

306-311

+ Voorlopige technische gegevens voor het internationale autogamma, onder voorbehoud van nationale verschillen CDI/BlueTEC = dieselmodellen.

1 Normale wielbasis verkrijgbaar, 2 BE = BlueEFFICIENCY

3 Lange wielbasis beschikbaar, 4 Aanduidingen tussen haakjes: lange wielbasis

5 Elektronisch begrensd

Het design van de R-Klasse: simpelweg geslaagd

De nieuwe generatie van de R-Klasse geeft blijk van een onuitgegeven zelfzekerheid. Zijn meer dan geslaagd globaal design zet zijn exclusieve persoonlijkheid en zijn vele talenten in de verf. De designers hebben de voorkant tot in de puntjes hertekend. De wagen oogt breder en de horizontale motorkapstructuur geeft hem een harmonieuzere en dynamischere uitstraling. De motorkap is echter niet de enige die werd herwerkt: de vleugels, het radiatorrooster, de lichtblokken vooraan en de bumpers (met verchroomde bodembescherming) werden eveneens onder handen genomen. En als kers op de taart is er als optie een chroombies met led-daglichten beschikbaar (verbonden met de bi-xenonkoplampen) om de R-Klasse een nog fraaier gezicht te geven.

In zijaanzicht pakt de R-Klasse uit met een coupélijn, waarmee hij zich aardig onderscheidt van de klassieke monovolumes. Andere opmerkelijke eigenschappen zijn de onuitgegeven buitenspiegels en de hertekende en gecorrigeerde velgen. Die laatste zijn voortaan verkrijgbaar in verscheidene versies (5 spaken, 5 dubbele spaken of 10 spaken) en diverse afmetingen (van 43,2 tot 53,3 centimeter, hetzij 17 tot 21 duim). De achterkant sluit perfect aan bij de designtaal van de voorzijde: voortaan benadrukken de nieuwe bumper, de gewijzigde lichtblokken en de geïntegreerde uitlaten eveneens de indruk van breedte. Modeljaar 2010 wordt dus een bijzonder verleidelijke jaar, te meer omdat de nieuwkomer wordt voorgesteld in de nieuwe kleur ‘blanc diamant’.

Onze ontspanningsformule: absoluut comfort voor dagelijkse ritten en lange reizen

Als er een vergelijking bestond op het vlak van de interieurmoduleerbaarheid van auto’s, zou de R-Klasse ongetwijfeld de eerste plaats opeisen. De diverse zetels bieden tal van configuratiemogelijkheden. Deze comfort- en veiligheidsgerichte berline biedt vijf plaatsen, zowel met de normale als de verlengde wielbasis maar is ook verkrijgbaar in configuraties met vier, zes of zeven plaatsen. Hij is (eveneens standaard) voorzien van een gedeeltelijk elektrisch verstelbare bestuurders- een passagierszetel. Als optie kan hij vooraan worden uitgerust met volledig elektrisch verstelbare, verwarmbare en actief geventileerde multicontourzetels met geheugenfunctie.

Een andere troef van de R-Klasse is zijn enorme en moduleerbare koffer. Zijn laadvolume kan oplopen tot 1950 liter op de versies met normale wielbasis en tot 2385 liter op die met lange wielbasis. Alle versies met vijf plaatsen beschikken over een afzonderlijk opbergvak onder de koffervloer en een optioneel EASY PACKmet afstandsbediening (zender of sleutel) die de toegang tot de kofferruimte vergemakkelijkt. Dat alles maakt van de R-Klasse de ruimste en meest moduleerbare van alle personenwagens van Mercedes-Benz.

Het luxueuze interieur, dat vooral met het optionele glazen panoramadak baadt in het licht, krijgt nieuwe materialen en kleuren die de kwaliteitsindruk van deze grote, exclusieve toerismewagen een heel nieuwe dimensie geven en die bijdragen tot het gevoel van welzijn, een typische eigenschap van alle Mercedes-modellen. De uitrusting omvat onder meer een gecombineerde zetelbekleding in stof ‘Aspen’ en ademend, zacht aanvoelend similileder ‘ARTICO’.

