30
november
2007
|
01:00
Europe/Brussels

De Mercedes-Benz SilverFlow kan allerlei vormen aannemen

Een auto met uitgestrekte, elegante lijnen die van vorm kan veranderen door een druk op de knop en zich op ieder ogenblik kan aanpassen aan de behoeften van zijn eigenaar – dat is het toekomstbeeld op autovlak dat Mercedes-Benz voorstelde op de Los Angeles Design Challenge, die voor de vierde keer werd gehouden als onderdeel van de 2007 L.A. Auto Show. Indien nodig kan deze Mercedes-Benz van de toekomst de vorm van een snelle reiswagen aannemen, in een wip veranderen in een compacte stadsauto, of een ruime eenzitter of zuinige tweezitter worden, afhankelijk van de benodigde vervoerscapaciteit. Dit is mogelijk dankzij de magnetisch gestuurde elementen van de SilverFlow, een futuristische concept-car van Mercedes-Benz, die maar enkele seconden nodig hebben om de vereiste auto te configureren uit minuscule metaaldeeltjes.

De Mercedes-Benz SilverFlow is een van de hoogtepunten van de Los Angeles Design Challenge geweest. Acht designstudio’s in Zuid-Californië kregen de opdracht om de 'Robocar 2057' als een combinatie van voertuigtechnologie en artificiële intelligentie te creëren. Het Mercedes-Benz Advanced Design Center of North America in Irvine, Californië, dat onder leiding staat van Gorden Wagener, keek dan ook 50 jaar in de toekomst en kwam voor de dag met de glimmend zilver- en goudkleurige auto Vision SilverFlow. Met zijn lange, vloeiende lijnen en smalle, onbedekte wielen doet deze concept-car sterk denken aan de gouden tijd van de autosport in de jaren 1930.

Maar de fysische eigenschappen van de SilverFlow zijn nog opwindender dan zijn vorm. Hij bestaat uit miljarden microscopisch kleine metaaldeeltjes die door magnetische velden gevormd worden tot variabele maar stabiele configuraties. Dat betekent dat de bestuurder de auto perfect kan aanpassen aan zijn behoeften. De eenzitter-snelwegconfiguratie is uiterst gestroomlijnd, terwijl de stadsversie kort en ruim is. De voorgeprogrammeerde varianten kunnen op ieder ogenblik geselecteerd worden door een druk op de knop, terwijl het assembleerprogramma de auto op een paar seconden tijd een andere vorm geeft – specialisten noemen dit “morphing”. In principe is iedere gewenste vorm mogelijk. Zo kan het intelligent controlesysteem de voertuigstructuur volledig uit elkaar halen en de ferromagnetische deeltjes samenpersen in een kleine, ruimtebesparende configuratie, wat bijzonder handig is bij het parkeren. En dankzij deze flexibele metaaldeeltjes behoren ook deuken en lakschade tot het verleden.

Het nadeel van de Mercedes-Benz SilverFlow is dat hij tot dusver alleen nog maar bestaat als een tweedimensionaal grafisch ontwerp.

De SilverFlow studie, die pas over enkele decennia gerealiseerd zal kunnen worden – en dan nog –, toont duidelijk aan dat de werkomgeving van autodesigners duidelijk de toekomst is, al leven ze natuurlijk wel in het heden. Professor h.c. Peter Pfeiffer, Senior Vicevoorzitter Mercedes-Benz Design: 'De Los Angeles Design Challenge is zeker een creatieve uitdaging met dit futuristische concept. De SilverFlow weerspiegelt onze succesrijke autosportgeschiedenis, maar suggereert tegelijk schaamteloos innovatieve oplossingen voor de individuele mobiliteit van de komende generaties.'

Mercedes-Benz heeft Advanced Design Studios opgericht in de Verenigde Staten, Japan, Italië en Duitsland (Sindelfingen) om ver in de toekomst te kijken en zich bezig te houden met stilistisch onderzoek voor de auto’s van morgen. De taak van de designers is bovenal om open te staan voor actuele signalen van andere culturen en deze te integreren in het design van Mercedes-Benz.