Ook nieuw zijn de tweekleurige interieursferen die resulteren uit de combinatie van een basiskleur en een contrastkleur. Ze zijn beschikbaar in amandelbeige/mokkabruin en alpagagrijs/donker basaltgrijs. Beide kleurcombinaties zijn te zien op het stuur, de bestuurderspost als geheel, de middenconsole, de deurpanelen, de dashboardafwerking en de zetels. Op de zetels in similileder ARTICO of leder, zijn de randen afgewerkt in de contrastkleur. Met het Pack Sportinterieur AMGwordt de bekleding standaard uitgevoerd in klassiek zwart Nappaleder. Behalve de inzetstukken over overlangs gestreept donker aluminium en de sierelementen in ‘silver shadow’-chroom, kan men opteren voor geraffineerde inzetstukken in glanzend eucalyptusbruin, wortelnotenhout of glanzend populierantraciet.

Het modelgamma: voor iedereen een R-Klasse

De negen basisversies van de R-Klasse beantwoorden al aan de specifieke autowensen van de koper. Alle modellen beschikken standaard over een uitgebreide uitrusting die bijdraagt tot het comfort en de veiligheid, en dat zowel tijdens korte stadsritjes als op lange reizen. Enkele daarvan zijn het exclusieve preventieve veiligheidssysteem PRE-SAFE®, een compleet beschermingssysteem met acht airbags, actieve NECK-PRO-hoofdsteunen, een bandenspanningscontrole en adaptieve remlichten. De performante en erg gebruiksvriendelijke telematicasystemen (Audio 20, Audio 50 APSen COMAND APS) dragen eveneens bij tot de veiligheid.

De automatische THERMATIC-airconditioning beschikt over een gemengde filter om de hoeveelheid vervuilende stoffen in de binnenkomende lucht nog verder te terug te dringen. Het optionele THERMOTRONIC-systeem met afzonderlijke airconditioning achteraan tilt het interieurcomfort naar uitzonderlijke hoogten. Het erg ruime handschoenkastje bevat voortaan een aux-ingang om draagbare audiotoestellen en externe entertainmentsystemen aan te sluiten. De optionele media-interface UCImaakt de aansluitingsmogelijkheden compleet.

Naast zijn erg rijkelijke standaarduitrusting biedt de R-Klasse nog tal van rijhulpsystemen die de inzittenden een uitzonderlijk comfort- en veiligheidsniveau geven die van deze wagen een marktleider in zijn segment maken. Enkele voorbeelden: de snelheidsregelaar met afstandsbewaring DISTRONIC, de pneumatische ophanging AIRMATIC met adaptieve schokdemping ADS en de dodehoekassistent, die extra veiligheid biedt bij het veranderen van rijstrook. En dat is nog niet alles: het moderne stembedieningssysteem LINGUATRONIC maakt het gebruik van de telematicasystemen nog eenvoudiger en ergonomischer. Met de parkeercamera laat hij zich snel en comfortabel parkeren wanneer de zichtbaarheid beperkt is, door beelden weer te geven op het hogeresolutiescherm COMAND APS, zodra de bestuurder de achteruitversnelling inschakelt (R-stand). Dankzij het entertainmentsysteem achterin kunnen passagiers zich naar wens ontspannen. Bovendien zijn er ook voor de tweede zetelrij verwarmbare zetels verkrijgbaar die het comfort in de winter verhogen.

Beperkt waardeverlies, bevestigd door onafhankelijke deskundigen

De ervaring heeft uitgewezen dat de modellen van Mercedes-Benz tot de wagens met de hoogste herverkoopwaarde behoren, en dat is een aanzienlijke troef op het vlak van rentabiliteit. Dat werd vorig jaar opnieuw bevestigd door onafhankelijke experts. Op basis van de conclusies van het marktstudiebureau Bähr amp; Fess Forecast uit Sarrebruck, heeft het gespecialiseerde tijdschrift ‘Auto Bild’ de kampioenen van de herverkoopwaarde 2010’ verkozen in diverse autocategorieën. In de categorie van de monovolumes domineerde de R 300 CDIovertuigend zijn marktsegment. Volgens de pronostieken zal hij na vier jaar nog 47,5% van zijn waarde overhebben. Die leiderspositie is niet nieuw want de R-Klasse scoorde ook vorig jaar al uitstekend in de test.